Kariera samochodów w nadwoziu kombi rozpoczęła się w latach 50. XX wieku, głównie w Stanach Zjednoczonych, ale popularność takich pojazdów szybko przywędrowała do Europy. Kluczem do sukcesu był bagażnik - większy niż w innych typach aut, a do tego łatwo dostępny.
Obecnie liczy się już nie tylko pojemność bagażnika. Współczesne kombi to auta o dużej funkcjonalności, z masą przemyślnych rozwiązań podwyższających ich użyteczność, np. skrytki pod podłogą bagażnika czy relingi dachowe umożliwiające montaż boksu dachowego albo uchwytu na rower.
Nabywcom takich samochodów chodzi przede wszystkim o funkcjonalność, ale nie bez znaczenia jest też stylistyka auta. Producenci wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom i w niektórych przypadkach wersje kombi wyglądają bardziej dynamicznie niż ich wersje sedan czy hatchback.
Samochód z nadwoziem kombi ma obecnie w ofercie niemal każda marka, która chce się liczyć w globalnym rynku sprzedaży. Takie auta pojawiły się nawet w segmencie miejskim, w którym głównie liczą się niewielkie wymiary nadwozia sprzyjające poruszaniu się w ulicznym ruchu.
Auta typu kombi zyskały również uznanie w branży flotowej. W przypadku samochodów firmowych popularność kombi wynika z faktu ich większej użyteczności. Zwykle użytkownik takiego auta musi mieć możliwość przewiezienia np. jakiś materiałów promocyjnych. A jeśli ktoś prowadzi małą firmę, np. punkt usługowy czy sklep, to kombi może zastąpić auto dostawcze – do bagażnika zawsze zmieści się sprzęt lub porcja towaru.
W kolejności alfabetycznej przedstawiamy krajową ofertę małych kombi (segment B).
Renault Clio
Wersja kombi w gamie Clio, o nazwie Grandtour, pojawiła się niemal dziesięć lat temu, w gamie trzeciej generacji tego modelu. Także obecna, czwarta generacja Clio (produkowana od 2012 r.) występuje w wersji kombi (od 2013 r). Poza sporym bagażnikiem (pojemność 443 litry), atutem samochodu jest dość szeroka paleta silników - cztery benzynowe i dwa wysokoprężne.
Seat Ibiza
Ibiza to jeden z weteranów w klasie B. Debiut tego auta miał miejsce 31 lat temu. Ale wersja kombi weszła do produkcji dopiero w 2010 roku, dwa lata po wprowadzeniu do sprzedaży czwartej generacji tego modelu. W porównaniu do pięciodrzwiowego hatchbacka tylny zwis wydłużono o 17,5 cm. Bagażnik ma 430 l objętości, czyli jest większy o 138 l niż w hatchbacku. W nomenklaturze Seata Ibiza kombi nosi oznaczenie ST.
Skoda Fabia
Jeden z liderów rynku w segmencie B. W wersji kombi Fabia jest produkowana już od pierwszej generacji. Do produkcji weszła w 2001 r., dwa lata po debiucie modelu. Aktualnie na rynku jest trzecia generacja Fabii (koniec 2014 r.), zaś w wersja kombi jest produkowana od początku 2015 r. Pojemność bagażnika wynosi w tym aucie aż 530 litrów, co jest bardzo dobrym wynikiem w tej klasie.
[b]Oferta małych kombi (segmentu B) na polskim rynku:[/b]
Model | Silniki (KM) | Pojemność bagażnika (l) | Cena wersji podstawowej (zł) |
Renault Clio | 1.2 (73) 1.2 (74) 0.9 (90) 1.2 (120) 1.5 dCi (75) 1.5 dCi (90) | 443 (1380) | 44 450 |
Seat Ibiza | 1.0 (75) 1.2 (90) 1.0 (110) 1.4 (150) 1.4 TDI (75) 1.4 TDI (90) 1.4 TFI (105) | 430 (1164) | 51 500 |
Skoda Fabia | 1.0 (75) 1.0 LPG (75) 1.2 (90) 1.2 (110) 1.4 TDI (90) 1.4 TDI (105) | 530 (1395) | 43 880 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?