Wszystko
o samochodach

Porady / Samochód latem

Klimatyzacja jest w modzie

Data publikacji: Autor: (c)

Fot. Hella: Klimatyzację trzeba serwisować raz do roku i mieć stale włączoną. Okresowe wyłączanie klimatyzacji, np. w zimie, powoduje w konsekwencji uszkodzenie sprężarki. Nowoczesny samochód powinien mieć klimatyzację. Nawet najelegantszy pojazd bez tego urządzenia wydaje się niepełnowartościowy.

 

 

Klimatyzacja pełni dwie role - obniża temperaturę we wnętrzu przy upalnej pogodzie i osusza powietrze. W samochodach stosuje się dwa rodzaje urządzeń klimatyzacyjnych – manualne i automatyczne. Fot. Hella

 

Użytkowanie klimatyzacji

 

W przypadku klimatyzacji automatycznej trzeba ustawić żądaną temperaturę na panelu sterującym i włączyć urządzenie na pracę automatyczną (AUTO). Automat zapewnia utrzymanie założonej temperatury bez względu na warunki zewnętrzne. W klimatyzacji ręcznej włączamy przycisk uruchamiający klimatyzację i podnosimy lub obniżamy temperaturę we wnętrzu pojazdu za pomocą regulatora ogrzewania systemu wentylacji auta. Gdy jest za zimno, zwiększamy ogrzanie, gdy za ciepło, przesuwamy regulator w kierunku minimum.

 

Zawsze włączona

 

Klimatyzacja powinna być użytkowana stale, bez względu na porę roku, także jesienią i zimą. Gdy klimatyzacja pracuje, do kabiny dostaje się osuszone powietrze, co znakomicie poprawia warunki jazdy w czasie opadów i dużej wilgotności powietrza. Efektem jej działania jest brak parowania szyb. Ciągła praca klimatyzacji chroni sprężarkę przed przedwczesnym zużyciem i kosztownymi w naprawach awariami. Krążący w pracującym układzie czynnik chłodniczy rozprowadza olej, który smaruje trące się części sprężarki. Jeżeli klimatyzacja nie działa, olej osadza się w jej różnych częściach. Po ponownym uruchomieniu klimatyzacji, przez czas potrzebny do rozmieszenia oleju w czynniku chłodniczym i rozprowadzeniu po całym układzie, sprężarka pracuje z niedostatecznym smarowaniem. Z tego powodu przerwa w pracy klimatyzacji nie powinna trwa więcej niż tydzień, także w zimie. Każdy układ klimatyzacji jest Fot. Hella: Klimatyzację trzeba serwisować raz do roku i mieć stale włączoną. Okresowe wyłączanie klimatyzacji, np. w zimie, powoduje w konsekwencji uszkodzenie sprężarki. technicznie zabezpieczony przed pracą w nieodpowiednich warunkach. Jeżeli warunki na to nie pozwolą, system sterowania i zabezpieczenia wyłączy klimatyzację.

 

Serwisowanie

 

Przyczynami nieprawidłowego działania klimatyzacji są uszkodzenia mechaniczne poszczególnych elementów, złe działanie instalacji elektrycznej, utrudniony przepływ powietrza w wyniku zabrudzenia filtra kabinowego, skraplacza lub parownika. Diagnozowanie usterek wymaga użycia odpowiedniego sprzętu.

 

Przyczyną zmniejszenia wydajności lub nie działania klimatyzacji może być wyciek czynnika z układu. Jeżeli ilość czynnika w układzie zmniejszy się o 50 proc., klimatyzacja przestaje schładzać wnętrze pojazdu.

Co roku należy wymieniać filtra kabinowy, którego zadaniem jest oczyszczanie powietrza nawiewanego do kabiny pojazdu z kurzu, pyłków roślin, drobnoustrojów, zarodników grzybów. Zanieczyszczony filtr kabinowy zwiększa obciążenie silnika dmuchawy, co prowadzi do jego przegrzania i uszkodzenia. Zanieczyszczenia z powietrza zasysanego do kabiny auta osadzają się także w kanałach i przewodach układu wentylacji, które należy okresowo czyścić.

 

Trzeba też skontrolować, czy krople wody spływające z parownika wydostają się na zewnątrz samochodu. Jeżeli tak się nie dzieje, znaczna ilość skroplin wpływa do wnętrza samochodu i wnika w materiał dywaników i wykładzin głuszących instalowanych na podłodze auta.

 

Smarowanie

 

Nawet najprostszy układ klimatyzacji ma kilka elementów, które sterują jego pracą. Uszkodzenia czujników ciśnienia, temperatury lub niesprawne połączenia instalacji elektrycznej mogą być przyczyną zatrzymania działania klimatyzacji lub poważnych i kosztownych awarii. Uzupełnianie oleju w układzie ma na celu zapewnienie należytego smarowania sprężarki. Sprężarka jest najdroższym elementem składowym układu klimatyzacji. Kontrola ilości i uzupełnienie czynnika w układzie pozwala na utrzymanie założonej wydajności układu klimatyzacji. Ponieważ w układzie krąży olej, musi być on filtrowany. Znajdujący się w układzie filtr-osuszacz dodatkowo wyłapuje wodę, której małe ilości w sposób naturalny dostają się do wnętrza układu poprzez przewody elastyczne. Filtr trzeba wymieniać co dwa lata.

 

Czynności kontrolno obsługowe powinny być wykonywane regularnie, co rok, najlepiej przed okresem wzmożonego wykorzystywania pojazdu.

 

Koszt corocznego serwisu klimatyzacji, to wydatek rzędu 220 zł. Naprawa uszkodzonej sprężarki, wywołana brakiem regularnej opieki, kosztuje 10 razy więcej. Nie warto oszczędzać na serwisie.

 

Przez rozpoczęciem jazdy w lecie trzeba przewietrzyć wnętrze auta, a w początkowym okresie jazdy można ustawić pracę układu na obiegu wewnętrznym. W czasie upałów nie należy ustawiać temperatury w kabinie niżej niż 7 - 9 stopni od tej na zewnątrz. W czasie dłuższej podróży podczas każdego postoju pojazdu trzeba wietrzyć wnętrze i dużo pić, najlepiej niegazowaną wodę mineralną. Klimatyzacja osusza powietrze, co prowadzi do wysychania śluzówek. Układ dysz systemu wentylacji samochodu trzeba ustawiać tak, by nawiew powietrza nie był skierowany na ciała pasażerów.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • S-mi (gość)

    Znowu herezje pisane na zamówienie branży klimiarskiej. Moja ma już 9 lat i oprócz odgrzybiania i wymiany filtra nie robię nic i działa.

  • komentator (gość)

    S-mi, tak to juz jest. Ale z drugiej strony producent dajac gwarancje na samochod wpisuje na liste rzeczy do sprawdzenia na przegladzie klime bo nie chce sie pozniej uzerac z klientami u ktorych wystapi jakas usterka - lepiej co roku pomierzyc temperatury i cienienia i ew. cos uzupelnic niz po prawie 3 latach miec klienta z pretensjami bo mu klima nie chlodzi od 2 lat mimo, ze uzyw jej codziennie, na serwis mu bylo szkoda kasy a teraz trzebi wymieniac np. sprezarke. A brazna klimiarska na tym korzysta. PS Ja u siebie zrobilem pomiar po 4 latach - wszystko wyszlo ok i zaplacielm 50 pln.

  • ......... (gość)

    Witam mam pytanie ,kupiłem mondeo 2004 rok i okazało sie ze ono ma webasto ale nie moge dojsc jak to działa i jak to uruchomić .Czy ktoś wie jak to obsługiwać

  • bojer (gość)

    Witam. Prawdopodobnie jest to forma lodówki samochodowej. Umieszczona wg mojej wiedzy) najczęściej w schowku pasażera. ----- cytat: ..firma "webasto" produkuje m.in. - lodówki termoelektryczne schładzające zawarte w nich produkty o ok. 30° [i](fiu.. fiu..)[/i] poniżej temperatury otoczenia, ale nie osiągające temperatury 0°C. Duża część z nich posiada również funkcję podgrzewania do +65°C (jeszcze większe fiu.. fiu..). Zasilane są m.in. napięciem 12V.. ----- może ktoś z forumowiczów posiada u siebie takie "cudo" to niech napisze coś więcej, bo jest to ciekawostka, że hej!!!

  • S-mi (gość)

    Webasto to ogrzewanie postojowe. Trzeba szukać panelu kontrolnego.

  • burus (gość)

    Bzdurzycie tu wszyscy! KLIMATYZACJA - to urzadzenie utrzymujace nakazana temp i wilgotnosc powietrza. Wyposazone sa w nie wszystkie muzea,archiwa i biblioteki- skaldy materialow ,ktorym szkodzi wilgoc! W samochodach Klimatyzacje posiadaja tylko samochody b. drogie - od Luxusowych wzwyz! reszta ma Air Condiotioner= AC.ten wlasnie tylko schladza a krazace poprzez chlodnice powietrze sie nieco osusza,stad pod pojazdem w ktorym chodzi AC jest kaluza! A to czy to jest :"Automatycznie sterowane- czy manualnie- nie ma nic do rzeczy!I tak wszystkim steruje termostat i nizsza niz 20st C nigdy nie bedzie!. Temp powietrza chlodzonego - w sprawnie dzialajacym systemie AC- jest nizsza od temp powietrza na zewnatrz pojazdu najwyzej o okolo 20C!A i to tylko przy wylocie z nadmuchu! --------------------------------------------------------- Uszkodzenia w starym sam moga byc rozne. Najczesciej jest to nieszczelnosc ukladu na zlaczach. Po okolo 6-8 latach twardnieja gumowe ;"oil ribgs" i zaczynaja przepuszczac . Ucieka wtedy gaz wraz z olejem i system nie dziala.( 3w obwodzie niskiego cisnienia na skutek zimna a w wysokiego cisnienia na skutek wysokiej temp, czestym jest takze zapychanie sie zaworu rozprezajacego w obwodzie niebieskim- niskiego cisnienia - tuz przy chlodnicy wewnetrznej z dmuchawa! Wtedy gaz w obu obwodach ma zblizone cisnienie i AC system nie chlodzi! ----------------------------------------------------------- W regionach Poludniowych - jazda bez AC jest niemozliwa. Podobnie jak mieszkanie w domach bez centralnego AC - a w bogatych KLIMATYZACJI! bURUS

  • burus (gość)

    BOJER! Mowi Pan o zwyklej lodowce samochodowej- do lodzi- yachtu,itp..? To oczywiste ze kazdy tego uzywa od lat. Ma ona wtyczke ktora,jak radar dedector,ladowacz do tel komorkowego czy inne urzadzenie wlacza sie do "zapalniczki" albo do specjalnych wyjsc ktorych w SUV sa conajmniej 2!bezpiecznik tam jest 20-25A i podczas jazdy chlodzi nam napoje i jedzenie! ja mam 2 takie lodowki. Jedna uzywam na ychcie albo w podrozy samochodem.i jest ona dosc duza!2-ga mam na stale wstawiona miedzy siedzeniami w SUV ( ona jest waska a przykrycie jest dzielone i wylozone miekko- tak ,ze ma sie wygodny podlokietnik!( oczywiscie mozna go umieszczac tylko w nowoczesnych SUV gdzie dzwignia AT jest wysoko na polce) albo w duzych SUV - ktore maja szerokosc ponad 190cm!Mozna je przelaczac na podgrzew. Bo i zima w dalekich trasach mozna ja uzywac jak podgrzewacz zywnosci,czy napojow!! Koszt tej mniejszej w byle SAMS wynosi okolo 40$ a duzej okolo 60$.Te wieksza kupilem jako wyposazenie dodatkowe do mego subaru Outback 10 lat temu!Dzis sa wszedzie za ponizej 50$! Problem polega na tym,ze jak sam stanie i wylacza sie silnik - nie mozna jej dlugo uzywac gdyz pobiera duzo pradu i bateria zdechnie!Ale sa takie dodatkowe urzadzenia ( prostownik transformator)- dolaczane do nich ,ktore wlacza sie do gniazdka pradu zmiennego. Bur

  • ToM (gość)

    Z klimatyzacją i jej odsługą jest tak jak ze wszystkimi płynami eksploatacyjnymi w aucie. "S-mi" piszesz że 9 lat i działa i nic nie robisz,OK tylko ciekawe czy olej w silniku też byś 9 lat trzymał (bez dolewania) i nie wymieniał ??? Bo i po co silnik pewnie też by dalej jeździł. Płyn hamulcowy też ludzie nie wymieniają, bo po co skoro samochód hamuje. Czynnik chłodniczy i olej z nim krążący powinno się wymieniać. Może nie co rok jak chcą tego warsztaty, ale raz na 2-3 lata. Zresztą z mniejszą ilością czynnika klima też chłodzi tylko że zamiast schładzać powietrze na wylocie do 3-6 stopni schładza je do powiedzmy 12-15 stopni. I wtedy ludzie tylko narzekają że słabo chłodzi.

  • burus (gość)

    [quote="ToM"]Z klimatyzacją i jej odsługą jest tak jak ze wszystkimi płynami eksploatacyjnymi w aucie. "S-mi" piszesz że 9 lat i działa i nic nie robisz,OK tylko ciekawe czy olej w silniku też byś 9 lat trzymał (bez dolewania) i nie wymieniał ??? Bo i po co silnik pewnie też by dalej jeździł. Płyn hamulcowy też ludzie nie wymieniają, bo po co skoro samochód hamuje. Czynnik chłodniczy i olej z nim krążący powinno się wymieniać. Może nie co rok jak chcą tego warsztaty, ale raz na 2-3 lata. Zresztą z mniejszą ilością czynnika klima też chłodzi tylko że zamiast schładzać powietrze na wylocie do 3-6 stopni schładza je do powiedzmy 12-15 stopni. I wtedy ludzie tylko narzekają że słabo chłodzi. ============================bur==> Nie moznA POROWNYWAC OLEJU W SILNIKU Z OLEJEM W KOMPRESOZRE! RACZEJ MOZNABY ZE SKRZYNIA B. Bo w silniku olej sie zuzywa! spala i zbiera nagary -efekt spalania mieszanki paliwowo-powietrznej! Olej w kompresorze niezuzywa sie praktycznie wogole! Choc na skutek wysokich skokow temp traci swoje wlasciwosci!! Wymiana Oleju w kompresorze - to jednoczesnie wymiana Freonu ( czy obecnie nowego gazu)w calym systemie! A to i kosztowne i klopotliwe! Nalezy tego d0konac po 6-8 latach wraz z wymiana wszystkich uszczelek ( oil rings) w ukladzie! Wyc w tym,iz nalezy wpierw wypompowac powietrze z ukladu- czyli musi byc dobra ssaca pompa do (-40PSI).Wtedy dolacza sie mala buteleczke z olejem i system zassie jej zawartosc az do wyrownania cisnienia na zewnatrz! ========================================================= Ma Pan racje,iz wszystkie plyny i oleje trzeba wymieniac periodycznie!nawet olej w skrzyni b czy dyferencjale- gdyz on sie zuzywa- traci swoje wlasciwisci ( molekuly)smarne! nawet syntetyczne- choc one maja nieco wydluzone przebiegi! Najwazniejszy jest wlasnie plyn hamulcowy ,ktory jest najbardziej higroskopijny! 3 lata i tzreba nowy- najlepiej syntetyczny! Burus

  • Adam

    Nie wiem czy się nie pomyliłem przy przeliczaniu, ale wyszło mi że -40PSI to około -0,27MPa. (cisnienie atmosferyczne to około 0,1MPa). Tak więc proszę o wskazanie błędu, tzn ja się machnąłem przy przeliczaniu czy Pan pomylił sie przy podawaniu wartości -40PSI. Od razu zaznaczam iż z klimatyzacjami nie jestem obeznany i nie wiem jakie tam są ciśnienia (mimo iż znam teoretyczną zasadę działania i widziałem w praktyce wymianę czynnika).

  • ToM (gość)

    Faktycznie z tym podciśnieniem to chyba za dużo. Profesjonalne użądzenie firmy FACOM AC222 do obsługi układów samochodowych AC przy wymianie czynnika wytwarza podcisnienie -1.0 bar Głownie zadaniem wytworzonego podciśnienia jest odessanie resztek wilgoci z układu, gdyż filtr osuszacza który wychwytuje wilgoć z układu jest w stanie przyjąc około 10 kropel wody. Ważny jest też czas przez jaki podcisnienie jest utrzymywane w granicach 15-20 min. Częstsza wymiana czynnika chłodniczego (R134a) wraz z olejem i wytwarzanie podciśnienia wydłuża eksploatację tegoż własnie filtra osuszacza i całego układu w tym oringów uszczelniających. Nie jest regułą wymiana oringów co 6-8 lat, generalnie jeżeli nie ma wycieków nie ma potrzeby ich wymiany, a właśnie częstsza wymiana czynnika wydłuża ich żywotność nawet i 10 lat. Dobrze piszesz o higroskopijności płynu hamulcowego i jego wymianie co 3 lata. Olej który krąży w układzie (około 10-20 ml) równierz jest higroskopijny i to nie wiem czy nie bardziej niż płyn hamulcowy, więc czemu miałby byc wymieniany żadziej niż płyn hamulcowy? Natomiast inny olej sprężarkowy, który jest zalany bezpośrenio do kompresora (około 200 ml) jego faktycznie nie ma potrzeby wymiany, tylko przy naprawach i regeneracji sprężarki jest wymieniany.

  • Artur (gość)

    jakie powinno byc cisnienie w ukladzie? czy to ma jakies znaczenie jakie to auto, jesli tak to jest to Mazda 2.0 ZXI v6 24v.chcialbym sobie sam "nabic" freon do ukladu.jesli ktos wie niech napisze. wielkie dzieki!

  • Sajmon2004 (gość)

    Mam problem! Woda z Klimatyzaci zcieka otworami nawiewu na nogi oraz bokami dolnego kokpitu! Jaka moze byc przyczyna? I jak mozna ten problem rozwiazac! Posiadam samochod WV Scharan 1999r 1,9 TDI! Z gory BARDZO DZIEKUJE!!

  • Basia;) (gość)

    Mam problem, ponieważ jak zapalam samochód następuje wyciek wody z klimatyzacji na podłoże, a poózniej przestaje cieknać po kilki minutach od odpalenia silnika. Nie wiem czy to ma tak być i coś takiego powinno sie robić i dlaczego?? Ten samochód to OPEL TIGRA. Prosze pomoc na tej stronie!!! Bede bardzo wdziecza. Dziekuje...

  • marcel

    Sajmon2004: albo masz zatkany odpływ skroplin, albo zamroziłeś nagrzewniczkę i płyn chłodniczy Ci wycieka do Air Boxu a potem do wnętrza pojazdu. Sprawdż najpierw czy płyn chłodniczy Ci nie zniknął ze zbiornika, a potem odpływ.

  • marcel

    A jak to jest z tym osuszaczem? wymienia się go czy nie? i gdzie go kupić?-w sklepie czy serwisie klimy?

  • Roger

    ukradnij komuś.

  • kopering

    Byłem w to lato w Chorwacji, jechałem Golfem bez klimy, katastrofa. To nie jest moda to jest komfort po prostu

  • maria88

    mnie wystarczyło jeżdżenie parę lat seicento po Polsce bez klimy:) teraz dużo lepiej, a jak macie jakieś problemy z klimatyzacją polecam serwis w Warszawie na Targówku (mają też chyba oddział w Białymstoku)- robiłam u nich ozonowanie no i przykre zapachy (sporo palę) zniknęły:) pozdrawiam:) Edytowany przez moderatora 2012-02-07 07:13

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości