Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Klimatyzacja w aucie. Pamiętając o tej prostej zasadzie, wydłużysz bezawaryjne działanie klimatyzacji

Mariusz Michalak
Fot. Webasto
Fot. Webasto
Kiedy temperatura na zewnątrz rośnie większość z nas przypomina sobie o magicznym guziczku na desce rozdzielczej naszego samochodu, na którym widnieje symbol śnieżynki lub napis AC.

Klimatyzacja. Czy to zjawisko to powód do obaw?

Układ klimatyzacji podczas pracy kondensuje parę wodną w ciecz. Zdarza się, że woda kapie pod pojazdem kiedy zakończymy już naszą podróż. Czy to zjawisko to powód do obaw?  Nie jest to mocno niepokojące, ale świadczy o tym, że różnica temperatury pomiędzy elementami układu, a temperaturą otoczenia jest dość duża.

Klimatyzacja. Po co jest parownik?

Zadaniem parownika jest schładzanie powietrza, które następnie jest dostarczane do wnętrza samochodu. Zawiła konstrukcja urządzenia oraz wilgoć powstająca podczas jego pracy, powodują, że jest ono szczególnie podatne na osadzanie się zanieczyszczeń. Czyszczenie parownika jest więc niezwykle istotne – jego zaniedbanie skutkuje nieprzyjemnym zapachem wydobywającym się z nawiewu przy włączeniu klimatyzacji. Co gorsze, z zapachem stęchlizny wdychamy różnego rodzaju bakterie i grzyby, które są niebezpieczne dla naszego zdrowia.

Klimatyzacja. Pamiętaj o tej zasadzie

Po wyłączeniu silnika, parownik jest zimny, ale czynnik klimatyzacji już w układzie nie krąży, a wentylator nie odbiera zimna. Co to oznacza? W konsekwencji parownik szybko staje się mokry.[b][b][/b][/b]

Parownik zostanie osuszony przez wentylator jeśli na około 5 minut przed końcem jazdy wyłączymy klimatyzację. Powinno to ograniczyć gromadzenie się wilgoci i ewentualny rozwój grzybów.

Klimatyzacja. To pozwoli uniknąć kłopotów

O czym warto jeszcze pamiętać? Nie kierujmy silnego strumienia chłodnego powietrza wprost na twarz, bo może to grozić przeziębieniem. Zdecydowanie lepiej ustawić je w stronę przedniej i bocznych szyb, a także nóg. Ponadto układu należy używać z umiarem - ustawienie ekstremalnie niskiej temperatury, gdy na zewnątrz samochodu panuje 30-stopniowy upał nie będzie dobrym pomysłem, szczególnie jeśli zamierzamy często wysiadać i wsiadać do auta. Optymalna temperatura, która uchroni nas przed szokiem termicznym, wynosi od 19 do 23 stopni Celsjusza i nie powinna różnić się od panującej na zewnątrz auta o więcej niż 10 stopni.

Temperatura w pozostawionym na słońcu samochodzie może przekraczać nawet 60 stopni Celsjusza. Aby przyśpieszyć schładzanie wnętrza i odciążyć klimatyzację, warto przed podróżą otworzyć wszystkie okna w aucie i nieco przewietrzyć wnętrze. Jeśli trasę rozpoczynamy na wewnętrznej, osiedlowej uliczce albo polnej drodze możemy pozostawić uchylone szyby i z małą prędkością przejechać kilkaset metrów, by pęd wiatru dodatkowo wtłoczył do środka więcej świeżego powietrza.

Zobacz także: Peugeot 308 w odmianie kombi

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty