Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Kolejny bielski maluch

Data publikacji: Autor: pim

 Podczas salonu samochodowego w Genewie nowy silnik z Bielska-Białej zajmował ważne miejsce na stoisku Fiata. Nie bez powodu - to najmniejszy na świecie turbodiesel!

Podczas salonu samochodowego w Genewie nowy silnik z Bielska-Białej zajmował ważne miejsce na stoisku Fiata. Nie bez powodu - to najmniejszy na świecie turbodiesel, którym oprócz Fiata i General Motors (właścicieli produkującej silniki spółki) są zainteresowane także inne koncerny. Wczoraj w Bielsku-Białej oficjalnie rozpoczęto produkcję tych silników, najmniejszych na świecie turbodiesli z bezpośrednim wtryskiem.

W hali, w której kiedyś na przestarzałej taśmie montowano maluchy, stoją dziś nowoczesne maszyny, które prawie bez udziału ludzi produkują silniki. To najmniejsze seryjnie produkowane turbodiesle na świecie. Pasują nawet do tak małych aut jak fiat gingo (już produkowany w Tychach) czy opel agila. Będzie więc pasował do wielu modeli. Bielska fabryka należy do Fiat GM Powertrain, wspólnej firmy Fiata i General Motors, więc silniki będą trafiać do samochodów wszystkich marek związanych z tymi koncernami. Część silników ma być także sprzedawana innym koncernom samochodowym.

Silnik 1,3 multijet 16V ma pojemność 1251 ccm i moc 70 KM. Maksymalny moment obrotowy 180 Nm osiąga przy 1750 obrotach na minutę.

Projektując silnik 1,3 wykorzystano technologię silników 1,9 multijet, m. in. wysokociśnieniowy układ bezpośredniego wtrysku common rail, intercooler i specjalny kształt komory spalania. Znacznie jednak zredukowano wymiary i wagę silnika, stosując np. układ ssący z kolektorem z tworzyw sztucznych.

Jednym z sekretów tego silnika jest podział podstawowej dawki wtryskiwanego paliwa na kilka mniejszych. O ilości wtryskiwanego paliwa i podzieleniu go na dawki decyduje elektronika, reagująca na zmiany obrotów silnika, temperatury płynu chłodzącego i momentu wymaganego w danej chwili przez kierowcę. Przy niskich obrotach i małym momencie obrotowym wtryskiwane paliwo jest dzielone na 3 dawki: większą i dwie mniejsze. Przy maksymalnym obciążeniu wtrysk jest jeden. Dozowanie wtrysku umożliwiają nowej generacji wtryskiwacze i centralka, które pozwoliły zmniejszyć czas między poszczególnymi wtryskami z 1500 (w starszych wersjach silników JTD) do 150 mikrosekund.

Dla właścicieli samochodów ważne jest zmniejszenie hałasu i powodowanych pracą silnika wibracji, łagodniejsza praca silnika.
Silnik 1,3 multijet został tak zaprojektowany, by przetrwać przebieg 250 tys. km bez żadnej konserwacji elementów mechanicznych. Nie przewiduje się nawet wymiany paska, która z reguły następuje po 80 tys. km) Wymiany oleju przewidziano co 30 tys. km. Nie wymienia się przy tym filtra oleju, a tylko jego papierowy wkład.
Silnik spełnia normy czystości spalin Euro 4, które zaczną obowiązywać w 2006 roku.
Silnik ma pojemność 1251 ccm, moc 70 KM i maksymalny moment obrotowy 180 Nm dostępny już przy 1750 obrotów.
Według szacunków Fiata i General Motors w najbliższych latach rynek "małych diesli" sięgnie 1,5 mln sztuk rocznie. Planowana produkcja zakłada, że mniej więcej co trzeci, a później prawie co drugi tego typu silnik będzie pochodził z Bielska-Białej.

Historia
Silniki z bezpośrednim wtryskiem w systemie common rail, które w ostatnich latach robią w światowej motoryzacji oszałamiającą karierę, to pomysł inżynierów Fiata, który został sprzedany koncernowi Bosch w roku 1994. Pierwszym na świecie samochodem wyposażonym w silnik TDI był w 1988 roku fiat croma. Na kolejny samochód koncern Fiata z tego typu silnikiem trzeba było czekać 10 lat. Była nim alfa 156 JTD.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości