Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Kodeks drogowy 2020. Od lipca zmiany w prawie dla kierowców

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Lucyna Nenow Rząd chce zaostrzyć przepisy ruchu drogowego. Poszedł nawet o krok dalej - policzył ilu kierowcom może zostać odebrane prawo jazdy po wejściu w życie nowych regulacji.

Zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h także poza obszarem zabudowanym, ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia oraz zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych. To zmiany przewidziane przez projekt ustawy, wprowadzający rozwiązania, które mają poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Ustawa ma wejść w życie 1 lipca 2020 r.

Kodeks drogowy. Zmiana w limitach prędkości

Obecnie w Polsce na obszarze zabudowanym zakazane jest przekraczanie prędkości 50 km/h w godzinach 500-2200, 60 km/h w godzinach 2300-500. Projekt zmian zakłada, że w godzinach nocnych też będzie obowiązywało obniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym do 50 km/h.

Kodeks drogowy. Łatwiej stracić prawo jazdy

Starosta wyda decyzję administracyjną o zatrzymaniu prawa jazdy na trzy miesiące w przypadku, gdy kierujący pojazdem przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h, bez względu na to, czy przekroczenie prędkości nastąpiło na obszarze zabudowanym czy poza nim. Obecnie regulacja ta dotyczy tylko obszaru zabudowanego.

Ilu kierowców straci prawo jazdy w ten sposób? Rząd szacuje, że w tym roku będzie to 20 tysięcy. W przyszłym - 40 tysięcy.

Zobacz także: Rząd tnie dopłaty do aut elektrycznych

Kodeks drogowy. Pieszy z pierwszeństwem?

Nowe przepisy nie oznaczają, że piesi będą mogli wchodzić na przejście w każdej chwili i bez względu na okoliczności. W projekcie zmian w prawie drogowym zapisano:

  • Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo pieszy przechodzący przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz (...) korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.

Pieszy będzie musiał obserwować drogę jeszcze przed wejściem na przejście. Podobnie jest z kierowcami:

  • Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, i ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na tym przejściu.

Obecnie kierowca, zbliżając się do przejścia dla pieszych, musi zachować szczególną ostrożność i musi zmniejszyć prędkość tak, by móc w porę zareagować na nagłe sytuacje. Zmianie zatem ulegnie to, że prowadzący pojazdy zostaną zobowiązani do obserwowania nie tylko przejść, ale również ich otoczenia.

DLA PRZYPOMNIENIA!

Trzy zmiany, które mają wejść w życie od 1 lipca 2020 roku to:

    • obniżenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h niezależnie od pory dnia
    • zatrzymanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h również poza obszarem zabudowanym (obecnie przepis ten dotyczy tylko obszaru zabudowanego
    • nowe obowiązki kierowców względem pieszych na przejściach

Zobacz także: Taki jest Opel Corsa szóstej generacji.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • KOSZ NA ŚMIECI (gość)

    Punk 3 TO PORAŻKA-WYPADKÓW BĘDZIE JESZCZE WIĘCEJ !!!-CO ZA KRETYN TO WYMYŚLA???,piesi teraz łażą jak św krowy a co dopiero po wprowadzeniu tych głupot!!!KTO TAKIEMU KAPTUROWI ZE SŁUCHAWKAMI W USZACH I MORDĄ T TELEFONIE UDOWODNI ŻE ON NIE WCHODZIŁ NA PRZEJŚCIE ZE SZCZEGÓLNĄ OSTROŻNOŚCIĄ ??!!,GDY JUŻ BĘDZIE LEŻAŁ I WYŁ Z BÓLU!!!

  • Ilona (gość)

    Nie rozumiem ustawodawcy tzn.ze pieszemu wolno wszystko na to wygląda że tylko mamy patrzeć na chodniki a co z jazdą to mamy jechać 20 km/h bo idiotka wchodzi nam pod koła nas nie woża kierowcy jak rządzących sami musimy dojechać do pracy ,zacznijcie sami jeździć to zobaczycie jaka jest rzeczywistość

  • Normalny (gość)

    Bez komentarza sięgamy dna wiem coś na ten temat jestem emerytem od miesiąca na przejezdzilem 46 lat kierowca samochodu ciezarowego w tym 36 lat na przewozach miedzynarodowych źle ze przepisy ustalają ludzie którzy nie mają pojęcia że łatwiej pieszemu się zatrzymać niż samochodu tymi przepisami wy pchacie tych ludzi pod koła samochodu pozdrawiam

  • Robert l (gość)

    Czego nie wprowadzicie pierwszeństw przed pociągami tramwajami to przecież nieśmiertelni a pociąg napewno wychamuje uczcie bezmyśnych pieszych że wszędzie i o każdej porze mają pierwszenstwo to napewno zmniejszy się ilość wypadków śmiertelnych .

  • Romek Pieszy (gość)

    To dlatego giną piesi na przejściach nawet z zielonym światłem , bo blondynki typu Ilona i szybcy blondyni widzą tylko na wprost, nie patrzą na znaki drogowe, a w samochodzie maja jedynie kierownicę i pedał gazu. Przekonanie, że samochód "przejedzie" jest ciągle powszechne w Polsce, szczególnie wśród starszych osób. To jest najważniejsze prawo jak widać na naszych drogach. Czas to zmienić światowi Polacy na dobre zwyczaje kierowców na zachodzie i przestać chlać wódę, a potem wsiadać za kierownicę.

  • To jest takie PiSiorskie (gość)

    Takie regulacje może wymyślić tylko debil , kto weżmie odpowiedzialność za te zmiany bo ludzi bedzie ginąć znacznie więcej .

  • Romek Pieszy (gość)

    Hej Normalny! Czy tak beztrosko wjeżdżałeś na przejścia dla pieszych w Niemczech czy Francji? Czy też rozjeżdżałeś pieszych skręcając w prawo, gdy oni przechodzili na zielonym? Widać ta normalność na ulicach i drogach. Nagroda z fizyki dla Ciebie chłopie, za odkrycie komu łatwiej zatrzymać się. A czasem sam nie przechodzisz na druga stronę ulicy?

  • O bserwator (gość)

    Koniecznie zmienić również przepisy dla pieszych . Karać wysokimi mandatami / opiekunów tym bardziej/ piesi niejednokrotnie lekceważą kierowców np. celowo wolniej idą po pasach , rozmawiają przez telefon , kaptury na głowach / należy coś wreszcie zrobić z tym nakryciem głowy nooszonym w piękny sloneczny dzień czy to nie jest celowe? / Ponownie apeluję o pochylenie się w trybie pilnym ! nad tym problemem bo my kierowcy jesteśmy ignorowani przez lekkomyslnych pieszych . Jeszcze jedna uwaga, myślę o sprawdzaniu czy piesszy , który łamie przepisy posiada prawo do prowadzenia pojazdów mechanicznych po drogach publicznych i odpowiednio do takich osób reagować. Dziękuję .

  • Romek Pieszy (gość)

    To jest takie... Takie prawo obowiązuje w krajach cywilizowanych , jedź i zobacz imbecylu, a nie mieszaj polityki do zabijania pieszych na przejściach. Zacznij robić dobre rzeczy od siebie i nie miej pretensji do rządu. Nie dość, że nie myślisz swoim małym móżdżkiem, to jeszcze dałeś się zaszufladkować politycznie.

  • Romek Pieszy (gość)

    Obserwator... Pieszy nie łamie przepisów na pasach i na zielonym świetle. To kierowcy wtedy łamią i widzę to codziennie. No jak na razie sami dobrzy kierowcy na tym forum wypowiadają się . Sam też jestem kierowcą, jednak respektują prawa pieszych i jako pieszy sam je wymagam. Kierowcy nie respektujący praw na przejściach dla pieszych , powodują tez wypadki na autostradach, olewanie zasad maja we krwi albo w niej trochę alkoholu. Szerokiej drogi przyjemniaczki .

  • witek22 (gość)

    Tylko wyjątkowo skretyniały debil mógł zarządzić, aby kierowca był zobowiązany obserwować to, co zidiociałe małolaty ze smartfonami w rękach wyczyniają na chodnikach. To musiał być ktoś z lewicowego PiSu, choć niekoniecznie....

  • witek22 (gość)

    Nie dziwiło by mnie to, że pieszy będzie miał bezwzględne pierwszeństwo nawet wtedy, gdy już tylko powziął zamiar wtargnięcia na jezdnię, gdyby ten przepis obowiązywał nie tylko w obrębie przejść dla pieszych i.... tylko żydów. To faktycznie dziwne...

  • ... (gość)

    Romku takie prawo jest i u nas... problemem jest to że piesi w wspomnianych przez ciebie krajach potrafią się rozejrzeć przed przejściem. Sytuacje w których kierowca skręcający w prawo o czym tak głośno mówisz nie przepuszcza pieszych na przejść są tak marginalne że nie znam osobiście takich kierowców co innego jak kierowca jedzie 50 za nim nie ma innego samochodu a pieszy zamiast poczekać 5 sekund a czasem i mniej (dosłownie) pcha się na przejście - powodując zagrożenie - owszem w większości przypadków kierowca wyhamuje ale w tym 1/x będzie nawierzchnia mokra itp. pomijam już kwestię pieszych którzy na przejściu sobie stoją człowiek się zatrzymuje za nim x innych samochodów a on se dalej stoi bo czeka na ciul wie co... Ale pewnie i tak nic z tego nie zrozumiesz bo sądząc po tym co piszesz jesteś jednym z tych którzy: 1) nigdy nie siedzieli za kierownicą 2) mają przeświadczenie że te 5-10 sekund czekania to nie wiadomo ile 3) nie potrafią się rozejrzeć przed wejściem na jezdnię

  • Szofer (gość)

    To nie z lewicy tylko PISiU wymyślił te przepisy dla pieszych by wygrać wybory jacy oni są dobrzy dla pieszych a bardzo żli dla kierowców . Szerokiej drogi .

  • pis = głupota do niewyobrażalnej potęgi (gość)

    Najpierw niech policja zajmie się swoją robotą i zacznie karać pieszych za to, że w ogóle nie przestrzegają obecnych przepisów. Czy pisiory sobie policzyły ile stracą pieniędzy za odbieranie prawo jazd za jazdę o 50km/h więcej poza terenem zabudowanym nie zarobicie na podatkach z paliwa i mandatach. Jak to się mówi szybkość nie zabija tylko głupota innych uczestników ruchu, którzy w swoich samochodach wymontowali lusterka oraz nie potrafią obrócić głowy na boki jaki i piesi co nad swoje życie ceną stawiają gapienie się w smartfona, anie patrzenie na drogę.

  • Kierowca Ferrari (gość)

    Proponuje rozstrzeliwać wszystkich łamiących przepisy. To właśnie efekt wpuszczenia na drogi kobiet. Nie radzą sobie z prędkością powyżej 50 km/h.

  • Kierowca Ferrari (gość)

    Proponuje rozstrzeliwać wszystkich łamiących przepisy. To właśnie efekt wpuszczenia na drogi kobiet. Nie radzą sobie z prędkością powyżej 50 km/h.

  • Kierowca Ferrari (gość)

    Proponuje rozstrzeliwać wszystkich łamiących przepisy. To właśnie efekt wpuszczenia na drogi kobiet. Nie radzą sobie z prędkością powyżej 50 km/h.

  • Pawcio z Lubuskiego (gość)

    Co Oni za bzdury wypisują.... w obszarze zabudowanym od 5:00-23:00 jedzie się maksymalnie 50 km/h a od 23:00 do 5:00 to 60 km/h. To według nich ile się jedzie w przedziale 22:00-23:00 ????

  • JBN (gość)

    Nie wiem ilu z was przyczytało cały artykuł. Wnioskuję, że niewielu. Zmiany niewiele wnoszą. Pieszy nadal będzie musiał się rozglądać, a kierowca zachować ostrożność. Może w górę pójdą kary... Bo inaczej nic z tego nie będzie. No, poza tym, że teraz to już na 100 proc będę musiał mieć na oku jadących za mną. A nuż któryś szybki i bezpieczny wbije się w bagażnik. Śmieszą mnie też wpisy, że na zachodzie piesi zachowują się kulturalniej. Oczywiście, Ci którzy przyjechali na "wycieczkę" z Polski. Tubylcy wchodzą śmiało na pasy, bo 99,99 proc kierowców zwalnia przed pasami sama z siebie, lub wymuszają to na nich garby, szykany i ograniczenie prędkości do 30 km/h. Reasumując - drogi publiczne, to nie są tory wyścigowe. Tylko szlaki, którymi wszyscy mamy bezpiecznie dotrzeć do celu.

  • Anonim (gość)

    Rząd już oszacował ile kierowców straci prawo jazdy więc wiadomo o co chodzi. Kasa musi się zgadzać.

  • Alex (gość)

    Te zmiany wprowadza zwykły łach wyrzucony z banku co nawet samochodu nie posiada .

  • 500+ = debile nieznający przepisów na drodze (gość)

    Jedną najprostszą zmianą jest odebrać 500+ bo od kiedy pisiory udają, że rządzą i daj debilom i nierobą pieniądze to na droga jest coraz to gorzej wystarczy odebrać 500+ i wszystko wróci do normy.

  • Też kierowca (gość)

    Rozumiem pretensje o pierwszeństwo dla pieszych na przejściu, ale kierowcy sami są sobie winni. Mają w nosie innych uczestników ruchu tym bardziej piesxych

  • Kierowca (gość)

    Ok pod warunkiem ze przejscia bedą nie cześciej niz co 300m. A na skrzyzowaniach bedą odsuniete od samego skrzyzowania o przeciętną dlugosc samochodu, ok4-5m , tak aby kierowca po lewoskrecie mogl sie bezpiecznie zatrzymac poniedzy ulica a przejsciem

  • Xxx (gość)

    Debil wymyśla przepisy . Po co za przekroczenie prędkości zabierać prawo jazdy . Na przymusowe roboty i zamykać za kraty . Już zacierają ilu straci ludzi prawko . Głosujcie dalej na pis . Pójdziemy albo siędziec . W dobrym wypadku z torbami . Szkoda trzeba uciekać z tego cyrku .

  • Kierowca (gość)

    Myślę że Ci co to wymyślają powinni sami przechodzić po pasach przed nadjeżdzającym tirem lub tramwjem

  • Maxx (gość)

    Każde przejście powinno mieć blokadę wejścia na pasy po to, żeby idiota patrzący w smartfona przypierdolił w blokadę i popatrzył na jezdnię czy bezpiecznie może wejść. Kilka metrów przed przejściem dla pieszych włącznik światła który informował by kierowców o zamiarze wejścia pieszego na pasy ,wtedy światłość ostrzegało by o zamiarze wejścia pieszego na pasy .

  • mori (gość)

    Przepis o pieszych uważam za absurdalny i niekorzystny dla samych pierwszych. Z prostego powodu a mianowicie pieszy zatrzyma się od razu kierowca nie. Nawet jadąc przepisowe ,50 kmh. Musi dostrzec pierwszego, zainterweniować w pedał , układ musi zadziałać i dodatkowo wyhamować pojazd. Pierwszy ma pierwszeństwo , tak w przyjęciu na izbę przyjęć do szpitala napewno

  • RS (gość)

    Z pieszymi różnie bywa. Co do utraty prawka powyżej 50 km/h powinni wprowadzić wyższe limity na prędkość. Może z DE wziąć przykład szczególnie na autostradach. Prędkość w terenie zabudowanym dla wszystkich rodzajów pojazdów obowiązuje ograniczenie do 50 km/h. Poza terenem zabudowanym samochody osobowe mogą poruszać się z prędkością do 100 km/h. Samochody powyżej 3,5 t oraz z przyczepą – 80 km/h. Na drogach ekspresowych dla osobówek i samochodów do 3,5 t obowiązuje ograniczenie 130 km/h. Dla pojazdów powyżej 3,5 t oraz z przyczepą górną granicą jest 100. Na autostradach samochodów osobowych i tych do 3,5 t ograniczenie prędkości nie obowiązuje. Kierowcy pojazdów z przyczepą i powyżej 3,5 t muszą zwolnić do 100 km/h. Warto pamiętać, że nieco odmienne przepisy obowiązują kierowców z niewielkim stażem jazdy. Osoby, które posiadają prawo jazdy mniej niż 2 lata na drogach ekspresowych mogą poruszać się z maksymalną prędkością 90 km/h, a na autostradach – 100 km/h.

  • Mr. G (gość)

    Do dzisiaj od początku roku zginęło 100 pieszych. Lekko ponad sześćdziesięciu z nich na przejściu dla pieszych. w 90 % odpowiadają za te wypadki kierujący pojazdami. Prawo drogowe w kwestii prawnej ochrony pieszych zmienić należy jak najszybciej.

  • sanda (gość)

    Szukam mężczyzny na namiętne spotkania. Mam 24 lat i zgrabne ciało, moje nagie zdjęcia i kontakt na stronie: www.lexlale.com.pl Wyszukaj mnie po niku: Sandra24 napisz do mnie lub zadzwoń o każdej porze, odpisuje zazwyczaj do 5 minut, czekam.

  • Pawel (gość)

    Pisiory zawsze coś wymyśla, niech zabiorą posłom immunitety, dlaczego oni mogą łamać przepisy drogowe, a inni muszą jeździć przepisów i wg ustawy. PIS ma PIS(da). Oczywiście trzeba znaleźć dodatkowe pieniądze, bo Kaczyński obiecał rolnikom 500+ do krowy i swini. To wielka bzdura zmianą tych przepisów. Niedługo PIS wprowadzi zakaz pierdzenia podczas jazdy samochodem, gdyż kierowca może udusić się gazami ... Głupota PiS nie zna granic. BRAWO WY ...

  • ja (gość)

    standart....bezmozgie wymyślanie przepisów przez ludzi ,ktorzy wożą się rządówkami albo kasta i immunited,,,nikt nie wspomni o oszustwie jakim jest pomiar predkości przez videorejestrator....potrójna kara dla kierowcy...ogłupiały ten naród że tak pozwala...jedno bydło wymyśliło...drugie poprawia..szkoda gadać

  • Janusz (gość)

    Tak, jeszcze więcej kar, restrykcji, straszenia i wyciągania kasy od ludzi! Niedługo to u nas będzie druga Norwegia, czy inna patologia!

  • Kierowca (gość)

    Tylko w zeszłym tygodniu były dwa wypadki z udziałem pieszych i oba śmiertelne bo pieszy ma pierwszeństwo powodzenia dla tych którzy próbują wybić nasz naród

  • Kierowca od 45 lat (gość)

    Według nieudaczników wymyślających prawo /bo przecież nie stanowiących/ kierowca powinien zatrzymać samochód zanim potencjalny pieszy wyjdzie z domu. Może wrócimy do XIX wieku, kiedy to przed jadącym pojazdem biegł facet z dzwonkiem i ostrzegał pieszych!

  • dr dobra rada (gość)

    mam pytanie kto jest tym the bilem ktory wymyślił te przepisy. ponieważ sytuacja wygląda następująco. Jest urzędnik pracuje w ministerstwie 20-30 lat. Za każdym razem chce awansować wiec siedzi i wymyśla dla wymyślania. Nieważne z sensem czy bez sensu. Ważne żeby wymyślić i piać się po szczeblach kariery. Znacie nazwisko tej osoby?

  • Spoleczy (gość)

    A ja od 1 lipca bendze nagrywał wszystkich co lamiom przepisy i do wora

  • SirS (gość)

    Ja bym zmniejszył do 30 w terenie zabudowanym!

  • janusz (gość)

    nowe zaostrzenia przepisow to zwykla glupota i faktyczne dojenie pieniedzy z ludzi ,najlepiej zakazac jazdy samochodami ,tylko z kogo ciagnac pieniadze za ubezpieczenia,podatki drogowe ,podatki za paliwo,za parkowanie i inne podobne.za przewinien9a nalezy karac kierowcow ,ale w rownym stopniu pieszych i rowerzystow.

  • Arti (gość)

    Strach jeździć będzie Żadnej przyjemności z jazdy i mienia auta Powinni pozwalniac Tych co te przepisy ustalają A dziurę w budrzecie latać inaczej a nie tak

  • patrzący z 'boku' (gość)

    Większość komentatorów jest oburzona obniżeniem prędkości do 50 km/h w nocy. Ciekawe, że ci sami komentatorzy jadąc do Niemiec czy Francji grzecznie zdejmują nogę z gazu. Tam prawo po prostu działa. Siadając za kierownicą zapominamy, że samochód wozi nam dupę. Nie marzniemy, nie mokniemy, nie pocimy się w upale, a tego doświadczają piesi (może poda upałem nocą). W wygodnym fotelu Ferrari zapominamy, że istnieją osoby mniej sprawne, dzieci oraz zakochani. Wszyscy chcą żyć a nie ginąć na przejściach...

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości