Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Na drogach

Kierowcy powinni ponosić koszty korzystania także z dróg miejskich

Data publikacji: Autor: żródło newseria.pl

fot. Przemysław Wronecki Użytkownicy dróg powinni w większym stopniu ponosić koszty ich utrzymania – uważa Bank Światowy. Jednym z pomysłów na utrzymanie infrastruktury mogłoby być rozszerzenie opłat za przejazd nie tylko dla samochodów ciężarowych, ale także osobowych, zwłaszcza w miastach.

fot. Przemysław Wronecki – O ile wszyscy godzimy się na to, że płacimy za dostęp do infrastruktury kolejowej, o tyle bardzo ciężko przychodzi nam oswoić się z myślą, że korzystanie z infrastruktury drogowej też wiąże się z kosztami – przekonuje Radosław Czapski, koordynator projektów transportowych i infrastrukturalnych w Banku Światowym. – Jesteśmy zdania, że przyszłość finansowania infrastruktury drogowej leży w tego rodzaju schematach, gdzie w coraz większym stopniu użytkownicy będą pokrywali koszty swoich podróży samochodem.

Obecnie w Polsce samochody osobowe płacą za przejazd większością autostrad. Samochody o masie przekraczającej 3,5 t są objęte elektronicznym poborem opłat na autostradach, drogach ekspresowych oraz niektórych drogach krajowych w ramach systemu viaTOLL. Do końca tego roku sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężarowych obejmie niemal 2,7 tys. km. Ponadto w cenie paliwa zawarta jest tzw. opłata paliwowa, która jest przeznaczana na naprawę i utrzymanie dróg. W tym roku wynosi ona ok. 10 gr na litr benzyny i ok. 26 gr na litr oleju napędowego.

Czapski zauważa, że system płatnych dróg i opłaty paliwowej w Polsce jest krokiem w dobrym kierunku, ale należy liczyć się z jego rozbudową. W niektórych krajach pojawiły się już pomysły, by wprowadzić powszechny pobór opłat. Najważniejsze jest jednak rozszerzenie opłat dla ciężkich samochodów.

 – Z punktu widzenia gospodarczego ważne jest to, że przeładowana ciężarówka niszczy nawierzchnię, a w związku z tym powoduje konieczność remontu kilkadziesiąt, a czasem nawet kilkaset razy bardziej niż samochód osobowy pasażerski czy nawet autobus – podkreśla Czapski.

Z punktu widzenia kosztów infrastruktury drogowej konieczne jest też przeniesienie większej części ładunków na tory. Czapski zaznacza, że dużą szansą dla Polski są środki unijne, które w nowej perspektywie budżetowej na lata 2014-2020 będą w większym stopniu przeznaczone na kolej. Pozwoli to na modernizację torów i przyspieszenie jazdy pociągów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich.

 – Przy dobrze zorganizowanych opłatach za transport kolejowy, przy dobrze odnowionej infrastrukturze, przewozy transportem towarowym mogą odciążyć trochę ciężarówki, które jeżdżą po polskich drogach, także z korzyścią dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym – ocenia Czapski. – Cokolwiek udałoby się przenieść na szyny, które mają większe nośności, i oszczędzić przez to infrastrukturę drogową, to także przełoży się na poziom nakładów na drogi. Będziemy mogli trochę rzadziej remontować drogi i może będzie nas to kosztowało trochę mniej.

W nowej unijnej perspektywie większy nacisk będzie też położony na transport publiczny. Czapski przekonuje, że komunikacja zbiorowa powinna mieć priorytet w miastach. W tym kroku zmierzają już niektóre miasta, które przyglądają się możliwości wprowadzenia m.in. stref ograniczonego wjazdu czy płatnego wjazdu do centrów miast.

 – Polskie miasta mogłyby być czystsze, jeśli ograniczymy albo zniechęcimy kierowców samochodów pasażerskich do tego, żeby w jedną czy dwie osoby jechali do centrum miasta, zajmowali miejsce parkingowe, zanieczyszczali, zatłaczali centra miast. Spory potencjał kryje się zarówno w zachęcaniu do transportu publicznego poprzez modernizację, budowanie nowych połączeń, ale także w zniechęcaniu użytkowników samochodów osobowych – twierdzi Czapski.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Społ.EkoRzecznik (gość)

    abstrachując od sprawy niszczenia drogi naciskiem : w wielu obszarach miejsce na ulicy jest towarem deficytowem. będzie jeszcze bardziej po dokonaniu wielu koniecznych działań jak wydzielenie buspasów dla zbiorkomu i radykalne uspokojenie ruchu. Tym bardziej więc konieczne będzie wymuszenie poszanowania tego miejsca. Opłaty będą więc konieczne, może nie dla wszystkich od razu (jak ktoś jedzie smartopodobnym czymś to jest względnie ok ), natomiast na szkodników - jaśniepaństwo w limuzynach-długasach bezwzględnie tak !!

  • 000bryan (gość)

    Bank Światowy w tym względzie o opłatach widzi dla siebie wielobilionowe zyski wEuro i ludzie tacy jak wBŚsą krwiożerczymi,bezwględnymi,gotowymi iść po trupach by osiągnąć cele mamiąc niby o ochronie środowiska i tak naprawdę korporatyści mają w d..pie np.demokrację,środowisko naturalne de facto jest słynne motto przeciw korporatystom,korporacjom,bankom a właściwie banksterom,a mianowicie OGRANICZENIE = ZYSK i zapamiętajcie to na zawsze.PoglądowoCzapski jest krótkowzroczny co się święci in.słowyNIEŚWIADOMIEnie do końca zdaje sobie sprawę,że to co mówi,opisane w artykule jest jednym z milionów pionków wciągniętych w grze,który robi niedżwiedzią przysługę m.in.Bankowi Światowemu oraz absolutnie nie sugeruję,że taki jak ten wymieniony jest na liście tajnych płac z nieokreślonych bliżej korporacji(wcale tak nie musi być).Zamiast prowadzić opłaty w miastach można tylko wielofalowo przejść w nowe tanie i nieograniczone technologie,które są pernamentnie torpedowane właśnie przez korporatystów

  • 000bryan (gość)

    Odnośnie pośrednio gorąco polecam do obejrzenia filmu dokumentalnego pt. "Pieniądz rządzi światem", Zeitgeista (to film, który np. w USA nawet te największe stacje bały się wyemitować w obawie zemsty ze strony bezwzględnego korporatyzmu i może by sz.p. Czapski by oglądnął i poruszył swoje szare komórki i dogłębnie zastanowił się, że mądry człowiek by tak nie wypowiadał jak on sam opisane w artykule w ogólnym świetle sytuacyjnym ale obawiam się, że i tak źle zrozumie w sensie interpretacyjnym). Pozdrawiam.

  • Fred (gość)

    Kierowcy już płacą za utrzymanie wszystkich dróg. Kiedyś płacony podatek drogowy został znacznie zwiększony i wliczony w cenę paliwa. Co? mamy dwa razy płacić za to samo?

  • Nietyp (gość)

    To na co idą moje podatki?!?!?!? Wszystkie podatki... te jawne oraz, te ukryte!!!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości