Jeżeli kierowca otrzyma od osoby uprawnionej nakaz całkowitego zatrzymania pojazdu, ale nie zastosuje się do niego i będzie kontynuował jazdę, sprawa nie skończy się na symbolicznym mandacie. W takim przypadku kierującemu grozi surowa kara, wynosząca od trzech miesięcy do pięciu lat pozbawienia wolności.
Jak podaje art. 178b kodeksu karnego, polecenie zatrzymania się musi zostać wydane przy użyciu sygnałów dźwiękowych i świetlnych, w warunkach dostatecznej widoczności. Jeżeli takowych nie ma, do wydania nakazu policjant musi użyć latarki z czerwonym światłem lub specjalnej tablicy ze światłem odblaskowym lub czerwonym. Jednocześnie, zarówno pojazd zatrzymywany do kontroli, jak i radiowóz muszą znajdować się w ruchu. Przepis ten odnosi się więc do sytuacji pościgu policyjnego, czyli nie będzie dotyczył standardowej kontroli drogowej, gdy radiowóz był zaparkowany na poboczu. Jeżeli jednak policjant wsiądzie do radiowozu i rozpocznie pościg, będzie to już podstawa do zastosowania omawianego artykułu kodeksu karnego.
Inspiracją dla zakwalifikowania pościgu w kategorii przestępstwa był dla ustawodawców fakt, że tego typu sytuacje stwarzają niezwykle wysokie zagrożenie dla bezpieczeństwa i życia uczestników ruchu drogowego oraz osób postronnych. Przed przyjęciem nowego przepisu, niezastosowanie się do polecenia zatrzymania pojazdu w sytuacji, gdy zarówno osoba kontrolowana jak i przedstawiciel organu kontrolującego znajdowały się w ruchu, traktowane było jako wykroczenie. Według paragrafu drugiego art. 92 kodeksu wykroczeń, groziła za nie tylko grzywna i maksymalnie 30 dni aresztu
Więzienie nie będzie dla skrajnie nieodpowiedzialnego kierowcy jedyną karą. Sąd wydający wyrok pozbawienia wolności jest także prawnie zobligowany orzec zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. Czas jego trwania może wynosić od roku do nawet 15 lat. Dotyczy to wszelkich pojazdów wyposażonych w silnik, a więc m.in. samochodu osobowego, motocykla, quadu czy motoroweru.
Co ważne, uciekająca przed policją osoba zatrzymywana nie musi posiadać prawa jazdy, aby kwalifikować się do przestępstwa omawianego w art. 178b k.k
Prawo do zatrzymania pojazdu mechanicznego poruszającym się radiowozem, poza policją mają także inspektorzy Transportu Drogowego, funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej oraz Straży Granicznej. Nie ma zatem takiego przywileju Straż Miejska.
W przypadku policjantów nieumundurowanych, mogą oni zatrzymać pojazd wyłącznie na obszarze zabudowanym. Muszą jednak – bez konieczności pojawienia się wcześniejszej prośby kontrolowanej osoby – okazać ważną legitymację służbową.
A co zrobić jeśli miejsce i okoliczności kontroli wzbudzają w kierowcy obawę prowokacji i podszywania się pod funkcjonariuszy? Przypominamy, że nieumundurowany policjant jest uprawniony do zatrzymania kierującego pojazdem wyłącznie w obszarze zabudowanym. Jednocześnie ma obowiązek okazania legitymacji służbowej. Jeśli jednak okoliczności wydania polecenia do zatrzymania pojazdu nadal wzbudzają uzasadnienie kierowcy, że może się stać ofiarą przestępstwa, rozsądne będzie niezwłoczne dotarcie do najbliższej jednostki policji.
Podstawa prawna
Art. 42 par 1a pkt 1 i art 178b ustawy z 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz.U. z 2018 r. poz. 1600z późn. zm.)
Art. 92 par 2 ustawy z 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2018 r. poz. 618 z późn. zm.)
Par 2 i 3 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 18 lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz. U. z 2008 r. nr 132, poz 841 ze zm.)
Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?