Kondycja silnika

(JGK)
Sprawdzamy stan techniczny używanego samochodu. Dwuletni samochód z przebiegiem 20 tys. kilometrów może być w gorszym stanie technicznym niż auto, które przejechało 100 tys. kilometrów w dziesięć lat. Wszystko zależy od tego, jak właściciel dba o auto oraz od jego stylu jazdy

Sprawdzamy stan techniczny używanego samochodu.Dwuletni samochód z przebiegiem 20 tys. kilometrów może być w gorszym stanie technicznym niż auto, które przejechało 100 tys. kilometrów w dziesięć lat. Wszystko zależy od tego, jak właściciel dba o auto oraz od jego stylu jazdy.
Kilkuletni samochód z małym przebiegiem (na przykład trzyletnie auto z przejechanymi 20 tysiącami km) za rozsądną cenę to okazja. Jednak taki egzemplarz powinien wzbudzić nie tylko entuzjazm, ale przede wszystkim czujność. Być może auto tylko wygląda na zadbane, a w rzeczywistości jego elementy są mocno zużyte, a może poprzedni właściciel cofnął po prostu licznik.
Jeżeli zdecydowałeś się na kupno takiego auta, to czeka cię trochę detektywistycznej pracy. Po sprawdzeniu kilku elementów możesz zorientować się czy przebieg jest adekwatny do stanu technicznego samochodu.
Diagram sprężania
Najpierw powinieneś pojechać do warsztatu i poprosić mechanika o wykonanie diagnostyki. Zwróć uwagę na diagram sprężania. Jeżeli wskazania znacznie odbiegają od normy, to znaczy, że elementy silnika (pierścienie, tłoki, gładzie cylindrów) są mocno zużyte i motor nadaje się jedynie do kapitalnego remontu. Sprężanie jest prawidłowe, gdy diagram wykazuje odpowiednie wartości i równe dla wszystkich cylindrów. Wartości porównawcze można uzyskać w zakładzie specjalistycznym.
Zatarcie
Kolejnym krokiem jest sprawdzenie ogólnego stanu silnika. Opiłki metalu w oleju silnikowym (sprawdź na bagnecie) wskazują na zatarcie łożyska. Jeśli, przy włączonym silniku, z wlewu oleju (zdejmij zakrętkę) wydobywają się gazy, znaczy to najczęściej, że uszkodzone są pierścienie. Głośne stukanie to dowód, że silnik jest całkowicie zużyty. Kropelki wody w oleju (również sprawdź na bagnecie) świadczą o uszkodzeniu głowicy cylindrów.
Chłodzenie
Kolejną rzeczą jest sprawdzenie układu chłodzenia. Odkręć korek zbiorniczka wyrównawczego i sprawdź czy ciecz chłodząca nie jest zaolejona lub rdzawa. W obu przypadkach oznacza to uszkodzenie chłodnicy. Zwrócić uwagę na szczelność chłodnicy i przewodów doprowadzających wodę (białe ślady wapienne). Jeśli przy włączonym silniku woda w chłodnicy bulgocze, świadczy to o uszkodzeniu uszczelki głowicy cylindrów.
Podsumowując
Jeżeli zauważyłeś którykolwiek z wymienionych objawów, to znaczy, że silnik auta jest mocno zużyty i wymaga napraw. Może się też okazać, że występują jeszcze inne poważniejsze uszkodzenia, których nie byłeś w stanie stwierdzić podczas pobieżnych oględzin.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty