Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Kierowca busa. Tachograf będzie obowiązkowy?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Volkswagen Wszystko wskazuje na to, że kierowcy busów będą traktowani jak zawodowcy. To oznacza m.in. konieczność wyposażenia auta w tachograf.

Zmiana ma dotknąć kierowców jeżdżących zawodowo busami powyżej 2,4 tony w transporcie międzynarodowym. Szacuje się, że takich pojazdów może być ponad 100 tys.

Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem w Polsce ta sama osoba poruszająca się ciężarówką jest dotknięta przepisami wymuszającymi odpoczynek, ale jeżdżąc busem nie ma ograniczeń co do czasu pracy. Jeśli Parlament Europejski przyjmie przepisy, kierowcy busów będą wyposażeni w tachografy i karty imienne. Urządzenie zarejestruje m.in. czas pracy i pokonany dystans. Obecnie jest to wymóg wśród kierowców jeżdżących pojazdami o masie dopuszczalnej przekraczającej 3,5 tony.

Zobacz także: Ford Kuga. Jaka jest trzecia generacja?

- Zaskakuje fakt, że przegłosowane na posiedzeniu Parlamentu Europejskiego zmiany zostały tak wkomponowane w szereg innych poprawek do dyrektywy, że wydają się być ledwo zauważalne. Dodatkowo siła ciężkości ostatnich wydarzeń w Brukseli – niekorzystnych dla polskich przewoźników – skupia się na delegowaniu, kabotażu i czasie pracy kierowców zawodowych – zupełnie pomijając informacje, że europarlamentarzyści wykonali kolejny krok w kierunku legalizacji tachografów cyfrowych w busach. To będzie prawdziwe wyzwanie dla przewoźników transportu lekkiego. Kontrowersyjny niegdyś pomysł właśnie został przegłosowany – mówi Łukasz Włoch, główny ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

- Kierowcy busów, z racji dotychczasowego prawodawstwa, nie mieli obowiązku ich stosowania, co prowadziło w naturalny sposób do plagi osób przemęczonych, pracujących za kółkiem, które jeżdżą nawet po kilka tygodni w trasie. Na tę kwestię zwracają szczególną uwagę Niemcy, których kraj jest popularnym celem podróży polskich przewoźników. Problem jest poważny, bo może chodzić nawet o 100 tysięcy pojazdów. Pojawia się tutaj przede wszystkim sprawa bezpieczeństwa na drodze, ale ma także wymiar socjalny, tj. kadrowy i płacowy, ponieważ brak rejestratora znacząco utrudnia obliczanie stawek godzinowych oraz rozliczanie czasu odpoczynku – ocenia ekspert.

Na ostateczny kształt zapisów będą miały wpływ Komisja Europejska oraz Rada UE.

Zobacz także: Renault Megane R.S. w naszym teście

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • wkoncu (gość)

    no w koncu, mniej wariatów na drodze. ciekawe ile teraz będą zarabiać? obecnie 3000 netto za 3 tygodnie 16-18 godzin dziennej jazdy :) pracodawcy trochę ich wykorzytują, tak myśle. pradwopodobnie zarobki spadną do 1500 na rękę? tylko niedouczone nieudaczniki biorą się za tą robotę. chcesz jeździć idź na C

  • xDxD (gość)

    Hokus pokus, czary mary, zatrzymały się zegary :D

  • Hahaa (gość)

    I tak stawka wzrośnie ze 1,4zl na 2,8zl z kilometra. I zapieprzanie po 140/150km.h z ładunkiem się zacznie. :D a jak ktoś w dziadtransie pracuje to ma te 3000 netto. Obecnie postojowe 100zl wynosi xD a nawet i 150zl patrząc tak przeciętnie.

  • As (gość)

    Koniec partyzantki brawo

  • Marek (gość)

    Również się za tym podpisuje, jestem za. 2 lata doświadczenia na busie wiem jak było i mogę wiele powiedzieć. Przegonić dziad transów i wyzyskiwaczy niech sami jeżdżą.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości