Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kodeks drogowy. Zasady włączania się do ruchu

Mariusz Michalak
Fot. Andrzej Wiśniewski
Fot. Andrzej Wiśniewski
Kto i kiedy ma pierwszeństwo przy włączaniu się do ruchu? Kodeks drogowy w szczególny sposób traktuje autobusy i trolejbusy.

Art. 17 ustawy Prawo o ruchu drogowym wskazuje, że włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz przy wjeżdżaniu:

  1. na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania;

  2. na drogę z pola lub na drogę twardą z drogi gruntowej;

  3. na jezdnię z pobocza, z chodnika lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych;

    1. na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla rowerzystów;
  4. pojazdem szynowym - na drogę z zajezdni lub na jezdnię z pętli.

Włączaniem się do ruchu nie jest zatem np. wjeżdżanie na drogę główną z drogi podporządkowanej, czy ruszanie po zaświeceniu się zielonego światła.

Kodeks drogowy precyzuje, że włączając się do ruchu, kierujący jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu. Niezależnie od tego czy będzie to rower, motorower, czy ciężarówka. Warto także pamiętać, że zamiar włączenia się do ruchu musi być zawsze jednoznacznie sygnalizowany kierunkowskazem.

Kodeks drogowy w szczególny sposób traktuje autobusy i trolejbusy włączające się do ruchu. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię. Niezastosowanie się do tego przepisu karane jest mandatem w wysokości 200 zł. Kierujący autobusem (trolejbusem), może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Prawo drogowe w art 18a precyzuje sytuację związaną z autobusem szkolnym.

  1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do miejsca postoju autobusu szkolnego, jest obowiązany:

    1. zatrzymać się, o ile kierujący tym autobusem podał sygnał zatrzymania;
    2. zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu tym autobusem wjazd na jezdnię lub sąsiedni pas ruchu, o ile sygnalizuje on zamiar wykonania takiego manewru.

Kierujący autobusem szkolnym, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Autobus szkolny ma pierwszeństwo przy włączaniu się do ruchu nie tylko na obszarze zabudowanym, ale również na obszarze niezabudowanym.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty