Koncepcyjne Audi TT Ultra Quattro

(pp)
Audi TT Ultra Quattro / Fot. Audi
Audi TT Ultra Quattro / Fot. Audi
Audi przedstawiło najnowszy model koncepcyjny - TT Ultra Quattro. Auto bazuje na modelu TT S, zaś jego premiera będzie miała miejsce podczas tegorocznego zlotu fanów aut koncernu Volkswagen w austriackim Worthersee, który odbędzie się w maju.
Audi TT Ultra Quattro / Fot. Audi
Audi TT Ultra Quattro / Fot. Audi

Pojazd został zbudowany w oparciu o doświadczenie tego producenta wyniesione wprost z wyścigów samochodowych. Do jego napędu posłużyła 2-litrowa jednostka TFSI o mocy 310 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wartości te przekazywane są na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 6-stopniowej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów DSG. Auto osiąga 100 km/h w czasie zaledwie 4,2 sekundy.

Kluczem do tak dobrych osiągów jest nie tylko układ napędowy pojazdu, lecz także niska masa. Jak podaje Audi, w porównaniu do standardowego TT S, model TT Ultra Quattro jest lżejszy aż o 299 kg. Oznacza to, iż gotowy do jazdy samochód waży 1111 kg. Wynik ten udało się osiągnąć dzięki zastosowaniu elementów nadwozia i karoserii m.in. aluminium i włókna węglowego.

Audi TT Ultra Quattro / Fot. Audi
Audi TT Ultra Quattro / Fot. Audi

Redukcja masy nastąpiła również dzięki zastosowaniu kamer zamiast tradycyjnych lusterek, a także ceramicznych tarcz hamulcowych z aluminiowymi zaciskami. Sam układ wydechowy, wykonany z tytanu, pozwolił na zmniejszenie masy o 20 kg.

Pościg za jak najniższą masą widać także we wnętrzu pojazdu. Konsola centralna i wewnętrzne części drzwi zostały wykonane z włókna węglowego. Z kolei tylna kanapa ustąpiła miejsca rozpórkom zwiększającym sztywność nadwozia. Fotele zostały zapożyczone wprost z R8 GT.

Konstruując układ zawieszenia, inżynierowie Audi nie zdecydowali się na rewolucyjne rozwiązania. Z przodu wciąż mamy do czynienia z kolumnami McPhersona, zaś z tyłu z zawieszeniem wielowahaczowym. Jedyną modyfikacją jest zastąpienie stalowego mocowania sprężyn lekkim, kompozytowym zamiennikiem.

Audi TT Ultra Quattro / Fot. Audi
Audi TT Ultra Quattro / Fot. Audi

Kolejnym przykładem oszczędności masy jest rezygnacja z tradycyjnego akumulatora na rzecz baterii litowo-jonowych, które dodatkowo umieszczono pod fotelem kierowcy, dla obniżenia środka ciężkości pojazdu.

Audi TT Ultra Quattro jest jedynie prototypem. Niewykluczone jednak, że część rozwiązań zastosowanych w tym aucie znajdzie zastosowanie w kolejnej, trzeciej już generacji tego modelu.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty