Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Kierowcy po 70 roku życia. Obowiązkowe badania co najmniej raz w roku?

Data publikacji: Autor: Agnieszka Romanowicz/ Jakub Stykowski

Starosta może zmusić kierowcę do badań sprawdzających jego możliwości za kierownicą. Czytelnicy uważają, że powinno je przejść wielu seniorów. Aktualnie w Polsce nie ma jednak przepisów wprowadzających dodatkowe wymagania dla starszych kierowców. Prawo traktuje wszystkich w ten sam sposób.

Fot. Archiwum Starosta może zmusić kierowcę do badań sprawdzających jego możliwości za kierownicą. Czytelnicy uważają, że powinno je przejść wielu seniorów. Aktualnie w Polsce nie ma jednak przepisów wprowadzających dodatkowe wymagania dla starszych kierowców. Prawo traktuje wszystkich w ten sam sposób.

Psycholog z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy mówi bez ogródek: - To brutalne, ale fakty są takie, że z wiekiem spada tak zwany krytycyzm. O ile młody człowiek, gdy usłyszy od pięciu osób, że źle wygląda w nowej fryzurze, weźmie to pod uwagę; o tyle starszy będzie się bronił uparcie, komentując za to chętnie brzydkie fryzury u innych.

Specjalistka podpowiada, że ważną rolę w negocjacjach ze seniorem ma do odegrania rodzina. - Ktoś, kto ma u dziadka autorytet, powinien spokojnie zaakcentować, że nie chodzi o umiejętności za kierownicą, ale o zagrożenia, których każdy człowiek, zwłaszcza schorowany, nie jest w stanie przewidzieć.

Kierowcy po 70-letnim roku życia muszą się badać

Do opinii tej przychyla się dr Teresa Maj, szefowa przychodni w Dolnej Grupie. - Uważam, że każdy kierowca, który skończy 65 lat, powinien się badać minimum raz na dwa lata. To bardzo źle, że prawo jazdy wydawane jest bezterminowo. Przez to wielu cukrzyków, nadciśnieniowców i innych, przewlekle chorych kierowców jeździ bez opamiętania. To oczywiste, że chociażby w upały mogą być niebezpieczni na drodze.

Zobacz także: Jazda podczas burzy. O czym trzeba pamiętać?

Dr Maj zwraca też uwagę, że problem ten szczególnie wyraźny jest na wsiach. - Gdzie ludzie zmuszeni są jeździć samochodami, bo PKS ciągle likwiduje kursy - zauważa.

Kierowcy po 70-letnim roku życia. Co na to policja?

Swoje zdanie w tej sprawie ma także policja. - Nie jesteśmy od komentowania czy seniorzy powinni jeździć, czy nie. Chętnie za to odwołamy się do ich odpowiedzialności, bo spoczywa ona na każdym kierowcy. A tym, którzy o niej zapomnieli przypomnę, że rodzina może wystąpić o przymusowe zbadanie kierowcy - informował nas kilka lat temu Marek Rydzewski, rzecznik prasowy KPP w Świeciu.

Wnioski składa się do wydziału komunikacji. W imieniu starosty podpisuje je szef wydziału, kierując pacjenta na badania do Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy.

Kierowcy po 70-letnim roku życia - opinie

Autorzy badań podkreślają, że odbieranie uprawnień do kierowania pojazdem osobom starszym powinno mieć miejsce tylko w rzeczywiście uzasadnionych medycznie przypadkach. Edukacja, obok badań lekarskich i nowoczesnej techniki i technologii w pojazdach i na drogach, jest najbardziej skutecznym sposobem na zapewnienie możliwości kierowania jak najdłużej bez stwarzania zagrożeń w ruchu drogowym.

Uniemożliwienie prowadzenia pojazdów przez osoby starsze może być przyczyną ich wykluczenia społecznego, szczególnie dotyczy to osób mieszkających w małych miejscowościach. Światowe analizy poświęcone starszym kierowcom potwierdzają m.in., że seniorzy są bezpieczniejsi niż kierowcy znajdujący się w innych grupach wiekowych i nie wykazują wysokiego ryzyka spowodowania wypadku drogowego, mimo potencjalnych ograniczeń.

Zobacz także: Kia Picanto w naszym teście

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Roma (gość)

    Gdyby tak przytoczyć statystyki. Ile wypadków powoduje tą grupą kierowcow? Jak wygląda to na tle innych grup wiekowych.

  • Sobokrok (gość)

    To jest haniebne ...czy ktoś po 70 ma odpowiednie zdrowie do prowadzenia autobusu ...sięgamy dna ...w każdej chwili z różnych powodów zwłaszcza w upały taka osoba może zasłabnąć....

  • 70 latek (gość)

    Statystyki mówią, że wśród 70 latków prawie nie ma narkomanów. A wsród młodych używających różnych używek jest wielu. Kto częściej powoduje wypadki o jakie? Liczy się odpowiedzialność bez względu na wiek. A o badaniach wolałbym sam decydować a nie jakiś cyrulik z odstającą kieszenią fartucha.

  • Gość (gość)

    Badać wszystkich młodych kierowców na głupotę to będzie mniej wypadkuw

  • anna (gość)

    Cześć- Zapraszam na nowy portal społecznościowy dla dorosłych! Znajdziesz tam osoby na szybkie sex spotkania lub na wyskok na imprezke! Wystarczy wejść aktywować konto i juz randkować! www.lexlale.com.pl

  • Joy (gość)

    Przede wszystkim to zapewne są tacy co badania mają załatwione po znajomości bo osobiście znam taki przypadek a według mnie już dawno ten człowiek nie powinien jeździć samochodem bo stwarza zagrożenie nie tylko dla siebie ale przede wszystkim dla innych.Dziwie się że rodzina popiera takie metody .

  • Janka (gość)

    Mlodzi jezdza pijni i nacpani jak tatuś da autko szaleje na drodze

  • Marek (gość)

    Jasne po siedemdziesiątce do kasacji tylko przypominam że każdy kiedyś przekroczy tą granice, na razie przekraczamy granice absurdu.

  • kuba zet (gość)

    Jak juz tak chcecie zarabiac na badaniach, to obowiazkowo badajcie wszystkich, ktorzy popelniaja wykroczenia. np. kasowanie punktow z zaliczeniem badania.

  • romek (gość)

    Mam lepsze wyjście po 65 r.. utylizować polityków też ZUS zaoszczędzi :)

  • Adam (gość)

    Nie rozpędzajcie się wiek każdego dosięgnie.

  • Politykow po 70 nalezy przebadac ,a szczegolnie tego z Zoliborza (gość)

    Jak w tytule !

  • Włodzimierz. (gość)

    Każdy wiek jest odpowiedni do prowadzenia pojazdów samochodowych od 16 lat w wzwyż - tylko z wielką odpowiedzialnością.

  • Artur (gość)

    Wiek nie jest tu istotny,prędzej stan zdrowia,a i ten jest rekompensowany przez właściwe nawyki i odpowiedzialność kierowcy.

  • 65 lat (gość)

    Ktoś chciał statystyk. Proszę bardzo. Liczba wypadków drogowych na 10 000 osób: grupa wiekowa 18 - 24 18,4 grupa wiekowa 80 plus 0,86. Źródło: KGP październik 2018.

  • Gośc (gość)

    Badania to czysty biznes dlatego niektórzy lekarze sa za badaniami..Wiecej wypadków powoduja szpanijacy młodzi ludzie niz starsi..Nikogo nie ominie ten wiek chyba,ze wczesniej zejdzie z tego swiata..

  • Dzidek (gość)

    Jak badać to przede wszystkim tych którzy powodują wypadki piją ćpają starsi jeżdżą odpowiedzialnie mam prawie siedemdziesiątkę przejechałem nie zawodowo ponad milion kilometrów bez wypadku i jakoś mi wiek nie przeszkadza ale patrząc co robią młodzi na drodze to włosy stają na głowie

  • 45 (gość)

    Jestem jak najbardziej za badaniami, a jeśli ktoś w podeszłym wieku czuje się na siłach by prowadzić samochód, to nie będzie się bał o utratę prawa jazdy i pojedzie zrobić te badania. Jak dla mnie bomba.

  • Pan (gość)

    Anna pomyliłaś portale to jest poruszona kwestia 70 latków i zmuszenia ich do robienia testów aby mogli jeździć dalej samochodem A ty wyskoczyła się tutaj z handlem własną dupę zmień stronę 70-latek cię już niezależnie

  • 71 latek (gość)

    Jeżdżę od 23 roku życia i jedynym wypadkiem był dla mnie najazd 30 latka na mój samochód. Jeżeli ktoś chce za mnie płacić to jestem do dyspozycji. Ja za to płacić nie będę bo mnie na to nie stać. Ze mnie inni lekarze dosyć zdzierają bo na kasę chorych to można... !

  • 67 latek (gość)

    Weźcie się za gówniarzy którzy jezdza pijani i naćpani a nie kosztem starszych ludzi nabijajcie kasę nienazartym lekarzom oni już tak nie wiedzą co z kasą robić żerują na spoleczenstwie jak tylko się da a szczególnie na starszych

  • Policjant (gość)

    Prawo jazdy od 21 lat. Najwięcej jest idiotów w wieku 18 do 30 lat

  • CAMARO (gość)

    Kto jest bardziej niebezpieczny - naćpany, pijany młokos w BMW /bryka młodych wieśniaków/ czy 70 latek.? Mój ojciec ma 95 lat i jeszcze jeździ kładem wojskowym kupionym na licytacji mienia wojskowego. Przez całe życie nie miał nawet stłuczki. Ja mam 70-tkę i jeżdżę Jeepem v8 i do tej pory nie miałem również nawet stłuczki, aten samochód jest 18-tym w życiu. I jest wszystko ok.

  • Poldek (gość)

    Proponuję zająć się badaniem ale technicznym wszystkich rozbitkòw przywozonych z zagranicy. Przynajmniej 100 punktów według wymogów producenta. Wtedy wykluczymy przynajmniej połowę "wraków"z naszych dróg.Belg ,Francuz,Niemiec kasuje powypadkowe a Polak "złota rączka" naprawi w garażu .Jak to się ma do bezpieczeństwa na drodze? Jeszcze "podkręci" na komputerze,czipa załozy by ryku było sporo i mocy,ktorej nikt nie kontroluje. I o czym tu mówimy? Kierowca 65+ takich przeròbek nie robi i jezdzi odpowiedzialnie.

  • Stary zzofer (gość)

    Znów odezwało się zachłanne lobby lekarskie. Wzorują się na Szumowskim.

  • kierowca (gość)

    Powinny być obowiązkowe wszystkie możliwe badania dla kierowców co roku! Ich brak to jak brak OC, przeglądu, itp. Kożyści z bezpieczeństwa najważniejsze! A kierowcy zawodowi nawet co 6 miesięcy! I będzie git!

  • Mirek (gość)

    Co sie komuś pieprzy w głowie ,cholerne debile .Was trzeba zbadać

  • Piotrek (gość)

    Dzielni mlodziency w jednej ręce kierownica w drugiej telefon to jest dopiero super .Dziadki tyle nie ogarną to trzeba ich sprawdzić badaniami.

  • ej tam (gość)

    Obowiązkowe badania dla tych kierowców co są sprawcami wypadków ,rozmawiają przez telefon podczas jazdy samochodem itd ?Sprawdz też statystyki kierowców w jakim wieku popełniają wiecej wypadków na drogach .

  • czytelnik starszy (gość)

    zgadzam sie niech badania robia młodzi to wariaci

  • Cichy1 (gość)

    Skonczyleś pewien wiek sam zadbaj o badania .Dzisiaj na drogach poruszaja się osoby głuche, ślepe i niedołężne. Sam prowadzę pojazdy od 50 lat i pomimo ze mam prawo jazdy bezterminowo jestem za wprowadzeniem badań lekarskich. Na marginesie kiedy sam chciałem wykonać badanie dla swojej świadomości to uzyskałem odpowiedz od pani doktor po co się pcham inni unikają i to taka świadomość społeczeństwa.

  • Jan (gość)

    Politykow po 70 nalezy przebadac ,a szczegolnie tego tetryka z Zoliborza ! z jego "działania" szkody są i będą nie do odrobienia !

  • Gość 50 (gość)

    Niech Państwo zapewni publiczny transport a potem zajmie się badaniami

  • awangarda (gość)

    Fanatyzmy grup wiekowych a fakty rozwiewają statystyki - dotyczy to także psychologów "wieku niemowlęcego" mimo certyfikatu uniwersyteckiego, kto produkuje takich ludzi ??? - być może przedszkolaki.

  • poznanczyk (gość)

    Jeżdżę samochodem od 40 lat , wcześnie od 1974 r motocyklem. Poza jedną drobną stłuczką na szczęście bezwypadkowo. Obecnie mam 63 lata, pracuję zawodowo często wykorzystując swoje auto. Zrobiłem swoimi autami przez te lata ok miliona km po kraju i Europie. Nie znam młodych kierowców którzy jeżdząc po kilkadziesiąt km dziennie w tak zatłoczonym mieście jak Poznań, nie spowodowali stłuczki lub wypadku. Jeżdżą jak na torze wyścigowym, często po narkotykach, nie zwracają uwagi na innych kierowców. I niestety widzę ich pogardę dla starszych, jeżdżących zgodnie z przepisami, kierowców. Spójrzcie zresztą na statystyki Policyjne. Kierowców po 60tym roku życia , powodujących wypadki jest tylko kilka procent.

  • Rychu (gość)

    Badania to farsa na odległość . Lekarze boją się pacjenta jak diabeł wody święconej. Czas z tæ zabawæ skończyć

  • Marta (gość)

    Dzień dobry, należałoby najpierw zobaczyć ilu kierowców w tej grupie wiekowej powoduje wypadki. Jakoś jestem skłonna postawić dolary ( no teraz może funty) przeciwko orzechom, że nie jest to najbardziej niebiezpieczna grupa kierowców. Po drugie - do dr Maj, która mówi, że problem występuje na wsiach... Na boga.. Zamknąć tych starszych (bo nie starych przecież) ludzi daleko od świata i lekarza, zabrać prawo jazdy, żeby nie dojechali i niech sobie tam umierają? Bo PKSem przecież nie dojadą. Trochę empatii.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości