Wszystko
o samochodach

Porady / Opony

Kiedy zmienić opony na zimowe? Czy ze zmianą opon warto czekać na śnieg?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Janusz Wójtowicz Czy ze zmianą opon warto czekać na mróz i śnieg?. Kiedy zmienić opony na zimowe? Te pytania zadaje sobie wielu kierowców. Część z nich nie ma tego dylematu, gdyż decyduje się korzystać z opon całorocznych.

Popularne zimówki to opony miękkie. Oznacza to, że zachowują dużą elastyczność nawet przy niskich temperaturach. To cecha pożądana w zimie, ale już w lecie może powodować problemy. Mocno rozgrzana zimówka będzie się ślizgać, zarówno przy ruszaniu i hamowaniu, jak i na boki na zakrętach. To wyraźnie wpłynie na szybkość reakcji auta na gaz, hamulec i ruchy kierownicą a co z tym związane także z bezpieczeństwem na drodze.

Polska jest jednym z ostatnich krajów europejskich, w którym nie obowiązuje jeszcze przepis prawny nakazujący wymiany opon letnich na zimowych. Nadal obowiązują przepisy, w myśl których przez cały rok można jeździć na dowolnych oponach, byle ich bieżnik miał minimum 1,6 mm.

Czy ze zmianą opon warto czekać na mróz i śnieg?. Kiedy zmienić opony na zimowe?

Gdy temperatura rano spada poniżej 7-10 st. C. letnie opony mają coraz gorszą przyczepność. W taką pogodę każdego roku, nawet w miastach, dochodzi do setek stłuczek i wypadków. Gdy spadnie śnieg będzie jeszcze gorzej!

- W takich temperaturach ogumienie letnie staje się coraz twardsze i nie zapewnia odpowiedniej przyczepności – różnica w drodze hamowania w porównaniu z zimówkami może wynieść nawet ponad 10 metrów, a to są dwie długości dużego samochodu! Jak wynika z danych klimatycznych IMGW – przez prawie połowę roku temperatury i opady w Polsce wykluczają możliwość bezpiecznej jazdy na letnim ogumieniu. Pozostaje nam więc wybór między oponami zimowymi i całorocznymi z homologacją zimową. Nie warto oszczędzać na bezpieczeństwie – Raport Komisji Europejskiej dowodzi, że używanie opon zimowych zmniejsza ryzyko wypadku aż o 46 proc. – podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Czy opona zimowa sprawdzi się w deszczu?

Jadąc po mokrej nawierzchni z prędkością 90 km/h przy temperaturze 2ºC, droga hamowania na oponach zimowych jest o 11 metrów krótsza niż na letnim ogumieniu. To ponad dwie długości samochodu klasy premium. Dzięki zimówkom w czasie jesiennej słoty szybciej zahamujesz na mokrej nawierzchni – a to może uratować życie i zdrowie!

Opony całoroczne

Jeśli opony całoroczne, to tylko z homologacją zimową – oznaczoną symbolem płatka śniegu na tle góry. Jedynie takie oznaczenie daje gwarancję, że mamy do czynienia z ogumieniem dostosowanym do zimy pod względem bieżnika i miękkiej mieszanki gumowej. Zimowe opony zapewniają przyczepność w niskich temperaturach i mają bieżnik efektywnie odprowadzający wodę, śnieg i błoto.

Zobacz także: Opony całoroczne. Czy warto inwestować?

Czy opony oznaczone wyłącznie symbolem M+S to opony zimowe?

To niestety błędne przekonanie, które może mieć tragiczne konsekwencje. M+S jest niczym innym, jak deklaracją producenta, że ogumienie ma bieżnik błotno-śniegowy. Takie opony nie mają jednak homologacji oraz wszystkich cech opon zimowych. Jedynym oficjalnym oznaczeniem homologacji zimowej jest symbol alpejski!

Czy opony całoroczne wyjdą taniej?

W ciągu 4-6 lat zużyjemy dwa komplety opon – bez względu na to, czy będą to dwa komplety ogumienia całorocznego z homologacją zimową, czy jeden komplet opon letnich i jeden zimowych. Jazda na oponach dedykowanych do pory roku pozwala zminimalizować ich zużycie i znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa. Na zimówkach szybciej zahamujesz, gdy zrobi się chłodno – także na mokrej nawierzchni!

Ile kosztuje wymiana opon?

Kierowcy decydujący się na wymianę w serwisie będą musieli zapłacić od 50 złotych do około 150 zł. Wszystko zależy od materiału, z którego wykonane są felgi, wielkości opon i ewentualnej usługi wyważenia opon. Dodatkowa opłata może wystąpić jeśli w naszych samochodach działają czujniki mierzące ciśnienie w oponach.

Zobacz także: Testujemy elektrycznego Opla Corsę

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • eu-transport (gość)

    Przy temperaturach poniżej 7-10 st. C warto już zmienić opony na zimowe. www.eu-transport.pl/uslugi/transport-towarow/

  • Arek (gość)

    Na szczęście od jakiegoś czasu nie muszę zmieniać bo mam całoroczne Geolandary G015 Yokohamy. Na razie drugi sezon, na liczniku mają blisko 40 tys.km, ale zużywają się stosunkowo wolno. W tym tempie wyjdzie taniej niż 2 komplety zimowe/letnie.

  • Igor (gość)

    Wszystko zależy ile i gdzie się jeździ. Jeżeli głównie jeździsz po mieście to spokojnie można brać całoroczne. Natomiast jeżeli jeździsz w trasy (tym bardziej autostradami), lepiej zmieniać letnie/zimowe.

  • joe (gość)

    najbespiecznie trzymac autko na podporach

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości