Kia Sportage kontra Suzuki Grand Vitara

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Kia: Eleganckie nadwozie Kii może się podobać.
Fot. Kia: Eleganckie nadwozie Kii może się podobać.
Łączy je napęd na cztery koła, benzynowe silniki, zbliżona cena oraz zdibywanie coraz większej ilości klientów w popularnym segmencie SUV.

Łączy je napęd na cztery koła, benzynowe silniki i zbliżona cena. Azjatyckie terenówki mają jeszcze jedną wspólną cechę - obie zdobywają coraz więcej klientów w popularnym segmencie SUV.

 

Wygląda na to, że wysoka cena i nienajlepsze właściwości terenowe nie mają dla klientów dużego znaczenia. Mimo wielu niedoskonałości wielozadaniowe SUV-y coraz częściej pojawiają

Fot. Kia: Eleganckie nadwozie Kii może się podobać.
Fot. Kia: Eleganckie nadwozie Kii może się podobać.

się na przydomowych parkingach. Poszukiwaczom przygód nie wystarczy już kombi i napęd na cztery koła. Postanowiliśmy porównać samochody będące odpowiedzą na wciąż rosnące wymagania rynku - Kia Sportage i Suzuki Grand Vitara.

 

Cechy szczególne

 

Zarówno Grand Vitara jak i Sportage najlepiej czują się na asfaltowych drogach. Jeśli ich poprzednie wersje dawały kierowcy większą pewność podczas pokonywania prób terenowych, to najnowsze wcielenia adresowane są raczej do osób przemierzających utwardzone szlaki. Wskazuje na to samonośna konstrukcja obu nadwozi, zbyt delikatna do jazdy w ciężkim terenie. Niemniej jednak, żaden z producentów nie odważył się odebrać klientom

Fot. Suzuki: Masywna sylwetka Grand Vitary nawiązuje do klasycznych aut terenowych.
Fot. Suzuki: Masywna sylwetka Grand Vitary nawiązuje do klasycznych aut terenowych.

przyjemności jazdy po bezdrożach. Zacięcie kierowcy do korzystania z podmiejskich szlaków i polnych skrótów nie powinno małym terenówkom sprawić problemu. Zmodernizowany pod koniec 2004 roku Sportage wyposażony jest w powszechnie stosowany w autach 4x4 system automatycznego sterowania napędem. Pozwala on na elektroniczne zablokowanie mechanizmu w pozycji 4x4 za pomocą przycisku umieszczonego na desce rozdzielczej. Niestety, działa on tylko do prędkości 40 km/h, po jej przekroczeniu układ automatycznie wyłącza blokadę. Od tej chwili moc silnika przekazywana jest wyłącznie na koła przednie, dopiero w chwili wykrycia poślizgu, system rozdzielana napęd także na oś tylną. Zaletą

Fot. Kia: Nowa Kia Sportage prowadzi się znacznie lepiej od poprzedniej wersji.
Fot. Kia: Nowa Kia Sportage prowadzi się znacznie lepiej od poprzedniej wersji.

tego rozwiązania jest ograniczenie zużycia paliwa, ale praktyka pokazała, że istnieje nieznaczne opóźnienie działania takiego układu. Może to zaskoczyć niedoświadczonego kierowcę i w skrajnych przypadkach doprowadzić do niekontrolowanej zmiany kierunku jazdy. Konstrukcja układ napędowego Suzuki jest dużo prostsza, ale bardziej skuteczna w terenie. Poprzednia wersja Grand Vitary wykorzystywała sztywną ramę, i klasyczny układ napędu (silnik z przodu, napęd przekazywany na tył), oraz włączany za pomocą dźwigni napęd 4x4 i dodatkowo reduktor. Ewolucją tego rozwiązania jest stosowany w najnowszej generacji Vitary system stałego napędu na cztery koła, rozdzielający moc w stosunku 47% na przednią, 53% na tylną oś. Dodatkowo w aucie znajduje się blokada centralnego mechanizmu

Fot. Suzuki: Suzuki z łatwością poradzi sobie w lżejszym terenie.
Fot. Suzuki: Suzuki z łatwością poradzi sobie w lżejszym terenie.

różnicowego, oraz reduktor. Większy niż w przypadku Kia prześwit i szczątkowe elementy ramy pozwalają Suzuki lepiej radzić sobie w terenie. Sportage jest za to tańszy i oferuje więcej miejsca w kabinie.

 

Silnik

 

Ze względu na dość wysoką cenę terenówek wybraliśmy do testu podstawowe, a więc najtańsze wersje. W obu przypadkach są to silniki benzynowe o pojemności 2.0. Zarówno Sportage jak i 140-konna Grand Vitara zapewniają wystarczającą dynamikę, a różnica mocy to zaledwie dwa konie mechaniczne na korzyść Kii. Dodatkowym jej atutem jest w tym względzie jednoosiowy napęd. Podczas ruszania na suchej

Fot. Kia: Tablica rozdzielcza jest przejrzysta i uporządkowana.
Fot. Kia: Tablica rozdzielcza jest przejrzysta i uporządkowana.

nawierzchni lżejsze auto (1548 kg Kia przy 1580 kg Suzuki) startuje znacznie żwawiej. Niestety, szybka jazda jest bardzo droga. Mimo że koreański producent podaje bardzo optymistyczne dane, to w mieście zużycie paliwa nie spadło poniżej 13 l/100 km. To dużo, nawet jak SUV-a. Suzuki wypada niewiele lepiej, test w warunkach miejskich wykazał zużycie na poziomie 12 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Jeśli ktoś przesiądzie się z osobówki do auta terenowego, musi pamiętać o kilku istotnych różnicach. Elementy resorujące są twardsze i mogą rozczarować brakiem komfortu. Wysoko położony środek ciężkości, zmusza kierowcę do uważniejszego pokonywania zakrętów. W obu testowanych autach całkowicie zmodernizowano zawieszenie, dostosowując je do jazdy miejskiej. Niezależny układu wszystkich kół lepiej izoluje kierowcę od 

Fot. Suzuki: Wnętrze Grand Vitary posiada rozwiązania znane z innych modeli Suzuki.
Fot. Suzuki: Wnętrze Grand Vitary posiada rozwiązania znane z innych modeli Suzuki.

nierówności, a wraz z tym poprawił się komfort. Prowadzenia nie można porównać z właściwościami aut osobowych, ale czuć wyraźną poprawę w stosunku do poprzednich wersji. Szkoda tylko, że ani Kia, ani w Suzuki nie oferuje układu stabilizacji toru jazdy ESP. Jego działanie znacznie poprawiłoby bezpieczeństwo.

Za to klimatyzacja jest standardem w obu przypadkach. Grand Vitara, oferuje jeszcze radioodtwarzacz, podgrzewane fotele oraz cztery dodatkowe poduszki powietrzne. Uboższa w wyposażenie Kia nadrabia wyższym komfortem i skuteczniejszymi hamulcami.

 

Podsumowanie

 

Obie terenówki sprawdzą się zarówno mieście jak i podczas weekendowych wypadów za miasto. Gorzej radzą sobie w terenie, choć Suzuki może sobie pozwolić na więcej. Nowoczesna stylistyka i bardzo bogate wyposażenie to kolejny atut japończyka. Z kolei Sportage lepiej wypada na autostradzie, zarówno wyciszenie jak i komfort jazdy są w nim lepsze. Wygląda na to, że konstruktorzy Kia nie próżnowali i poważnie potraktowali wszystkie uwagi właścicieli poprzedniego modelu. Tym razem udało się stworzyć dużo lepsze auto. Samochody z rocznika 2006 dodatkowo objęto korzystniejszymi warunkami gwarancji. To przekonuje o wciąż rosnącej jakości koreańskich produktów.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Kia Sportage

Suzuki Grand Vitara

Przestronność wnętrza

+

 

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

+

 

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

 

+

Cena

+

 

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Kia Sportage

Suzuki Grand Vitara

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1975

1995

Moc maksymalna (KM/obr/min)

142/6000

140/6000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,3

12,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

13,0

13,2

Prędkość maksymalna (km/h)

176

175

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

67

68

Droga hamowania od 100 km/h (m)

40

42

Pojemność bagażnika (dm3)

332/1411

398/1386

Pojemność zbiornika paliwa (dm3)

58

66

Zużycie paliwa: trasa/miasto dm3/100 km)

6,8/10,6

7,6/11,6

Długość x szerokość x wysokość (cm)

435/180/169,5

447/181/169,5

Rozstaw osi (cm)

263

264

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

3 lub 100 tys.km/12

Cena (zł)

86 400

88 900

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Kia Sportage

Suzuki Grand Vitara

Poduszki powietrzne

2

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

-

-

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S/-

S/S

Klimatyzacja

S

S

Radioodtwarzacz z CD/ bez CD

-

S

 S - standard

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty