XCeed jest odpowiedzią marki Kia na zapotrzebowanie rynku. Okazuje się bowiem, że kierowcy coraz częściej wybierają tej klasy auto, ale które ma wyższą pozycję za kierownicą, większy niż w samochodzie osobowym prześwit oraz kilka dodatków w wyposażeniu pozwalających na bezpieczniejsze opuszczanie dróg asfaltowych.
Najnowsza wersja Kia XCeed ma nie tylko dłuższe od hatchbacka o ponad 8 cm i wyższe o 5 cm nadwozie ale również prześwit o 4 cm wyższy, bo wynoszący około 18 cm. Jednocześnie progi, nadkola oraz zderzaki z przodu i tylny mają dodatkowe osłony po to aby np. podrywane z nawierzchni drogi kamienie nie niszczyły tych fragmentów karoserii.
Do testów wybraliśmy wersję z najmocniejszym silnikiem benzynowym 1,6 l/204 KM oraz z bogatym wyposażeniem m.in. w 10,2-calowy wyświetlacz centralny i szereg systemów wspierających kierowcę w bezpiecznym poruszaniu się tym samochodem. Cena auta w testowanej wersji to około 130 tys. złotych, ale biorąc pod uwagę, jak się to wszystko w czasie jazdy sprawdzało tu uważamy, że nie są to źle wydane pieniądze.
XCeed równie dobrze sprawował się przy szybkiej jeździe autostradą, jak wtedy, gdy zjechaliśmy nim na krętą, szutrową drogę w górach. W każdej sytuacji auto prowadziło się pewnie zapewniając kierowcy i towarzyszącym mu pasażerom odpowiedni komfort oraz bezpieczeństwo. Na autostradzie nawet przy prędkościach 110 – 130 km/h XCeed zachowywał się pewnie, a precyzyjny układ kierowniczy dawał kierowcy poczucie panowania nad pojazdem. Szumy dochodzące z zewnątrz oraz odgłos pracy silnika pozwalały na swobodną rozmowę w kabinie bez potrzeby podnoszenia głosu. Wygodne fotele oraz dająca się w dwóch płaszczyznach ustawiać kierownica, zapewnia wygodne kierowanie osobom o różnym wzroście. Na podkreślenie zasługują czytelne zegary, których wygląd można zmienić włączając tryb jazdy Sport.
Podobało nam się, że przy ciasnych nawrotach sprawnie działająca, 7-biegowa automatyczna przekładnia zdejmowała z głowy kierowcy kłopot z utrzymywaniem odpowiednich obrotów silnika podczas wspinaczki po wąskiej i bardzo krętej szutrówce. Przy okazji doceniliśmy również obecność systemu nie pozwalającemu zjeżdżać do tyłu wtedy, gdy np.ruszaliśmy pod górę.
Średnie spalanie, w zależności od warunków jazdy wahało się podczas naszych jazd testowych od 6,2 do 8,7 l/100 km. Na autostradzie wykorzystywaliśmy tryb Sport.
Crossover Kia pozytywnie zaskoczył nas także wtedy, gdy musieliśmy do bagażnika zapakować niezbędny sprzęt sportowy oraz walizki z rzeczami osobistymi. Dosyć łatwo było, składając tylną kanapę przestrzeń podstawowych 440 litrów zwiększyć do prawie 1000.
W polskim przedstawicielstwie Kia liczą, że jeszcze w tym roku dilerzy sprzedadzą 500 tych samochodów. Prognozują również, że polscy kierowcy najchętniej będą wybierać silniki benzynowe 1,4 l/140 KM oraz testowany przez nas 1.6 o mocy 204 KM. Kogo możemy się spodziewać wśród nabywców XCeeda? Otóż wszystkich, którzy poszukują tej wielkości auta osobowego z cechami SUV-a, ale którym niekoniecznie bliżej do Kia Sportage, który jest dłuższy i cięższy do tego crossovera. Ponadto na ten samochód powinni zwrócić uwagę kierowcy poszukujący pojazdu niebanalnego z wyglądu, dobrze wyposażonego oraz w relatywnie niewysokiej cenie.
Kia XCeed silniki
Benzynowe
1,0 l / 120 KM T-GDI
Rodzaj trzycylindrowy, rzędowy, turbodoładowany
Pojemność skokowa 998 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 71,0 x 84,0 mm
Stopień sprężania 10,0:1
Maksymalna moc 120 KM (88 kW) przy 6.000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 172 Nm w przedziale od 1.500 do 4.000 obr./min.
Liczba zaworów 12 (4 na cylinder)
Rodzaj zasilania wtrysk bezpośredni
Norma emisji Euro 6d Temp EVAP ISC
1,4 l / 140 KM T-GDI
Rodzaj czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany
Pojemność skokowa 1.353 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 71,6 x 84,0 mm
Stopień sprężania 10,0:1
Maksymalna moc 140 KM (103 kW) przy 6.000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 242 Nm w przedziale od 1.500 do 3.200 obr./min.
Liczba zaworów 16 (4 na cylinder)
Rodzaj zasilania wtrysk bezpośredni
Norma emisji Euro 6d Temp EVAP ISC
1,6 l / 204 KM T-GDI
Rodzaj czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany
Pojemność skokowa 1.591 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 77,0 x 85,44 mm
Stopień sprężania 10,0:1
Maksymalna moc 204 KM (150 kW) przy 5.500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 265 Nm w przedziale od 1.500 do 4.500 obr./min.
Liczba zaworów 16 (4 na cylinder)
Rodzaj zasilania wtrysk bezpośredni
Norma emisji Euro 6d Temp EVAP ISC
Turbodiesel
1,6 l / 136 KM Smartstream CRDi
Rodzaj czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany
Pojemność skokowa 1.598 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 77,0 x 85,8 mm
Stopień sprężania 15,9:1
Maksymalna moc 136 KM (100 kW) przy 4.000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 280 Nm w przedziale od 1.500 do 3.000 obr./min. (6M)
320 Nm w przedziale od 2.000 do 2.250 obr./min. (7DCT)
Liczba zaworów 16 (4 na cylinder)
Rodzaj zasilania wtrysk bezpośredni typu Common-rail
Norma emisji Euro 6d Temp EVAP ISC
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?