Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kierowcy i rowerzyści. Wirtualna rzeczywistość ma pomóc w unikaniu spięć na drodze

Mariusz Michalak
Fot. Ford
Fot. Ford
Coraz więcej osób korzysta z rowerów, naturalnym tego efektem jest rosnąca liczba drogowych spięć między kierowcami i rowerzystami w europejskich miastach.

Ford wprowadza nową kampanię „Podziel się drogą”, mającą na celu poprawę bezpieczeństwa, ograniczenie zanieczyszczenia atmosfery i korków.

Dzięki rozszerzonej rzeczywistości rozwiązanie „WheelSwap” umożliwia kierującym przekonanie się, jak bardzo uliczne cwaniactwo, zarówno rowerzystów jak i kierowców, może prowadzić do mrożących krew sytuacji i śmiertelnego zagrożenia dla innych użytkowników dróg. Wstępne badania pokazują, że wszyscy poddani eksperymentowi obiecywali po jego zakończeniu zmianę swoich zachowań.

„WheelSwap” pozwala kierowcom spojrzeć z punktu widzenia rowerzysty, jaki stres niesie jazda obok zbyt blisko wyprzedzających samochodów, skręcających bez kierunkowskazu, czy otwierających nagle drzwi. Rowerzyści mogą w innej wersji wczuć się w sytuację kierowców samochodów, których otaczają rowery, przeskakujące na czerwonym świetle, jeżdżące pod prąd jednokierunkową ulicą i gwałtownie skręcające.

W początkowych badaniach w pięciu krajach europejskich wzięło udział ponad 1200 osób, a wśród tych, którzy doświadczyli „WheelSwap”, o 70 procent wykazało większą empatię wobec użytkowników drogi „z przeciwnej strony barykady”, niż w grupie, która nie oglądała scen filmu. Ponadto 91 procent deklarowało zmianę swoich przyzwyczajeń na drodze, a dwa tygodnie po doświadczeniu „WheelSwap” 60 procent badanych rzeczywiście zmieniło swoje codzienne drogowe nawyki.

Zobacz także: Kia Stonic w naszym teście

W Europie jest 250 milionów rowerzystów, a jedna na dwanaście ofiar śmiertelnych wypadków drogowych to kierowca roweru. Dzięki oczywistym korzyściom, jakie niesie jazda rowerami – dla zdrowia, czystości powietrza i przepustowości ulic, wiele miast aktywnie promuje ten środek transportu. Kampania zyskała już poparcie Sir Davida Brailsforda, który kieruje zespołem Team Sky, wygrywającym wielokrotnie w wyścigu Tour de France.

„Inicjatywa Forda jest bardzo na czasie. W Europie funkcjonuje jedna z największych na świecie społeczności rowerowych, a zmniejszająca się coraz bardziej przestrzeń drogowa czyni temat bezpieczeństwa coraz ważniejszym” – powiedział Sir David. „Ta kampania nie tylko zaprzęga do działania nowe technologie, ale także podkreśla potrzeby wspólnego szacunku i odpowiedzialności. Gdyby zarówno rowerzyści, jak i kierowcy poświęcili trochę więcej czasu na zrozumienie wzajemnych potrzeb, szybko zauważylibyśmy zmianę postaw i zachowań, co ostatecznie poprawiłoby bezpieczeństwo na drogach. Ford, jako lider w tej dziedzinie, może odegrać ważną rolę w osiągnięciu tego celu”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty