Wszystko
o samochodach

Porady / Samochód latem

Klimatyzacja w aucie. Pamiętając o tej prostej zasadzie, wydłużysz bezawaryjne działanie klimatyzacji

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Webasto Kiedy temperatura na zewnątrz rośnie większość z nas przypomina sobie o magicznym guziczku na desce rozdzielczej naszego samochodu, na którym widnieje symbol śnieżynki lub napis AC.

Klimatyzacja. Czy to zjawisko to powód do obaw?

Układ klimatyzacji podczas pracy kondensuje parę wodną w ciecz. Zdarza się, że woda kapie pod pojazdem kiedy zakończymy już naszą podróż. Czy to zjawisko to powód do obaw?  Nie jest to mocno niepokojące, ale świadczy o tym, że różnica temperatury pomiędzy elementami układu, a temperaturą otoczenia jest dość duża.

Klimatyzacja. Po co jest parownik?

Zadaniem parownika jest schładzanie powietrza, które następnie jest dostarczane do wnętrza samochodu. Zawiła konstrukcja urządzenia oraz wilgoć powstająca podczas jego pracy, powodują, że jest ono szczególnie podatne na osadzanie się zanieczyszczeń. Czyszczenie parownika jest więc niezwykle istotne – jego zaniedbanie skutkuje nieprzyjemnym zapachem wydobywającym się z nawiewu przy włączeniu klimatyzacji. Co gorsze, z zapachem stęchlizny wdychamy różnego rodzaju bakterie i grzyby, które są niebezpieczne dla naszego zdrowia.

Klimatyzacja. Pamiętaj o tej zasadzie

Po wyłączeniu silnika, parownik jest zimny, ale czynnik klimatyzacji już w układzie nie krąży, a wentylator nie odbiera zimna. Co to oznacza? W konsekwencji parownik szybko staje się mokry.

Zobacz także: Jak oszczędzać paliwo?

Parownik zostanie osuszony przez wentylator jeśli na około 5 minut przed końcem jazdy wyłączymy klimatyzację. Powinno to ograniczyć gromadzenie się wilgoci i ewentualny rozwój grzybów.

Klimatyzacja. To pozwoli uniknąć kłopotów

O czym warto jeszcze pamiętać? Nie kierujmy silnego strumienia chłodnego powietrza wprost na twarz, bo może to grozić przeziębieniem. Zdecydowanie lepiej ustawić je w stronę przedniej i bocznych szyb, a także nóg. Ponadto układu należy używać z umiarem - ustawienie ekstremalnie niskiej temperatury, gdy na zewnątrz samochodu panuje 30-stopniowy upał nie będzie dobrym pomysłem, szczególnie jeśli zamierzamy często wysiadać i wsiadać do auta. Optymalna temperatura, która uchroni nas przed szokiem termicznym, wynosi od 19 do 23 stopni Celsjusza i nie powinna różnić się od panującej na zewnątrz auta o więcej niż 10 stopni.

Temperatura w pozostawionym na słońcu samochodzie może przekraczać nawet 60 stopni Celsjusza. Aby przyśpieszyć schładzanie wnętrza i odciążyć klimatyzację, warto przed podróżą otworzyć wszystkie okna w aucie i nieco przewietrzyć wnętrze. Jeśli trasę rozpoczynamy na wewnętrznej, osiedlowej uliczce albo polnej drodze możemy pozostawić uchylone szyby i z małą prędkością przejechać kilkaset metrów, by pęd wiatru dodatkowo wtłoczył do środka więcej świeżego powietrza.

Zobacz także: Peugeot 308 w odmianie kombi

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • badziak (gość)

    O tym to ja już dawno wiedziałem, mechanik mi mówił

  • Sebus (gość)

    Ja tak robię nawet w mojej camry, wpływa to na żywotność klimatyzacji

  • Bzdura na kółkach (gość)

    Wentylator w parę sekund nie osuszy parownika. klimę można wyłączyć kilometr przed celem, co to da - wilgoć z parownika trafi do kabiny, można otworzyć auto i wywiertrzyć . Nie wpływa to w żaden sposób na trwałość klimatyzacji, parownik ma zaworek który wypuszcza kondensat na zewnątrz. fizyki nie da się oszukać.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości