Wszystko
o samochodach

Porady / Wyposażenie

Kluczyki i karty

Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Proste kluczyki płaskie z nacięciami umieszczonymi po jednej lub obu stronach. Takie rozwiązania ogranicza ilość możliwych kombinacji nacięć, słowem kluczyków jest mniej niż liczy seria samochodów danego typu, więc są powtarzaln W okresie ostatnich kilkunastu lat kluczyki do samochodu przeszły znaczną modernizację. W niektórych autach wyeliminowano je całkowicie.

  Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Proste kluczyki płaskie z nacięciami umieszczonymi po jednej lub obu stronach. Takie rozwiązania ogranicza ilość możliwych kombinacji nacięć, słowem kluczyków jest mniej niż liczy seria samochodów danego typu, więc są powtarzaln

 

Metamorfoza kluczyków samochodowych związana jest z koniecznością zapewnienia coraz wyższego poziomu bezpieczeństwa przed amatorami cudzej własności. Na coraz większą skalę konstrukcje mechaniczne zastępuje się zamkami uruchamianymi elektrycznie ze zdalnym sterowaniem. Do przeszłości odeszły czasy, gdy na komplet Fot. VW kluczyków do samochodu składały się trzy egzemplarze: jeden służący do otwierania drzwi, drugi do otwierania wlewu paliwa, a trzeci do obsługi stacyjki. Jeśli współczesny samochód wyposażony jest w metalowy kluczyk, to jeden egzemplarz służy do otwierania zamków umieszczonych w drzwiach i uruchamiania pojazdu.Fot. Peugeot: Kluczyk w kształcie prostopadłościennego paska metalu, w którym po obu stronach wyfrezowano ścieżki o indywidualnym wzorze, trudnym do skopiowania. Jest on dodatkiem do części elektronicznej sterującej immmobiliserem i centralnym zamkiem.

 

Ze względu na koszty produkcji i zastrzeżenia patentowe wytwórcy samochodów stosują rozmaite zamki i związane z nimi kluczyki. Najprostsze były zamki zaopatrzone w obrotowe wkładki otwierane kluczykami płaskimi z nacięciami umieszczonymi po jednej stronie. Takie rozwiązanie ogranicza ilość możliwych kombinacji nacięć, słowem kluczyków bywało mniej niż liczyła seria samochodów danego typu, więc stawały się powtarzalne. Skuteczniej Fot. Ryszard Polit: Kluczyk bez metalowego paska wkłada się do czytnika i naciska na przycisk start-stop, by uruchomić silnik. Jakie to nowoczesne! zabezpieczają klucze z nacięciami wykonanymi po dwóch stronach metalowego rdzenia. Jednak zamki z płaskim kluczem, na którym wykonano nacięcia miały podstawową wadę. Źle konserwowane, w warunkach zimowych zamarzały wewnątrz, co skutecznie uniemożliwiało otwarcie samochodu. Jeszcze do niedawna zupełnie odmienną konstrukcję zamka stosowała Fot. Ryszard Polit: Kluczyk bez metalowego paska wkłada się do czytnika i naciska na przycisk start-stop, by uruchomić silnik. Jakie to nowoczesne! firma Ford. Klucz do zamka tego typu miał charakterystyczną budowę. Okrągły trzpień o średnicy 4 mm w części końcowej był spłaszczony i na tym fragmencie uformowano nacięcia o różnym kształcie i rozmiarach, które tworzą kod zamka. Chociaż były mniej podatne na zamarzanie, to z racji dużej średnicy wewnętrznej trzpienia, złodzieje łatwo je niszczyli za pomocą tak zwanej urywki.

 

Obecnie producenci samochodów opracowują nowe wzory zamków skuteczniej chroniących pojazd. Takie zamki wyposaża się w kluczyki wykonane w kształcie prostopadłościennego paska metalu, w którym po obu stronach wyfrezowano ścieżki o indywidualnym wzorze trudnym do skopiowania. W większości nowoczesnych samochodów, metalowy Fot. Renault: Karta magnetyczna, zastępująca tradycyjny kluczyk, służy jako identyfikator osoby uprawnionej do uruchomienia pojazdu – można także otworzyć drzwi czy pokrywę bagażnika. kluczyk jest dodatkiem do dużej części sterowniczej, której moduły alarmowy i immmobilisera oraz przyciski do otwierania centralnego zamka dominują nad metalową częścią z nacięciami. We wnętrzu obudowy wykonanej z tworzyw sztucznych umieszczona jest bateria będąca rezerwuarem energii dla obwodów elektrycznych. Kiedy bateria wyczerpie się, urządzenie przestaje działać, a wtedy otwarcie drzwi czy uruchomienie silnika staje się niemożliwe. Dlatego korzystnie jest wymieniać baterię zasilającą „kluczyk” jeden raz w roku przed nadchodzącą zimą. Podczas wymiany baterii, czas pozostawania elektroniki bez napięcia powinien być jak najkrótszy. Dla bezpieczeństwa ten zabieg warto zlecić autoryzowanym mechanikom.

 

W ostatnich kilku latach, gdy w bardzo szerokim zakresie do samochodów wkroczyła elektronika, wprowadzono karty-klucze pozwalające otworzyć drzwi samochodu, a po włożeniu do specjalnego czytnika uruchomić silnik przyciskiem start-stop. Elektroniczna karta bardzo dobrze chroni samochód, lecz przestaje działać, gdy brakuje energii w baterii wewnętrznej lub w akumulatorze pojazdu. „Elektroniczny” kluczyk trzeba chronić przed upadkami na twarde powierzchnie i przed zawilgoceniem. Aby umożliwić otworzenie samochodu, gdy elektronika zawiedzie, w niektórych kartach umieszcza się metalowy kluczyk.

 

Centralny zamek uruchamiany łącznie z systemem alarmowym stał się niemal standardem, tradycyjny kluczyk odchodzi w przeszłość.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Krzycho (gość)

    Jak w 2000 roku pokazano Lagunę z kartą to wszyscy się smiali że to jest niepraktyczne. Dziennikarze i fachowcy pisali że awarie tego systemu doprowadzą do jego wyeliminowanie z seryjnej propdukcji. Dzis nawet nowy model Passata ma taki system i jest on nazywany nowoczesnym praktycznym rozwiązaniem. I ci sami dziennikarze oraz fachowcy piszą peany na tem temat. Za jakieś 10 lat będziemy czytać że VW pierwszy wprowdził te karty do użycia. Ot tak to jest w naszej Polsce.

  • tylko nie laguna.... (gość)

    ...i jej turbina haha

  • sikonm (gość)

    nie jej turbina tylko garretowskie gowno

  • gaiger (gość)

    to dziwne że w innych autach garrety śmigają od lat i jest oki a w lagunie dupa

  • pimpek (gość)

    ... z tą różnicą że karta w pasacie będzie sprawna nawet za 10 lat a ta z laguny jest do ...y po 3 latach, mam taką lagune, a w serwisie jak u "krewnych"... im częście przychodzisz tym bardziej chca sie nas pozbyc, co innego wcisnac nowy samochod.

  • dave (gość)

    passat smierdzi!!!!

  • marek1973 (gość)

    Karta może cudem nie jest, ale w Sprinterze mam takie urządzenie od czterech lat i dopiero raz musiałem kupić nową kartę. Koszt 50 PLN. Ogólnie dość niezawodne. Chociaż pewni znajomi twierdzą, że nie jest to zabezpieczenie doskonałe.

  • gelo

    mam pytanie czy wie ktoś może gdzie można dostać obudowe do karto-kluczyków??

  • nanakrakowpl

    Dorobienie i zakodowanie klucza z crypto immobilizerem to już nie problem - zapraszam na www.nana.krakow.pl >> dorabianie kluczy samochodowych.

  • nanakrakowpl

    Dorobienie i zakodowanie klucza z crypto immobilizerem to już nie problem - zapraszam na www.nana.krakow.pl >> dorabianie kluczy samochodowych.

  • anonim (gość)

    smiejecie sie z laguny a takie wyposarzenie i za ta cene a komfort jazdy to nie znajdziecie w innych na widok laguny kazdy sie patrzy ja mam druga i nie zamienie na inna marke

  • użytkownik (gość)

    Lagunę mam 3 lata jestem bardzo zadowolony wymieniam oleje filtry i do przodu polecam.

  • Gość (gość)

    Kartę w Megane II mam już 10 lat i jest ok!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości