Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Klimatyzacja samochodowa: odgrzybianie i wymiana filtra. Zdjęcia

Data publikacji: Autor: Piotr Walczak

Klimatyzacja samochodowa: odgrzybianie i wymiana filtra. Zdjęcia Przegląd klimatyzacji połączony z wymianą filtra kabinowego trzeba wkonać przynajmniej raz w roku. Najlepiej wiosną.

Przegląd klimatyzacji samochodowej powinien obejmować jej odgrzybienie i czyszczenie, sprawdzenie szczelności i wymianę czynnika chłodzącego oraz montaż nowego filtra kabinowego

Klimatyzacja w samochodzie odpowiada za poprawienie komfortu jazdy i samopoczucia kierowcy w czasie upałów. Osusza i schładza powietrze w kabinie auta. Podczas deszczu szybko pozwala pozbyć się pary wodnej, która osadza się na wewnętrznych częściach szyb.

Zobacz też: Wiosenny przegląd auta - co zrobić samemu, co zlecić mechanikowi

Kierowcy często przypominają sobie o klimatyzacji na wiosnę, gdy zaczyna się robić ciepło. To błąd. Powinniśmy ją bowiem włączać o każdej porze roku, również zimą. Nawet jeśli nie używamy jej podczas jazdy, wskazane jest uruchamianie przynajmniej raz w tygodniu na pięć czy dziesięć minut.  

- Chodzi o to, aby w układzie był obieg czynnika chłodzącego wraz z olejem, które smarują kompresor - mówi Rafał Kulikowski z białostockiej ASO Toyoty, firmy Auto Park. - Po dłuższym czasie nieużywania klimatyzacji kompresor może się po prostu zapiec i przestać działać. 

Jeśli klimatyzacji nie włączamy przez dłuższy czas, powoduje to też, że osadzające się na parowniku zanieczyszczenia zaczynają gnić. To sprzyja rozmnażaniu się grzybów i bakterii.

Wiosenny przegląd klimatyzacji samochodowej

Przynajmniej raz w roku warto przeprowadzić tę operację, choć mechanicy zalecają nawet dwukrotnie częściej. W serwisie należy sprawdzić na termometrze, na ile klimatyzacja jest wydajna, czyli czy schładza powietrze do określonej temperatury. 8-10 stopni Celsjusza powinno być bez problemu osiągnięte po włączeniu maksymalnego chłodzenia. Oczywiście, jeśli urządzenie jest w pełni sprawne.  

Poza tym niezbędna jest dezynfekcja, potocznie zwana odgrzybieniem klimatyzacji. Bakterie i drobnoustroje dostające się do wnętrza auta przez kratki nawiewu, mogą bowiem być niebezpieczne dla zdrowia kierowcy i pasażerów. Niezbędne jest więc czyszczenie. Jest kilka sposobów dezynfekcji.

* Metoda chemiczna

Za pomocą rurki skraplacza do układu wentylacji aplikowany jest środek chemiczny. Trwa to od 10 do 15 minut. Następnie trzeba odczekać 15-20 minut, aby chemia zaczęła działać. Po tym czasie włącza się klimatyzację na niskiej prędkości, aby wydmuchać pozostałości z układu. 

* Ozonowanie

Do kabiny samochodu wkłada się urządzenie zwane ozonatorem, uruchamia silnik auta, włącza wentylator i ozonator. Ustawia się przy tym obieg wewnętrzny powietrza. Ozonator tworzy ozon, który krąży po układzie wentylacji pojazdu zabijając drobnoustroje. Operacja ta trwa od pół godziny do 40 minut. 

* Ultradźwięki

Jest to jedno z najnowszych rozwiązań służących do oczyszczania wnętrza auta z grzybów i bakterii. Zabieg odbywa się za pomocą specjalnego urządzenia, które wytwarza ultradźwięki o częstotliwości 1.7 MHz. Zamieniają one mocno skondensowany płyn dezynfekujący w mgłę o średnicy kropel około 5 mikronów. Mgła wypełnia całe wnętrze samochodu i przedostaje się do parownika usuwając wszystkie zanieczyszczenia.

REKLAMA
Oleje, filtry i płyny regiomoto.pl - Oleje, filtry i płyny oraz części samochodowe, sklep internetowy

* Sposób mechaniczny

Polega on na bezpośrednim czyszczeniu parownika. Usługa ta jest rzadko stosowana, gdyż wiązać się może z demontażem wielu części samochodu, aby wyjąć parownik.

Wymiana filtra kabinowego

Filtr kabinowy, nazywany też przeciwpyłkowym, powinien być wymieniany co dwa lata lub po przejechaniu 30 tysięcy kilometrów, w zależności co nastąpi szybciej. Takie są zalecenia producentów. W praktyce jednak terminy te należy skracać o połowę. Jeśli jeździmy zazwyczaj po piaszczystych drogach, nie zaszkodzi wymiana nawet co pół roku.

Zobacz też: Filtry oleju, paliwa, powietrza - kiedy i jak je wymieniać? Poradnik

- Filtr kabinowy zatrzymuje zanieczyszczenia z drogi, takie jak liście czy kurz oraz pyłki roślin, a to ważne dla alergików - wyjaśnia Rafał Kulikowski. - Powietrze najpierw przechodzi przez filtr, potem jest schładzane, na końcu przez nawiewy wtłaczane do kabiny pojazdu.

Gdy filtr kabinowy jest brudny, nadmuch jest słaby. Jeżeli dodatkowo jest wilgotny, w samochodzie czuć nieprzyjemny zapach. Można też usłyszeć przytłumiony dźwięk nawiewanego powietrza. Na rynku są dwa rodzaje filtrów: zwykły i węglowy. Ten drugi oprócz zatrzymywania zanieczyszczeń powstrzymuje też zapachy z otoczenia przed dostaniem się do wnętrza samochodu.

Wymiana filtra nie jest skomplikowana, ale wymaga pewnej wprawy. Nieumiejętny demontaż może skończyć się połamaniem elementów mocowania filtra.

Uzupełnianie czynnika chłodzącego w klimatyzacji

- Żaden układ klimatyzacyjny nie jest idealnie szczelny, a ubytki czynnika chłodzącego spowodowane eksploatacją powodują, że w jego miejsce do systemu dostaje się wilgoć. Wilgoć powoduje korozję, która niszczy parownik i chłodnicę klimatyzacji. To najczęściej wymieniane elementy - mówi Witold Rogowski, ekspert sieci warsztatów i sklepów motoryzacyjnych ProfiAuto. - Z tego powodu czynnik powinien być uzupełniany co najmniej raz w roku. 

Zobacz też: Olej silnikowy: mineralny czy syntetyczny? Wybór i wymiana

Jak tłumaczy fachowiec z serwisu Toyoty Auto Park, rocznie ubywa około 10 procent czynnika chłodzącego. Mechanicy po podłączeniu specjalnego urządzenia najpierw sprawdzają, jakie w układzie jest ciśnienie. Jeżeli jest bardzo niskie, oznacza to nieszczelność. Wtedy należy ją znaleźć i naprawić. 

Jeśli jednak nie wykryje się większych nieszczelności, odsysa się stary czynnik chłodzący, po czym układ napełnia się znowu czynnikiem z olejem - ilość w zależności od potrzeb danego auta.  

Awarie klimatyzacji samochodowej - jakie są objawy

Najczęstszym przypadkiem jest to, że nawiewy słabo tłoczą powietrze do kabiny, nie jest ono wystarczająco schładzane. Bardziej doświadczeni kierowcy zauważą z pewnością, że - np. gdy pada deszcz i jest duża wilgotność - szyby nie są należycie osuszane wewnątrz. 

Nieprzyjemny zapach to też sygnał, świadczący o złym stanie klimatyzacji. Może być on objawem zagrzybienia przewodów wentylacyjnych, parownika czy filtra przeciwpyłkowego. Niestety kierowcy niekiedy nie odczuwają różnicy, szczególnie jeśli w samochodzie palą papierosy. Odór wyczuwany jest często dopiero przez mechanika.

Uważaj na zdrowie

Korzystanie z klimatyzacji samochodowej pozytywnie wpływa na zdolności psychomotoryczne kierowcy podczas upału. Ale trzeba to robić umiejętnie.

- Najlepiej aby różnica temperatur nie przekraczała kilku stopni Celsjusza - radzi Andrzej Mruczek, doświadczony instruktor nauki jazdy z Białegostoku. - Jeżeli na zewnątrz będzie ponad 30 stopni, a w samochodzie już tylko 18, po wyjściu nietrudno o szok termiczny, a w następstwie chorobę. I to w środku lata.

Ceny:

* odgrzybianie chemiczne - 100 zł,
* ozonowanie - 75 zł,
* odgrzybianie metodą ultradźwiękową: 60-120 zł,
* uzupełnienie czynnika chłodzącego: 150 zł plus 30-40 zł za samą substancję,
* przegląd klimatyzacji (sprawdzenie jej wydajności, obejrzenie filtra kabinowego i odgrzybienie układu wentylacji samochodu) - od 100 zł,
* filtr kabinowy - od 30 zł (zwykły), od 60 zł węglowy). 

Tekst i zdjęcia: Piotr Walczak

Klimatyzacja samochodowa: odgrzybianie i wymiana filtra. Zdjęcia
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Klimatyzacja samochodowa: odgrzybianie i wymiana filtra. Zdjęcia

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Mariusz (gość)

    Osobiście odgrzybiam i serwisuję klimatyzację wyłącznie w Auto Complex Nidzica. Tam znają sie na samochodach.

  • Luks (gość)

    Ja korzystam z usług firmy Thermotechnica w kwestiach serwisowania klimatyzacji. Wykonują wymiany uszkodzonych elementów, dezynfekcje układów klimatyzacji samochodowej metodą chemiczną i ozonowania. Korzystam z ich usług i zawsze jestem zadowolony.

  • Papa (gość)

    Ludzie a w lodówce też wymieniacie czynnik co roku? Kto wymienia czynnik? Zapytajcie inżyniera chłodnika(jestem nim). Co jakiś czas trzeba wymienić olej w kompresorze ,ale to już dla serwisów za trudne intelektualnie. Filtr kiedy jest do wymiany? Kiedy nie filtruje !!!!!!!!!! lub kiedy jego wydajność spada. Grzyba nie przepuści bo nie byłby filtrem. Proste? Serwis za kasę zrobi wszystko.

  • haha (gość)

    Do PAPA.. inżynierze chłodniku.... lodówka to nie klimatyzacja samochodowa.. to po pierwsze.. po drugie.. lodówką nie jeździsz... nie pyli się nic tam w środku.... nie jest wystawiona na zmienne warunki atmosferyczne... i działa bądź co bądź.. trochę inaczej niż lodówka.... :P Więc Panie inżynierzerze chłodknika.... zajmij się Pan lodówkami, a klimatyzację zostaw tym co na lodówkach się może nie znają, ale na klimatyzacjach samochodowych a i owszem..

  • pucio (gość)

    a w gardle drapie,...komu wierzyć,..same szpece......

  • krzyzak (gość)

    polecam odświeżać klimę produktem od K2, który mi osobiście sprawdza się najlepiej bit. ly/8026_Klima_Fresh_Cherry

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości