Klamki w fiatach mają wadę - twierdzi inżynier z Poznania

Krzysztof M. Kaźmierczak
Inż. Stefaniak pokazuje jak podczas otwierania drzwi palec może zostać przyciśnięty do ostrej krawędzi klamkiFot. Marek Zakrzewski
Inż. Stefaniak pokazuje jak podczas otwierania drzwi palec może zostać przyciśnięty do ostrej krawędzi klamkiFot. Marek Zakrzewski
Klamki w najnowszym Fiacie Punto mają wadę, mogą boleśnie przytrzaskiwać lub ranić palce – uważa Janusz Stefaniak, inżynier projektant z Poznania. Sprawa trafiała do centrali Fiata w Turynie.

– Podczas otwierania drzwi co jakiś czas zdarza się, że mały palec zostaje przyciśnięty między obudową, a ruchomą częścią

Inż. Stefaniak pokazuje jak podczas otwierania drzwi palec może zostać przyciśnięty do ostrej krawędzi klamkiFot. Marek Zakrzewski
Inż. Stefaniak pokazuje jak podczas otwierania drzwi palec może zostać przyciśnięty do ostrej krawędzi klamki
Fot. Marek Zakrzewski

klamki, której wnętrze ma ostre zakończenie. Odkąd mam ten samochód uszkodziłem palec już dwukrotnie, zraniła się także córka znajomego, który ma takie same Punto – mówi  poznaniak demonstrując jak można narazić się na uraz  przy otwieraniu auta (patrz zdjęcia).

– To wada konstrukcyjna – uważa zajmujący się projektowaniem inżynier zaznaczając, że w instrukcji auta nie ma zaleceń do ostrożnego używania klamek.

W kwietniu br. swoje uwagi  poznaniak  wysłał do Fiat Auto Poland w Bielsku Białej. Szczegółowo opisał na czym polega problem i w jakich sytuacjach występuje. Kilkakrotnie monitował w sprawie odpowiedzi. Otrzymał ją po ponad 2,5 miesiącach.

– Pismo zostało przekazane do właściwych służb Fiat Group Automobiles w Turynie celem ewentualnego wykorzystania  przy poprawie jakości produkowanych samochodów – napisał do inżyniera Mirosław Pietraszko z Fiat Auto Poland.

Pierwszą reakcją na nasze zapytanie w polskiej  o problem z klamkami było zaskoczenie.

– Ciężko nam sobie wyobrazić, aby możliwe były tego typu przeoczenie producenta – powiedział nam Rafał Grzanecki stwierdzając, że ten model Punto został oceniony przez Euro NCAP 5-gwiazdkową notą za bezpieczeństwo podróżnych.

– Gwiazdki NCAP nie dotyczą ergonomii poszczególnych elementów tylko bezpieczeństwa podczas zderzenia – zwraca uwagę inż. Stefaniak. Znacznie bardziej zaskoczyła go odpowiedź rzecznika firmy, którą otrzymaliśmy po kilku dniach.

–  Żadna z naszych służb technicznych i pracowników odpowiedzialnych za kontakty z klientami nie odnotowały jakichkolwiek sygnałów, które by dotyczyły klamek cechujących się ostro zakończonymi  metalowymi krawędziami powodującymi w razie nieostrożnego zamykania zranienie lub bolesne przytrzaśnięcie palca – poinformował nas Bogusław Cieślar, rzecznik Fiat Auto Poland. Zapewnił także, że takie zgłoszenie nie dotarło do centrali Fiata.

– Wygląda na to, że albo zgłoszoną przeze mnie wadę zlekceważono, albo firma nie chcę o niej mówić , albo w Fiacie zagubiono moje zgłoszenie – uważa zdziwiony Janusz Stefaniak i deklaruje, że ponowi swoje wystąpienie do producenta.

Redakcja dysponuje kopiami korespondencji poznańskiego inżyniera z producentem.

źródło: Głos Wielkopolski

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty