Wszystko
o samochodach

Przepisy / Warto wiedzieć

Kierowca w niewłaściwych butach? Mandat nawet 200 euro

Data publikacji: Autor: Mototarget.pl

Fot. Tomasz Hołod Osoby lubiące modne buty mają tego lata bardzo szeroki wybór. Stylowe obuwie może co prawda wyglądać zjawiskowo, jednak często nie jest optymalnym wyborem dla kierowców.

W szczególności dotyczy to najpopularniejszego obuwia letniego. Jak dowodzą badania, prowadzenie samochodu w klapkach jest wyjątkowo niebezpieczne, jako że mogą się one łatwo zsunąć i zablokować pod pedałami. Szacuje się, że każdego roku obuwie stanowi przyczynę nawet 1.4 miliona wypadków bądź skrajnie niebezpiecznych sytuacji na drogach Wielkiej Brytanii.*

Co zaskakujące, prowadzenie samochodu w klapkach bądź nawet boso nie jest nielegalne w wielu europejskich krajach, włączając w to Wielką Brytanię, Niemcy i Włochy, choć „można zostać ukaranym z tytułu popełnienia wykroczenia o charakterze ogólnym, polegającego na „niezachowaniu dostatecznej kontroli nad pojazdem”, w przypadku zatrzymania do kontroli przez funkcjonariusza policji z powodu nieuważnego prowadzenia”, powiedział rzecznik brytyjskiego automobilklubu RAC Simon Williams. „Zawsze należy zachować możliwość wystarczająco mocnego wciśnięcia pedału hamulca. Ten warunek może nie zostać spełniony, jeśli kierowca będzie prowadził boso bądź w klapkach".

Redakcja poleca:

Wyższe kary dla kierowców. Co się zmieniło?
Testujemy atrakcyjnego vana dla rodziny
Fotoradary przestały działać. Co z bezpieczeństwem?

Kierowcy wybierający się w wakacyjną podróż do Francji lub Hiszpanii i planujący wynająć tam auto, powinni upewnić się, że posiadają kilka rodzajów obuwia. Prowadzenie auta w klapkach stanowi wykroczenie w obu krajach – ignorując ten zakaz, kierowca naraża się na mandat w wysokości 90 euro, jeśli popełni wykroczenie na terenie Francji, lub 200 euro w Hiszpanii.

Kalosze lub ciężkie obuwie nie jest co prawda nielegalne, ale również może stanowić zagrożenie. „Noszenie zbyt masywnych lub ciężkich butów i traperów za kierownicą również może być złym wyborem” - powiedział Williams.

Jakie obuwie jest zatem optymalne dla kierowców? Brytyjski automobilklub RAC poleca** obuwie o podeszwie nie grubszej niż 10 mm, jednak nie zbyt cienkiej ani miękkiej. Nie powinno ono ograniczać zakresu ruchu kostki i powinno być wystarczająco wąskie aby nie pozwalało na przypadkowe wciśnięcie dwóch pedałów jednocześnie.

Zobacz także: Hyundai Grand Santa Fe w naszym teście

Polecamy: Sprawdzamy co oferuje Nissan Qashqai 1.6 dCi

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • kierowca (gość)

    klapki nie, trapery nie, niedługo nakażą zakup obuwia dostosowanego tylko do jazdy samochodem; czy za tym też stoi jakieś lobby obuwnicze?

  • Typowa baba (gość)

    No tak. Jak coś to tylko baba za kierownicą. Wierzcie mi, ja w swojego CLSa 3.0 224koniki prowadzę w szpilkach i jak wysiadam to kopary opadają. I wierzcie mi, potrafię docisnąć sprzęgło i gaz do deski. I co? Wam też opadły? Baby górą, mercedes górą!

  • Inna baba (gość)

    Przed wejściem do auta paciurek i zmiana obuwia :D A buty odpowiednie do marki samochodu! Debilizm sięga dna! A wszystko przez to, że facetów (czyli rządzących) szlag trafia, że KOBIETY JEŻDŻĄ SAMOCHODAMI! No kto to widział? Baby do garów :D. Oj, chłopy, niedoczekanie wasze!

  • Komentarz usunięty.
  • Płetwacz. (gość)

    Ja nic nie poradzę że mam szerokie stopy-przez co w butach są odpowiednio szersze-nieraz właśnie wciskam 2 pedały na raz ( hamulec,gaz). Pozostaje tylko automat z 2 pedałami a tam chyba jest trochę szerzej...

  • Librly (gość)

    przecież robiono badania i udowodniono że tylko w gumowcach o podeszwie 40 cm nie można jechać (nie czuć pedałów)...co za bzdury http://librly.com/

  • yurek (gość)

    "potrafię docisnąć sprzęgło i gaz do deski" - A hamulec potrafisz awaryjnie depnąć? Czy skręcisz te swoje stópki w razie 'W'? Jestem mężczyzną, więc szpilek nie noszę, ale widzę różnicę w czuciu pedałów gdy zakładam odpowiednie buty, a gdy wyjątkowo zakładam choćby takie z szerszą i grubszą podeszwą. Jak ktoś tego nie czuje, to jest po prostu d3bilem który stanowi zagrożenie na drodze.

  • Paweł (gość)

    Osobiście wolę półbuty na miękkiej podeszwie. sandały, klapki, szpilki uważam za wysoce ryzykowne.

  • Zawodowy kierowca (gość)

    Bzdury, bzdury i jeszcze raz bzdury. Kiedyś jeździliśmy w "drewniakach", klapkach nie ma problemu w czym... I zawsze wyczuwam pedały bez względu na podeszwę..

  • mors (gość)

    jezdze na bosaka

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości