Bez drzwi, bez tylnej szyby, bez dachu na głową - Smart Fourjoy rezygnuje ze zbędnego balastu, a mijanym przechodniom i
pasażerom innych aut pozwala zaglądać do futurystycznie zaprojektowanej kabiny. Czteroosobowy prototyp wyróżnia typowa dla smartów, nieoceniona w dużych miastach zwrotność - jego nadwozie ma niewielkie wymiary (długość/szerokość/wysokość: 3494/1978/1494 mm), a średnica zawracania wynosi zaledwie 9,1 m.
Koncepcyjnego Smarta Fourjoy wiele łączy z naszym nowym, czteroosobowym modelem, który zadebiutuje pod koniec 2014 roku - mówi dr Annette Winkler, szefowa smarta. Swoje geny model dzieli także z oryginalnym smartem. Charakterystyczna, "smartowa" sylwetka z zepchniętymi do narożników nadwozia kołami ma krótkie zwisy i tylne lampy zintegrowane z tridionem. A dzięki nowoczesnej jednostce elektrycznej o mocy 55 kW lokalnie bezemisyjny Fourjoy rusza spod świateł bez cienia zwłoki.
Prototyp Fourjoy to wstęp do kolejnej ery projektowania smarta - mówi Gorden Wagener, szef designu w koncernie Daimler AG. Liczne detale nawiązują do poprzednich, znakomicie przyjętych prototypów, takich jak For-us (Detroit 2012) i Forstars (Paryż 2012). Nowa twarz smarta - uśmiechnięta i pewna siebie - sąsiaduje z tridionem z polerowanego aluminium. Lustrzane powierzchnie podkreślają ekskluzywny charakter modelu, podobnie jak LED-owe oświetlenie.Chłodną mieszanka bieli i srebra uzupełniają przeźroczyste owiewki nawiązujące odcieniem do czapeczek tenisowych używanych w latach 90.
Odkryte wnętrze umeblowano dwoma futurystycznymi fotelami i tylną kanapą utrzymaną w tym samym stylu. Ich organiczna forma przypomina nowoczesne meble wypoczynkowe, a turkusowe akcenty nawiązują do koloru owiewek karoserii. Biała tapicerka kontrastuje z ciemną podłogą i grafitowymi obudowami siedzeń - w efekcie zdają się one unosić nad ziemią. Wrażenie głębi podkreśla deska rozdzielcza z podświetlanym panelem pokrytym trójwymiarową grafiką. I tu nie zabrakło odniesień do oryginalnego Smarta - wystarczy rzut oka na jednoramienną kierownicę i okrągły prędkościomierz. Dwie stacje dokujące dla smartfonów zapewniają łączność z pokładowymi multimediami wszystkim podróżującym.
Zabudowany w tylnej części samochodu napęd elektryczny bazuje na tym stosowanym w aktualnej generacji Smarta Fortwo electric drive i składa się z jednostki o mocy 55 kW oraz akumulatorów o pojemności 17,6 kWh. Ich pełne ładowanie z domowego gniazdka trwa maksymalnie 7 godzin. Przy użyciu wallboxa lub publicznej stacji ładowania oraz ładowarki pokładowej o mocy 22 kW i odpowiedniego kabla czas ten spada do niecałej godziny.
Na wyposażeniu Smarta Fourjoy znalazły się dwie deskorolki z napędem elektrycznym, pozwalające pokonać niewielki dystans bez emitowania szkodliwych substancji. Dodatkowo, pod tylnymi fotelami wygospodarowano miejsce na kaski ochronne z dołączanymi kamerami HD. Filmami nagranymi podczas jazdy deskorolką można się później podzielić z przyjaciółmi lub opublikować je na portalu społecznościowym.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?