Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Kodeks drogowy 2019. Uwaga na przejście przez wielopasmowe jezdnie

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Renault Do najbardziej niebezpiecznych miejsc dla pieszych należą przejścia przez wielopasmowe jezdnie bez sygnalizacji świetlnej. Do potrąceń najczęściej dochodzi, gdy pieszy wchodzi na oznaczone przejście, widząc zatrzymujący się na jednym z pasów samochód, a jadący sąsiednim pasem kierowca nie zatrzymuje się obok stojącego już pojazdu. W 2018 roku na przejściach dla pieszych w Polsce miało miejsce prawie cztery tysiące wypadków – 285 osób poniosło w nich śmierć, a 3899 zostało rannych*.

- Gdy pieszy widzi zatrzymujący się samochód i wchodzi na oznaczone przejście, inni kierujący powinni być czujni, wcześnie reagować i również bezpiecznie umożliwić przejście. Niestety w przypadku, gdy zebra prowadzi przez kilka pasów ruchu, zdarza się, że kierowcy jadący sąsiednim pasem nie zatrzymują się obok stojącego już pojazdu, który ustąpił pierwszeństwa pieszemu – mówi Zbigniew Weseli, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. – Powodem może być nadmierna prędkość i ograniczona widoczność, gdyż stojący samochód może zasłaniać pieszego. Wystarczy jednak, żeby skoncentrowany kierowca obserwował uważnie drogę oraz jechał zgodnie z przepisami i dostosował jazdę do warunków atmosferycznych. Wtedy odpowiednio wcześnie zareaguje, widząc znaki i zachowanie innych kierowców. Potrzebne jest wypracowanie nawyków – dodaje ekspert.

Kierowca powinien zwolnić każdorazowo, zbliżając się do przejścia dla pieszych, gdyż ma obowiązek zachować szczególną ostrożność oraz poruszać się z prędkością, która pozwoli na bezpieczne hamowanie. Pomimo tego, że śmiertelne urazy mogą wystąpić nawet przy niskich prędkościach**, to im większa prędkość, tym większe zagrożenie życia pieszego. Ograniczenia dla pojazdów przed przejściami dotyczą także wyprzedzania – linie ciągłe i znaki zakazu wyprzedzania powinny powstrzymać spieszące się osoby, które chcą wykonać manewr wyprzedzania zamiast hamować za poprzedzającym autem.

Zobacz także: Kodeks drogowy 2019. Czy za niezapłacony mandat grozi więzienie?

Także piesi muszą zachować szczególną ostrożność. Przepisy zabraniają np. wchodzenia na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi czy bezpośrednio pod jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych. Dla własnego bezpieczeństwa podczas przechodzenia przez jezdnię dwupasmową pieszy powinien upewnić się, czy przepuszczą go samochody jadące po obydwu pasach ruchu. Trzeba jednak pamiętać, że zdecydowana większość wypadków następuje z winy kierujących.

Gdy ruch pieszych krzyżuje się z ruchem pojazdów, zarówno kierujący, jak i piesi powinni stosować zasadę ograniczonego zaufania. To pozwoli nam zminimalizować ryzyko wypadku – podsumowują trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

W sytuacji, gdyby doszło do wypadku, podstawą jest natychmiastowe udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanej osobie i wezwanie służb ratowniczych. Takie działania mogą uratować życie. Za ucieczkę z miejsca wypadku i nieudzielenie pomocy grozi kara pozbawienia wolności.

 * policja.pl

**Biomechanika zderzenia z pieszym a ekspertyza wypadku drogowego, Mirella Cieśik, Magdalena Kalwarska, Sylwia Łagan, Instytut Mechaniki Stosowanej, Politechnika Krakowska

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Kononowicz (gość)

    Ze względu na bezpieczeństwo pieszych na wielopasmowych przejściach obowiązkowo powinna być obecna sygnalizacja świetlna.

  • lola (gość)

    niektórzy kierowcy jak i piesi to zwykłe debile jeden wejdzie na przejście przy czerwonym świetle i nic tu nie da montaż sygnalizacji bo akurat tramwaj lub inny autobus jedzie a kierujący jak kogoś kaleką nie zrobi lub nie zabije to rozumu mu nie przybędzie.

  • obowiazkowe zatrzymanie przed przejsciem (gość)

    panowie kierowcy-prosze zwalniac przed przejsciem dla pieszych. za przekroczenie dozwolonej predkosci -powinna byc kara chlosty-10 batow publicznie,i pokazaniew tvp przez 1 rok

  • Kierowca (gość)

    A ja się pytam co tam robią samochody na pasie innym niż prawy? Za jazdę lewym lub środkowym pasem powinno być odbierane prawo jazdy, bo polski kodeks nie przewiduje korzystania z lewego pasa. Ewentualnie można wykorzystać lewy pas do wyprzedzania (choć kodeks o tym nie wspomina), ale przed przejściami wyprzedzanie jest zabronione, zatem korzystanie z lewego pasa jest również zabronione.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości