Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Kluczyki zatrzaśnięte w samochodzie. Co zrobić? Gdzie szukać pomocy?

Data publikacji: Autor: Krzysztof Klucznik

fot. Krzysztof Klucznik Telefon przy uchu odwracający uwagę, zamieszanie pod supermarketem, płaczące dzieci, poranny pośpiech czy po prostu roztargnienie. Przyczyn zatrzaśnięcia kluczyka w aucie może być wiele. Ważne, żeby gdy to nastąpi, zachować zimną krew i nie podejmować nieprzemyślanych działań. Takie mogą nas drogo kosztować.

Najczęściej sytuacje zamknięcia auta z kluczykiem w środku zdarzają się w przypadku starszych aut, gdzie jest możliwość zaryglowania drzwi przed ich zamknięciem. Jeżeli w porę nie zorientujemy się, że kluczyk został w środku, np. schowany w kieszeni kurtki pozostawionej na tylnym siedzeniu, problem gotowy. Bywa, że niektóre autoalarmy automatycznie ryglują drzwi po określonym czasie od ich zamknięcia. W takiej sytuacji, jeżeli wysiądziemy z auta pozostawionego z pracującym silnikiem i zamkniemy za sobą drzwi, możemy ich już nie otworzyć jedynie przy pomocy klamki.

fot. BMWTeoretycznie w dość komfortowej sytuacji są właściciele nowych aut wyposażonych w system bezkluczykowego dostępu. Niestety, nowoczesne zdobycze techniki nie zawsze działają tak, jak zaplanowali to ich konstruktorzy. Chociaż elektronika nie pozwoli nam zamknąć auta z zewnątrz, gdy w środku pozostawimy kluczyk to wciąż są sposoby, by to zrobić. Wystarczy zaryglować drzwi w pozycji otwartej przyciskiem wewnątrz auta, a następnie je zamknąć. Wówczas możemy stanąć przed trudnym wyborem – którą szybę wybić, by dostać się do auta.

Redakcja poleca: Odcinkowy pomiar prędkości. Czy rejestruje wykroczenia w nocy?

Taka sytuacja to ostateczność, więc zanim weźmiemy do ręki młotek lub kamień, zastanówmy się, jak można tego uniknąć. Jeżeli kluczyk zatrzaśniemy blisko miejsca, gdzie trzymamy zapasowy, o ile to możliwe, pojedźmy po niego. Jeżeli tak nie jest lub kluczyka zapasowego po prostu nie mamy, spróbujmy zamówić usługę awaryjnego otwarcia auta. Jej koszt, zależnie od modelu samochodu, miasta i pory dnia lub nocy waha się w granicach 150-450 PLN. W przeważającej części przypadków, zapłacimy kwotę bliżej dolnej granicy tego przedziału. W większości sytuacji, usługi awaryjnego otwierania auta wykonywane są metodą bezinwazyjną, co w praktyce oznacza, że zamek auta nie zostanie uszkodzony podczas tej operacji. Nie próbujmy samemu grzebać w zamku. Może się okazać, że go zepsujemy, a auto nadal pozostanie zamknięte. To zdecydowanie podniesie koszt całej operacji.

Zobacz także: Ford Ka+ w naszym teście

fot. Krzysztof KlucznikJeżeli zamówienie awaryjnego otwarcia auta nie jest możliwe, sprawdźmy czy da się spowodować, by między drzwiami lub szybą a karoserią pojawiła się szczelina umożliwiająca nam jakiekolwiek manipulacje. Być może któryś z mechanizmów podnoszenia szyby w naszym aucie nieco słabiej trzyma ją w pozycji zamkniętej. Jeżeli w jakiś sposób uda nam się sprawić, że szyba nieco się opuści, możemy spróbować wprowadzić do wnętrza odpowiednio wygięty długi drut z uformowanym na końcu hakiem, który zaczepiony o rygiel drzwi lub klamkę pomoże otworzyć drzwi od środka. O ile mamy możliwość zorganizowania sobie odpowiednich narzędzi, możemy spróbować odgiąć szybę wraz z ramką drzwi (przy pomocy przyssawki). W tak powstałą szczelinę możemy spróbować włożyć np. dętkę rowerową, którą napompujemy pompką lub kompresorem. Takie rozwiązania mają jednak dwie trudności – po pierwsze nie zadziałają w samochodzie wyposażonym w podwójne ryglowanie zamków (wówczas nie można otworzyć auta od środka) oraz wymagają nie lada precyzji ocierającej się o wirtuozerię.

fot. Krzysztof KlucznikJeżeli żadna z powyższych metod nie jest możliwa do zastosowania, nie ma wyjścia i trzeba zbić szybę. Którą? Na pewno nie będzie rozsądne stłuczenie bocznej szyby drzwi kierowcy. Prowadzenie auta z siedzenia pokrytego odłamkami szkła będzie utrudnione. Lepiej wybić szybę w drzwiach pasażera, ewentualnie którąś z tylnych. Uwaga na małe szyby trójkątne – paradoksalnie, mimo niewielkich rozmiarów mogą się okazać trudniejsze do znalezienia i droższe w zakupie od większych szyb bocznych. To dlatego, że trójkąty są wklejane w karoserię i rzadko się je wymienia.

Podsumowując - zatrzaśnięcie kluczyków wewnątrz auta stawia nas przed wyborem mniejszego zła. Jeżeli nie da się łatwo i szybko pozyskać zapasowego kluczyka, każda inna interwencja będzie się wiązała z kosztami. Ważne, żeby w tej nieprzyjemnej i nerwowej sytuacji postępować rozsądnie i niepotrzebnie tych kosztów nie zwiększać.

fot. Krzysztof Klucznik

fot. Krzysztof Klucznik

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • ja (gość)

    BMW 520 dwuletnie.adac Niemcy 100€.Zdjal tylna tablicę przyłożył szablon malutki otworek specjalny drucik ibagaznik otwarty

  • Komentarz usunięty.
  • Andrzej Stępiński (gość)

    Zatrzaśnięte kluczyki w samochodzie albo domu? Zajrzyj na <a href="http://www.slusar.pl">slusar.pl </a> To tam rozwiążą twój problem.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości