Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Kodeks drogowy 2021. Zmiany dla kierowców i pieszych od 1 czerwca

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Szymon Starnawski Ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia, zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych, obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez pieszego oraz uregulowanie kwestii bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych, te rozwiązania wprowadzają wchodzące dzisiaj przepisy.

Większa ochrona pieszego w rejonie przejść dla pieszych

Zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych jest planowane poprzez nałożenie na kierującego pojazdem dodatkowych obowiązków. Będzie on zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy oraz do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię dla pieszych znajdujących się na przejściu dla pieszych oraz tych, którzy wchodzą na przejście.

Obecnie ustawa Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierującego pojazdem zbliżającego się do przejścia dla pieszych do zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na nim. Natomiast obowiązek zmniejszenia prędkości przez kierującego pojazdem tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się na przejściu lub na nie wchodzących, wynika z przepisów rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

Nowe rozwiązanie będzie zobowiązywać kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego. Obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w projektowanych zmianach ustawy nie dotyczy tramwajów.

Zobacz także: Czy wiesz, że....? Przed II wojną światową były auta na... gaz drzewny

Dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko. Na pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych spoczywał będzie obowiązek zachowania szczególnej ostrożności, polegający na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.

Nie korzystamy z telefonów podczas przechodzenia przez jezdnię

Zaproponowano regulacje zakazujące pieszemu korzystania w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko (także w obrębie usytuowanych tam przejść dla pieszych) z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową, a tym samym ocenę w zakresie bezpiecznego wejścia i pokonania jezdni lub torowiska. Rozwiązanie to będzie miało wpływ na bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego. Zostanie ono osiągnięte poprzez uzupełnienie art. 14 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, określającego zakazy dla pieszych w ruchu drogowym.

Koniec z jazdą na zderzaku

Niezachowanie odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach, jak wynika z policyjnych statystyk, jest jedną z głównych przyczyn wypadków, obok niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowego wyprzedzania, zmęczenia i nieprawidłowej zmiany pasa ruchu.

Zachowanie zbyt małego odstępu pomiędzy pojazdami często bywa przyczyną niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Nagminną na polskich drogach jest tzw. „jazda na zderzaku”, w niewielkiej odległości za poprzedzającym pojazdem. To niezwykle ryzykowana praktyka zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu, takich jak autostrady i drogi ekspresowe. W sytuacji awaryjnej, która wymaga natychmiastowego działania, kierowca nie ma żadnych szans na szybką reakcję. W przypadku niezachowania odpowiedniej odległości ograniczone jest również pole widzenia, uniemożliwiając zidentyfikowanie przeszkody znajdującej się przed poprzedzającym pojazdem. Nagłe wyhamowanie pojazdu jadącego z przodu zmusza jadących z tyłu do gwałtownego hamowania, przez co nierzadko dochodzi do karambolu.

Zaproponowano, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m. Podobne rozwiązania zostały zastosowane w wielu europejskich państwach, w tym m.in. w Niemczech.

Odstępstwo od obowiązku zachowywania bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach ma dotyczyć przypadków, w których kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania.

Zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy

Obniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 km/h ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego. Z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h.

Źródło: GDDKiA

Zobacz także: Skoda Fabia IV generacji

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Pete (gość)

    Co do odstępu od pojazdu poprzedzającego - dobra jest zasada 3 sekund (nie każdy musi mieć miarkę w oczach). Po krótkim przyzwyczajeniu się łatwo ocenić odstępy. Te w ustawie są naprawdę minimalne - przy 100 km/h to jest raptem 50 m, przy zasadzie 3 sekund jest ponad 80 m. Oczywiście w polskich warunkach te odległości będą nagminnie wykorzystywane przez "wciskaczy" wykorzystujących każde wolne miejsce...

  • Asdf (gość)

    W art. Jest mowa tylko o tym, że pieszy nie może używać urządzeń elektronicznych w sposób uniemożliwiający OBSERWACJĘ. Słuchawka przy uchu oczu nie zasłania, tadam.

  • Asdf (gość)

    W art. Jest mowa tylko o tym, że pieszy nie może używać urządzeń elektronicznych w sposób uniemożliwiający OBSERWACJĘ. Słuchawka przy uchu oczu nie zasłania, tadam.

  • Do osoby która zamieściła swój także mądry wpis zakończony ..'TADAM'nad moim.. (gość)

    Dopóki w artykule nie ma mowy o 'dokładnej obserwacji' oraz nie ma w niej sformułowanego oraz wyjaśnionego takiego pojęcia to każde urządzenie w tym elektroniczne urządzenie zwane ładnie 'telefonem', dopóki nie będzie przesłaniać całkowicie widoku nie będzie uznawane za urządzenie uniemożliwiające obserwację.. Oznacza to że każdy baran wchodzący na przejście z telefonem przed oczami mimo że go nagra monitoring itak wygra tą sprawę bo kierowca jest zobowiązany zachować.. A..zresztą.. co będę się produkować.. sami sobie przeczytajcie tą śmieszna książeczkę która kiedyś służyła do tego by nauczyć was myśleć oraz przygotować na to co może was napotkać a w tej chwili to jest jakaś makulatura która tłumaczy zachowania idiotów wkraczających na ulicę włączy się już na nich znajdujące pod pozorem równości ..

  • Do osoby która zamieściła swój także mądry wpis zakończony ..'TADAM'nad moim.. (gość)

    Tak ..rozumiem.. mężczyźni też rodzą dzieci a kobiety wnoszą ciężary na przykład ..tak.. i tak to właśnie mamy ulicę dla pieszych ale dla samochodów to najwyżej garaż Bo miejsc do zaparkowania też już nie ma bo ktoś musi zarobić i pod pozorem bezpieczeństwa i 1000000 innych pierdół zabierają w miastach wszystkie miejsca do parkowania.. świetnie ..super.. Mimo iż książka ta zeszła na psy i do czegoś innego służy niż powinna i tak warto żebyście ją przeczytali i nie komentowali tak jak tam powyżej.. kończąc tamto chciał chyba błysnąć ..może źle zrozumiał albo źle przelał swój komentarz na elektroniczny papier Pozdrawiam znaczy pozdrawiam wszystkich mądrych ..zapewne nie ciebie

  • Buzka (gość)

    Zmiany dla pieszych i kierowców a co do przepisów dla pieszych na przejściach dla dla rowerów? Kto ma pierwszeństwo? Bo jak TIR 30 ton ma Stop przed przjsciem to co z rowerkiem? Ma przecież dłuższą drogę hamowania niż TIR... PS. Pytam bo zostałem potroncony przez jednoslady na przejściu gdzie były pasy dla pieszych.

  • Maks (gość)

    Dlaczego nikt z tych półmózgów nie wpadł na to żeby kierowcy przed przejściem dla pieszych wysiadali z auta i przepychali je przez nie

  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • Krystian (gość)

    Jak zwykle szukamy kasy... Wszystkie mądre komentarze, wyliczenia, wskazania... W większości przypadków przepisy będą środkiem do zwiększenia wpływów do budżetu, nie zaś dla poprawienia bezpieczeństwa. Budujcie za nasze podatki kładki, skrzyżowania bezkolizyjne itd. Wypadków będzie mniej, za kierownicą przede wszystkim zdrowy rozsądek i edukacja dla świeżych kierowców, zaostrzenie egzaminów, egzekwowanie istniejącego prawa, rozwój bezkolizyjnego ruchu drogowego i pieszego itd., głupoty niektórych kierowców i pieszych nie wytępimy zaostrzeniem kar, które finalnie wylądują jako kiełbasa wyborcza dla partii rządzącej.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości