Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Na drogach

Kodeks drogowy 2020. Młodzi kierowcy wiozą śmierć? Na to zwraca uwagę policja

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak / Policja.pl

Fot. Jarosław Jakubczak Większość wypadków drogowych powstaje z winy kierujących pojazdami, przede wszystkim samochodami osobowymi. Jedną z głównych przyczyn tych tragicznych zdarzeń jest nadmierna prędkość, która ma decydujący wpływ na ich konsekwencje.

Policja zwraca uwagę, że mówiąc o zagrożeniach związanych z nadmierną prędkością, należy wspomnieć o tzw. młodych kierowcach w wieku 18-24 lata. Wysoki odsetek wypadków z udziałem młodych kierowców często ma związek z brakiem doświadczenia, stylem życia oraz skłonnością do podejmowania ryzykownych zachowań, zwłaszcza przez młodych mężczyzn. Ich decyzje niejednokrotnie spowodowane są błędną oceną sytuacji oraz nieumiejętnością identyfikacji zagrożeń.

Wielu groźnych zdarzeń na drogach można by uniknąć, gdyby kierujący, niezależnie od wieku, częściej myśleli o potencjalnych skutkach ryzykownej jazdy. Przede wszystkim powinni pamiętać, że wraz ze wzrostem prędkości panowanie nad pojazdem staje się trudniejsze. Wydłuża się droga hamowania, a jednocześnie skraca czas niezbędny na odpowiednią reakcję w sytuacji zagrożenia.

Policjanci apelują do kierujących, a szczególnie do młodych kierowców o przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, w tym:

  • stosowanie się do ograniczeń prędkości,
  • korzystanie podczas jazdy z pasów bezpieczeństwa,
  • zachowanie szczególnej ostrożności zbliżając się do przejść dla pieszych, zmniejszaniu prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych,
  • obserwowanie drogi i jej otoczenie.

Spośród wszystkich grup kierowców, osoby w wieku 18-24 lata mają najbardziej lekceważący stosunek do przepisów drogowych – wynika z badań Polskiej Izby Ubezpieczeń. Jednocześnie młodzi uważają, że mają już duże doświadczenie. Fałszywe przekonanie o swoich umiejętnościach w połączeniu z brawurą sprawia, że w rzeczywistości stwarzają oni największe zagrożenie na polskich drogach.

Osoby w wieku 18-24 lata są przekonane, że doświadczenie w prowadzeniu pojazdu zdobywa się szybko i bez problemu. Prawie trzy czwarte ankietowanych z tego przedziału wiekowego uważa się już za doświadczonych kierowców. Jednocześnie deklarują, że prawo jazdy posiadają średnio od… 3 lat.

Młodzi kierowcy. Szybcy i niebezpieczni

Prawie 40 proc. badanych młodych kierowców uważa przekraczanie prędkości o 20 km/h w terenie zabudowanym za bezpieczne (w porównaniu do 33 proc. w całej grupie ankietowanych). Jeszcze więcej – prawie 60 proc. – nie widzi zagrożenia w przekraczaniu prędkości o 15 km/h. Ponad 60 proc. twierdzi, że można jeździć jednocześnie szybko i bezpiecznie (ogółem taką opinię wyraziło 55 proc. badanych).

Zobacz także: Skoda Octavia vs toyota Corolla. Pojedynek w segmencie C

– Osoby młode cechuje duża skłonność do brawury. Nie mają one jeszcze odpowiedniego doświadczenia i uważają, że nic złego nie może ich spotkać. Najgorsze jest jednak to, że brakuje im dobrych wzorców, ponieważ w Polsce przepisy drogowe, a zwłaszcza ograniczenia prędkości, łamie większość kierowców. Przepisowa jazda bywa postrzegana jako coś nienaturalnego – komentuje Monika Chłopik, analityk Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Uwaga! Pieszy

Kolejną cechą, która wyróżnia młodych kierowców, jest brak wyobraźni i egoizm. Ponad 18 proc. z nich uważa, że wyprzedzanie innego auta bezpośrednio przed przejściem dla pieszych „może być w wyjątkowych sytuacjach uzasadnione”. 2/3 badanych w wieku 18-24 lata uważa, że piesi powinni być mniej uprzywilejowani w ruchu drogowym niż obecnie, a 65,5 proc. twierdzi, że należy zwiększyć przywileje kierowców.

Młodzi kierowcy. Zabijasz i giniesz

Brawura młodych kierowców powoduje, że są oni zagrożeniem nie tylko dla innych uczestników ruchu drogowego, ale także dla samych siebie. W 2017 r. PIU opublikowała raport „Strategia poprawy bezpieczeństwa drogowego w Polsce”. Są w nim przytoczone dane Eurostatu, z których wynika, że w kategoriach wiekowych 15-19 lat oraz 20-24 lata wypadki komunikacyjne są najczęstszą przyczyną śmierci Polaków, tuż przed samobójstwami i innymi wypadkami (dane za 2014 r.).

– Dane na temat zachowań młodych kierowców są przerażające, dlatego jeszcze raz apelujemy o rozważną, przepisową jazdę. Obecnie, kiedy znoszone są ograniczenia związane z pandemią i natężenie ruchu wzrasta, powinniśmy zachować szczególną ostrożność. W okresie obowiązywania obostrzeń epidemicznych niektórzy mogli się bowiem przyzwyczaić do szarżowania na drogach – podkreśla Monika Chłopik.

 Zobacz także: Tak prezentuje się pickup Forda w nowej wersji

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • ted (gość)

    Większosc wypadków jest spowodowana niedostosowaniem predkosci do warunków panujących na drodze oraz brakiem wyobraźni a nie ogólnie rzecz ujmując nadmierną prędkoscią ... tak się kończy utwierdzanie niektórych kierujących w tym, że wystarczą systemy wspomagające jazdę i powolna jazda i będzie wszystko super, bez wypadków ... jest sporo kierujących, którzy nie maja predyspozycji do prowadzenia pojazdów i nigdy nie powinni otrzymać uprawnień ... dziękuję

  • jurek24 (gość)

    Więc dlaczego jest przyzwolenie na prawo jazdy dla młodych? Samochód może zabić, więc młody agresywny egoista powinien mieć pozwolenie na korzystanie z niego co najmniej dopiero po ukończeniu 25 lat.

  • Komentarz usunięty.
  • Kazimierz 65 (gość)

    Wczoraj, 22 sierpnia 2020, wracałem drogą, deszczu-ulewa. nie sposób zauważyć pajaca na drodze - jeden z epoki MGG(Młody - Gniewny - Głupek) + nadmierna prędkość i wyprzedzanie: PODWÓJNA CIĄGŁA + PRZEJSCIE DLA PIESZYCH !! NA PEWNO WYŚLĘ DO DZIERŻÓNIOWA NAGRANIE Z MOJEJ KAMERKI ! A dopiero upłynął miesiąc gdzie sprawa z moim nagraniem trafiła do sądu.. Szczęście miał, w tym zdarzeniu, chłopiec, z tornistrem, który nie został "zmieciony" z przejścia PRZEZ SAMOCHÓD CIĘŻAROWY !! Godzinę dochodziłem do siebie..

  • Slawek (gość)

    Jeżdżę motocyklem - ciężkim i niezbyt szybkim. Jazda nie tylko zgodnie z znakami, ale i zdrowym rozsądkiem jest rzadkością i nienaturalna. Przykład: Lokalna droga przez las, sekwencja zakrętów 30-120 stopni, widoczność słaba, nawierzchnia kiepska. Ograniczenia 50-70-90-50-70-40-30-50-70 na odcinku 10 km (50 to wioski). Absolutnie wszystko co żyje mnie wyprzedza, a sam nie zawsze trzymam przepisową prędkość. Ja znam tą drogę doskonale, co należy pomyśleć o kierowcy na rejestracji z drugiego końca kraju, który po zakręcie 50 stopni leci ponad 120? Przez zabudowany większość jedzie ponad 80. Nie wszyscy są „młodymi kierowcami”. Poduszki, abs, kontrola trakcji - daje poczucie nieśmiertelności. Każdy powinien przed otrzymaniem prawka, pojeździć motocyklem bez ułatwień. Dla nabrania szacunku do prędkości i przyczepności, bez „poduszki bezpieczeństwa”

  • 'Wnerwiony mieszkaniec' (gość)

    Zielona Góra to miasto w którym szaleńcy na głośnych samochodach i motocyklach urządzają późną nocą szaleńcze gonitwy. Bywa nieraz tak że grubo po północy znienacka słychać ogromy hałas po czym gdzieś znika. Powtarzane jest to częstokroć. Latem przy otwartych oknach jest to sytuacja nie do wytrzymania. Kiedy zgłasza się to policji to dyżurny często zadaje tak idiotyczne pytania że mogą puscić nerwy zgłaszającemu. Wypytuje często jaki to pojazd lub ile ich jest, jak często się powtarza hałas, gdyby się dało to chętnie chce wiedzieć nr rejestracyjny pojazdy. Gdy mieszka się w wysokim bloku to trudno o takie szczegóły. Zdaję sobie sprawę, że nie wszędzie da się postawić radiowóz i działać prewencyjnie. Jednak kuriozalne jest to kiedy słyszę że przyjmujący takie zgłoszenie policjant jest w Gorzowie a rzecz dotyczy Zielonej góry.

  • Zgadzam się z 'wnerwiony mieszkanic" (gość)

    Wczoraj o północy głąb obudził wszystkich na Wyszyńskiego. Zauważyliśmy, że często te dzbany po nahałasowaniu uciekają w kierunku Wilkanowa. Tydzień temu, dwa samochody i trzy motocykle prawie dotykając się gnali 100 km/ h przez Wyszyńskiego i również uciekli na Wilkanów. Ryk niesamowity. Miasto odmawia pomocy, policja również , dlatego musimy zacząć sami bronić się przed the...bilami.

  • V**KORVIONY ! (gość)

    Ten NASZ rządzony przez aroganta sepleniącego ' księciunia' Januszka Winny Gród staje się przedziwnym miastem o kretyńskich przepisach. Przykłady można by mnożyć. Taki najbliższy to wymyslona przez miejskich idiotów karta parkingowa 'N' Myk polega na tym,że trzeba być niepełnosprawnym z tzw 1 grupą inwalidzką (inwalidztwo w stopniu znacznym) aby móc taka kartę wyrobić i z niej korzystać. Pozostali niepełnosprawni jesli nie znajdą wolnego miejsca na niebieskiej kopercie muszą płacić za postój na innych miejscach........

  • V**KORVIONY ! (gość)

    Poprzedni wpis musiałem podzielić na dwa( system) i tutaj dalszy ciag: No i co ? NO I UDAJE SIĘ TAKI NIEPEŁNOSPRAWNY DO BIURA , URZĘDU CZY PRZYCHODNI I NP JEGO POBYT PRZEDŁUŻA SIĘ PONAD CZAS ZAMIERZONY I MUSI TAKI '' KUŚTYKAĆ ABY ZAŁADOWAĆ NASTĘPNY BILET PARKINGOWY ?? A MOŻE WYKUPIĆ Z ZAPASEM CZASU ŻEBY NIE DREPTAĆ PO WIELOKROĆ ?? LUDZIE Z RATUSZA ---EBNIJCIE SIĘ W TE WASZA CYMBAŁY !! Januszek zezwolił cyklistom brykać po deptaku i zagrażać przechodniom a niepełnosprawni mają mu nabijać kasę za parkowanie. ??? Spracowany i płacący kiedyś podatki do miasta 'paralityk' nieposiadający specjalnie wymyślonej przez Januszka i jego ekipę karty 'N' MUSI PŁACIC ?? ! CZEKAJCIE WY PO--S-RAŃCY - ZAPAMIĘTANE WAM TO BĘDZIE I PRZYPOMNIANE PRZED WYBORAMI SAMORZĄDOWYMI !!

  • LubieMiasto (gość)

    Ale sranie w banie mam lejce już prawie 10 lat mógłbym zacząć sie wymądrzać że młodzi to albo sro ale najgorsi są starzy kapelusznicy co sie boją przekroczyć 30 to jest dopiero tamowanie ruchu i stwarzanie problemów satysfakcji z wyprzedzenia nie ma tylko ulga że sie nie wleczesz a takich to muszą wyprzedzać nawet pancie co normalnie 60 nie przekraczają bo ktoś im wmówił że można jechać 10+ Do tego tacy nie patrzą skręcając wymuszają pierszeństwo i są ogólnie mniej bezpieczni od młodych zwłaszcza tych którym zależy i dużo jeżdżą i sie ćwiczą

  • Do ''LubieMiasto" (gość)

    A tak w sumie to o co ci cymbale chodzi ?Pewnie po obrzeżach tzw nowego miasta jeździsz i takich kapeluszników w Ochli czy w Kiśielinach widujesz. ?? :) Prwako masz śiersciu pare dni z podróżą i siejesz zamęt. Pewnie jesteś z tych co po nocach hałasują - życzę ci ćwoku niewyróbki na zakręcie i co najmniej utraty prawka !

  • Morg (gość)

    Proponuję aby po otrzymaniu uprawnień do kierowania wprowadzić ograniczenie mocy i prędkości do bezpiecznej do czasu ukończenia 26 roku życia. Są tory doświadczalne i tam niech szaleją. Ale tutaj zaimponować trzeba co ja potrafię

  • senior (gość)

    Morg SZACUN- MĄDRY POMYSŁ

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości