Wszystko
o samochodach

Przepisy / Prawo jazdy

Kodeks drogowy 2019. Prawo jazdy. Czy osoba niesłysząca może zostać kierowcą?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Karolina Misztal Osoby niesłyszące także chcą prowadzić samochód. Czy jest to jednak możliwe? W ubiegłym roku nastąpiła nowelizacja zmiana ustawy o kierujących pojazdami.

Kierowcy z wadą słuchu mogą ubiegać się o prawo jazdy kategorii A i B. Nie mogli natomiast natomiast wykonywać zawodu kierowcy. Do 1 października 2018 roku.

Wprowadzoną wtedy zmianą ustawy o kierujących pojazdami, przełamano barierę dostępu do kierowania pojazdami osób z całkowitym lub częściowym ubytkiem słuchu. W myśl nowego brzmienia ustawy, jeśli według orzeczenia lekarskiego nie zachodzą inne przeciwwskazania, to osoby niesłyszące mogą ubiegać się o uzyskanie dokumentów uprawniających do prowadzenia pojazdów powyżej 3,5 tony (z wyjątkiem autobusów).

W wielu europejskich krajach przepis ten obowiązuje już od dawna. Co więcej, na przykład we Francji osoby niesłyszące mogą pracować także jako kierowcy autobusów. Jednak, o ile Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego są w stanie na czas egzaminu zapewnić pomoc tłumacza języka migowego lub systemu językowo-migowego, to w przypadku kontroli drogowej mogą wystąpić trudności w porozumieniu się funkcjonariuszy i kierowców.

Całkowity albo częściowy ubytek słuchu nie jest przeciwwskazaniem zdrowotnym do uzyskania uprawnienia do kierowania pojazdami ani przesłanką jego cofnięcia z wyjątkiem:

- uzyskania prawa jazdy kategorii D1 lub D

- uzyskania prawa jazdy kategorii C1 lub C przez osobę, która nie posiada prawa jazdy kategorii B, albo posiada je przez okres krótszy niż 2 lata

- cofnięcia uprawnień w zakresie prawa jazdy kategorii C lu C1 osobie która w wyniku nagłego zdarzenia utraciła słuch w stopniu uniemożliwiającym jej rozumienie mowy z odległości jednego metra, w tym przy zastosowaniu aparatów słuchowych lub implantów słuchowych - przez okres roku od tego zdarzenia

Pozostawiono zakaz uzyskania kategorii D lub D1, gdyż jak tłumaczono, kierowca autobusu musi mieć możliwość swobodnego komunikowania się z pasażerami

Zobacz także: Auto powie jak jechać by zdążyć na zielone światło

Dodatkowo w ustawie o kierujących pojazdami  pojawiły się przepisy pozwalające na korzystanie z pomocy tłumacza zapewnionej przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego. Nie wiążę się to z dodatkowymi opłatami, a wcześniej kwestia ta nie była jednoznacznie uregulowana.

Z danych Polskiej Rady Języka Migowego wynika, że osób z uszkodzeniem narządu słuchu w Polsce jest aż kilka milionów. Warto dodać, że ponad 100 osób rocznie traci słuch w wyniku różnych wypadków. Szacuje się, że w Polsce może być nawet 50 000 osób niesłyszących.

Podstawa prawna

Art. 1 ust. 1 ustawy z 9 maja 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • Łukasz (gość)

    Autor artykułu, chyba myli pojęcia osoby niesłyszącej z osobą z wadą słuchu. Wada słuchu, nie oznacza jeszcze całkowitej głuchoty, tym bardziej, że obecnie można korzystać z wysokiej klasy urządzeń dla poprawy jakości słuchu. Nie wyobrażam sobie osoby niesłyszącej za kierownicą nawet pojazdu kat. A, czy B. Niby jak takie osoby mają wiedzieć o nadjeżdżającym pojeździe uprzywilejowanym, albo w ogóle o pojeździe, którego można nie zauważyć w lusterku, ale usłyszeć ???

  • kalin (gość)

    tylko czekać kiedy stworzą yanosika dla nieslyszących. A swoją drogą, ciesze sie że ta grupa ludzi nie jest dyskryminowana. Istnieją coraz lepsze narzędzia do polepszenia słuchu. Bo nie mówie tu o głuchocie tylko o niedosłuchu lub lekkim uszkodzeniem słuchu

  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • autobusjelcz1363 (gość)

    "Pozostawiono zakaz uzyskania kategorii D lub D1, gdyż jak tłumaczono, kierowca autobusu musi mieć możliwość swobodnego komunikowania się z pasażerami" -> WIELKA GŁUPOTA, w Japonii nie ma problemu! Oczywiście osoby niesłyszące o wiele lepiej jeżdżą, niż normalny człowiek... Daję słowo!

  • autobusjelcz1363 (gość)

    "Pozostawiono zakaz uzyskania kategorii D lub D1, gdyż jak tłumaczono, kierowca autobusu musi mieć możliwość swobodnego komunikowania się z pasażerami" -> WIELKA GŁUPOTA, w Japonii nie ma problemu! Oczywiście osoby niesłyszące o wiele lepiej jeżdżą, niż normalny człowiek... Daję słowo!

  • ja (gość)

    A który lekarz orzecznik medycyny pracy wie o tym przepisie ? Moim zdaniem to martwy przepis . Nadal jest po staremu jak lekarz powie nie to nie i już!!!

  • ty (gość)

    Zawsze możesz się odwołać od decyzji a na badanie idź z wydrukowaną ustawą. Ja zamierzam tak zrobić. Pozdrawiam.

  • Tera (gość)

    Osoby nieslyszace są bardzo dobrymi kierowcami, często jeżdżą lepiej niż osoby slyszace Wiem co piszę mój mąż jest nieslyszacycy,ma bardzo dobry refleks, zwraca uwagę na różne rzeczy,na które osoba slyszaca wcale nie zwraca uwagi.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości