Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Kodeks drogowy 2021. Pieszy nie przeczyta SMS-a na pasach, a kierowca ustąpi pierwszeństwa

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Krystian Dobuszyński Jednym z zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego jest korzystanie ze smarfona podczas przechodzenia przez jezdnię. Już w czerwcu wejdą jednak w życie przepisy, które tego zakazują. Choć to kierujący pojazdami powodują większość wypadków drogowych, nie bez znaczenia jest zachowanie pieszych, którzy w 2020 r. byli sprawcami 1385 takich zdarzeń.

Bezpieczeństwo na drogach zależy od postawy wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dotyczy to również pieszych, którym wciąż zdarza się korzystać ze smartfona i innych urządzeń elektronicznych podczas przechodzenia przez jezdnię.

Pieszy nie przeczyta SMS-a na pasach, a kierowca ustąpi pierwszeństwa

Zgodnie z nowelizacją ustawy Prawo o ruchu drogowym, która ma wejść w życie 1 czerwca br., w artykule dotyczącym zakazów w ruchu pieszych został wprowadzony dodatkowy zapis regulujący zachowanie pieszego na jezdni i przejściu dla pieszych. Podczas wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez te miejsca, w tym również przez przejście dla pieszych, pieszy nie będzie mógł korzystać z telefonu czy innego urządzenia elektronicznego w sposób prowadzący do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.
 
Jednocześnie ta sama nowelizacja ustawy wprowadzi pierwszeństwo przed pojazdem także dla pieszych wchodzących na przejście dla pieszych. Do tej pory pierwszeństwo mieli tylko piesi, którzy znajdowali się już na przejściu. Bezpieczeństwo w tym miejscu w ogromnym stopniu zależy od postawy kierowców, którzy obecnie bardzo często przekraczają dopuszczalną prędkość tuż przed przejściem dla pieszych. W obszarach o dozwolonej prędkości do 50 km/h robi tak ok. 40% kierowców, a poza obszarami zabudowanymi, na drogach o dopuszczalnej prędkości wynoszącej 70 km/h - aż 68% kierowców*.

Czym grozi bycie „smartfonowym zombie”?

Piesi patrzący w ekran smartfona czy zajęci rozmową telefoniczną podczas przechodzenia przez jezdnię to zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W czasie gdy mają obowiązek zachować szczególną ostrożność, bacznie obserwując sygnały dawane przez kierowców, sygnalizację świetlną czy innych uczestników ruchu, piesi nie mogą pozwolić sobie na rozproszenie uwagi powodowane przez urządzenia elektroniczne. Spowolnienie kroku czy roztargnienie to również typowe skutki korzystania z telefonu podczas przechodzenia przez jezdnię.

Zobacz także: Jak oszczędzać paliwo?

Każdy uczestnik ruchu drogowego ma prawo liczyć, że inni będą przestrzegać przepisów ruchu drogowego. Jednak zarówno kierujący pojazdami, jak i piesi muszą stosować zasadę ograniczonego zaufania. Niebezpieczne zachowanie pieszych podczas przechodzenia przez jezdnię powinno wzbudzić wzmożoną czujność kierowców. Redukcja prędkości i zachowanie szczególnej ostrożności w okolicy przejść dla pieszych to podstawa – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Piesi sprawcami wypadków

Najwięcej wypadków drogowych zdarza się z winy kierujących pojazdami. W ubiegłym roku wypadki spowodowane przez tę grupę użytkowników dróg stanowiły 89,2% ogółu wypadków**. Jednak za niebezpieczne zdarzenia na drodze winę ponoszą także piesi i choć w 2020 r. liczba spowodowanych przez nich wypadków była o ponad 25% mniejsza niż rok wcześniej, to w ubiegłym roku piesi byli sprawcami 1385 wypadków, w wyniku których poniosło śmierć 301 osób. Według policyjnych statystyk najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszych było wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem, co stanowiło 50,6% wszystkich wypadków, których sprawcami byli piesi*.

Nie wiadomo, ile spośród tych zdarzeń było skutkiem korzystania z telefonu. Badanie przeprowadzone przez Instytut Transportu Samochodowego dla Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wykazało, że ok. 5% pieszych przechodzących przez jezdnię rozmawia w tym czasie przez telefon komórkowy, znacznie rzadziej zdarza się zaś pisanie SMS-ów czy słuchanie muzyki*.

* KRBRD, Badania zachowań pieszych i relacji pieszy-kierowca wrzesień – grudzień 2018 r.

** policja.pl

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Nissana

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Robert (gość)

    Pieszy jak będzie chciał to przeczyta SMS-a. Co najwyżej zapłaci mandat, albo rozjedzie go tramwaj. Gdyby w pasach dla pieszych były pętle zakłócające odbiór sygnału telefonii komórkowej, to wtedy tytuł artykułu ma sens.

  • arek (gość)

    obecnie pieszy wchodzacy na przejscie jest traktowany jak pieszy na przejsciu, zreszta to chyba logiczne jest, obecnie w obu tych przypadkach pieszy ma pierwszenstwo, wiec gdzie te rewolucyjne zmiany??? Jedyna zmiana to zakaz uzywania tel. kom. przez pieszego, bedzie to zreszta moim zdaniem tzw. martwy przepis. Podstawa brd jest edukacja i prewencja oraz konsekwentne dzialania odpowiednich organow, te natomiast sa bardzo zajete pozyskiwaniem srodkow do budzetu panstwa, czajac sie w krzakach z suszarkami.

  • Kierowcs (gość)

    W niedzielę jakudzie będą wychodzi z pewnego miejsca to ruch wstrzymany i zgodnie z prawem

  • pytanie (gość)

    a książkę mogę czytać przechodząc przez pasy?

  • Gregory (gość)

    Proponuję na przejściach montować monitoring. Wówczas nie byłoby problemu policjant przejrzał by nagranie i nie byłoby wątpliwości kto jest sprawcą wypadku. A tak. martwy przepis. W razie wypadku pieszy powie że nie używał a jeśli monitoringu i świadków brak. Wina kierowcy. Te przepisy spowodują więcej problemów niż korzyści. A pieszy będzie miał pierwszeństwo ale w przyjęciu na izbę przyjęć do szpitala. Chociaż w dobie covid może nie być to takie proste.

  • Marek (gość)

    Piesi oszeleli wchodzą na pasy jak chcą nikt tego nie nadzoruje w tym kraju jest wolna amerykanka każdy h....na swój strój.

  • Karina z Londynu (gość)

    W Anglii większość kierowców zatrzymuje się przed zebrą, bo gdyby doszło do wypadku to kierowca może stracić prawko na zawsze. A w Polsce kierowcy zawsze się spieszą i nawet nie zwalniają przed przejściem dla pieszych. I dlatego jest dużo wypadków!

  • PRZEPIS DOPROWADZI DO KATASTROFY A WSPÓŁODPOWIEDZIALNE BĘDĄ MEDIA I USTAWODAWCA (gość)

    Te przepisy to dramat!Te przepisy traktują pieszych jak święte krowy i zwalnaiaj ich z myślenia!Pieszy w 99% nauczony przez środki masowego przekazu, że ma pierwszenstwo wchodzi na jezdnie nie patrząc w ogóle na pojazd, czy ten wyhamuje czy nie. Pieszy wychodzi z założenia, że kierowca MUSI się zatrzymać, bo MUSI mu ustąpić, bo tak mówią w tv. Szkoda, że pieszy nie bierze po uwagę, że kierowcy jeżdżą z nadmierna prędkości, że samochód może być niesprawny, że może być śliska nawierzchnia po deszczu i wreszcie-co ci durny pieszy z tego, że powiesz kierowcy, że miałeś pierwszenstwo bo tak mówią w tv jak do końca życia będziesz kaleką albo nawet nie przeżyjesz? TEN PRZEPIS WYŁĄCZY MYŚLENIE U PIESZYCH, ZROBI Z NICH ŚWIĘTE KROWY,A LICZBA WYPADKÓW WZROSNIE, A NIE XNALEJE, bo pieszy poczuje się nietykalny.

  • PRZEPIS DOPROWADZI DO KATASTROFY A WSPÓŁODPOWIEDZIALNE BĘDĄ MEDIA I USTAWODAWCA (gość)

    Jeśli pojazd wjeżdża przed drugi pojazd i ten musi hamować to jest wymuszenie np pierwszeństwa. Ta sama zasada powinna dotyczyc piszeszych. Jeśli pieszy wejdzie na jezdnie i spowoduje konieczność zwalniania przez pojazd, powinien zostać ukarany za wtargnięcie na jezdnie. Już teraz piesi wchodzą pod pojazd nie patrząc czy ten wyhamuje. A po wprowadzeniu tego przepisu będzie to jeszcze częstsze, bo przecież zbliżam się do przejścia, TEN DURNY KIEROWCA MUSI SIĘ ZATRZYMAĆ, BO TAK MOWI PRZEPIS. Szkoda, że kierowca nie zawsze zdoła wyhamować i w wielu przypadkach nie nie zalezy to od niego.

  • PRZEPIS DOPROWADZI DO KATASTROFY A WSPÓŁODPOWIEDZIALNE BĘDĄ MEDIA I USTAWODAWCA (gość)

    Dlaczego tramwaj ma pierwszenstwo przed autem? M. In dlatego, że auto łatwiej zatrzymać, jest lżejsze. Dlaczego pieszy ma pierwszenstwo przed autem, skoro trudniej zatrzymać 1,5 tonowe auto niż pieszemu przystanąć na chwilę? Gdzie tu logika???

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości