Wszystko
o samochodach

Przepisy / Prawo jazdy

Kodeks drogowy 2019. Prawo jazdy. Czy osoba niesłysząca może zostać kierowcą?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Karolina Misztal Osoby niesłyszące także chcą prowadzić samochód. Czy jest to jednak możliwe? W ubiegłym roku nastąpiła nowelizacja zmiana ustawy o kierujących pojazdami.

Kierowcy z wadą słuchu mogą ubiegać się o prawo jazdy kategorii A i B. Nie mogli natomiast natomiast wykonywać zawodu kierowcy. Do 1 października 2018 roku.

Wprowadzoną wtedy zmianą ustawy o kierujących pojazdami, przełamano barierę dostępu do kierowania pojazdami osób z całkowitym lub częściowym ubytkiem słuchu. W myśl nowego brzmienia ustawy, jeśli według orzeczenia lekarskiego nie zachodzą inne przeciwwskazania, to osoby niesłyszące mogą ubiegać się o uzyskanie dokumentów uprawniających do prowadzenia pojazdów powyżej 3,5 tony (z wyjątkiem autobusów).

W wielu europejskich krajach przepis ten obowiązuje już od dawna. Co więcej, na przykład we Francji osoby niesłyszące mogą pracować także jako kierowcy autobusów. Jednak, o ile Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego są w stanie na czas egzaminu zapewnić pomoc tłumacza języka migowego lub systemu językowo-migowego, to w przypadku kontroli drogowej mogą wystąpić trudności w porozumieniu się funkcjonariuszy i kierowców.

Całkowity albo częściowy ubytek słuchu nie jest przeciwwskazaniem zdrowotnym do uzyskania uprawnienia do kierowania pojazdami ani przesłanką jego cofnięcia z wyjątkiem:

- uzyskania prawa jazdy kategorii D1 lub D

- uzyskania prawa jazdy kategorii C1 lub C przez osobę, która nie posiada prawa jazdy kategorii B, albo posiada je przez okres krótszy niż 2 lata

- cofnięcia uprawnień w zakresie prawa jazdy kategorii C lu C1 osobie która w wyniku nagłego zdarzenia utraciła słuch w stopniu uniemożliwiającym jej rozumienie mowy z odległości jednego metra, w tym przy zastosowaniu aparatów słuchowych lub implantów słuchowych - przez okres roku od tego zdarzenia

Pozostawiono zakaz uzyskania kategorii D lub D1, gdyż jak tłumaczono, kierowca autobusu musi mieć możliwość swobodnego komunikowania się z pasażerami

Zobacz także: Auto powie jak jechać by zdążyć na zielone światło

Dodatkowo w ustawie o kierujących pojazdami  pojawiły się przepisy pozwalające na korzystanie z pomocy tłumacza zapewnionej przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego. Nie wiążę się to z dodatkowymi opłatami, a wcześniej kwestia ta nie była jednoznacznie uregulowana.

Z danych Polskiej Rady Języka Migowego wynika, że osób z uszkodzeniem narządu słuchu w Polsce jest aż kilka milionów. Warto dodać, że ponad 100 osób rocznie traci słuch w wyniku różnych wypadków. Szacuje się, że w Polsce może być nawet 50 000 osób niesłyszących.

Podstawa prawna

Art. 1 ust. 1 ustawy z 9 maja 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • Łukasz (gość)

    Autor artykułu, chyba myli pojęcia osoby niesłyszącej z osobą z wadą słuchu. Wada słuchu, nie oznacza jeszcze całkowitej głuchoty, tym bardziej, że obecnie można korzystać z wysokiej klasy urządzeń dla poprawy jakości słuchu. Nie wyobrażam sobie osoby niesłyszącej za kierownicą nawet pojazdu kat. A, czy B. Niby jak takie osoby mają wiedzieć o nadjeżdżającym pojeździe uprzywilejowanym, albo w ogóle o pojeździe, którego można nie zauważyć w lusterku, ale usłyszeć ???

  • kalin (gość)

    tylko czekać kiedy stworzą yanosika dla nieslyszących. A swoją drogą, ciesze sie że ta grupa ludzi nie jest dyskryminowana. Istnieją coraz lepsze narzędzia do polepszenia słuchu. Bo nie mówie tu o głuchocie tylko o niedosłuchu lub lekkim uszkodzeniem słuchu

  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • autobusjelcz1363 (gość)

    "Pozostawiono zakaz uzyskania kategorii D lub D1, gdyż jak tłumaczono, kierowca autobusu musi mieć możliwość swobodnego komunikowania się z pasażerami" -> WIELKA GŁUPOTA, w Japonii nie ma problemu! Oczywiście osoby niesłyszące o wiele lepiej jeżdżą, niż normalny człowiek... Daję słowo!

  • autobusjelcz1363 (gość)

    "Pozostawiono zakaz uzyskania kategorii D lub D1, gdyż jak tłumaczono, kierowca autobusu musi mieć możliwość swobodnego komunikowania się z pasażerami" -> WIELKA GŁUPOTA, w Japonii nie ma problemu! Oczywiście osoby niesłyszące o wiele lepiej jeżdżą, niż normalny człowiek... Daję słowo!

  • ja (gość)

    A który lekarz orzecznik medycyny pracy wie o tym przepisie ? Moim zdaniem to martwy przepis . Nadal jest po staremu jak lekarz powie nie to nie i już!!!

  • ty (gość)

    Zawsze możesz się odwołać od decyzji a na badanie idź z wydrukowaną ustawą. Ja zamierzam tak zrobić. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości