Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Na drogach

Koniec bramek na autostradach. Jest alternatywa dla rządowej aplikacji e-TOLL

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Lucyna Nenow Kierowcy aut osobowych, motocykli i busów od 1 grudnia będą mogli korzystać z Autopay, by opłacać przejazd państwowymi odcinkami autostrad A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica.

Autopay, dzięki integracji z e-TOLL, umożliwia już od końca września opłacanie przejazdu na państwowych płatnych drogach kierowcom pojazdów ciężkich. Od tego czasu trwały prace, by rozwiązanie stało się dostępne dla flot lekkich i klientów indywidualnych. W połowie listopada proces pomyślnie się zakończył.

E-TOLL to następca systemu poboru opłat viaTOLL. Celem nowego systemu jest usprawnienie przejazdu po wybranych odcinkach dróg poprzez wyeliminowanie konieczności uiszczania opłat na bramkach oraz popularyzację elektronicznych płatności za autostrady.

Zgodnie z planem, od 1 grudnia 2021 roku otwarte zostaną wszystkie bramki na płatnych odcinkach państwowych autostrad A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica, czyli nie będzie już możliwe wnoszenie opłaty za przejazd przy punktach poboru opłat. Oznacza to, że kierowcy aut osobowych, motocykli i busów będą płacili za przejazd przy użyciu aplikacji e-TOLL, kupując wcześniej bilet autostradowy, albo korzystając bezpośrednio z aplikacji Autopay.

Jak płacić Autopay za przejazd państwowymi autostradami?

Chcąc korzystać z Autopay na państwowych odcinkach autostrad A2 i A4 należy wcześniej zarejestrować się w systemie Autopay. Po pobraniu aplikacji Autopay należy założyć swoje konto podając: adres e-mail i numer telefonu, dane pojazdu (markę, numer rejestracyjny) oraz źródło płatności (karta kredytowa lub debetowa). W aplikacji należy także aktywować odcinki autostrad, za które mogą być pobierane opłaty automatycznie.

Zobacz także: Zatrzymanie prawa jazdy na trzy miesiące za prędkość. Kiedy następuje?

Autopay na państwowych autostradach bazuje na tzw. geofencingu - lokalizacja pojazdu sprawdzana jest punktowo i to wyłącznie w telefonie, bez przekazywania danych lokalizacyjnych do systemu Autopay. Autopay dostaje informacje z telefonu tylko w momencie przejazdu przez punkty wjazdu i zjazdu z płatnego odcinka. Na podobnej zasadzie działa videotolling, w oparciu o który pobierana jest płatność na koncesjonowanych odcinkach autostrady A1 i A4. Autopay nigdzie nie zapisuje danych lokalizacyjnych, a informacje używa wyłącznie do zakupu biletu autostradowego.

W momencie zbliżania się pojazdu do bramek Autopay wysyła informację typu push informując, że za chwilę zostanie kupiony bilet. Po jego otrzymaniu klient ma jeszcze 3 minuty, żeby ewentualnie anulować transakcję, po tym czasie Autopay przyjmuje, że kierowca zdecydował się na przejazd. Płatność za przejechany odcinek autostrady pobierana jest automatycznie z karty po zakończonym przejeździe.

Co istotne, w przypadku korzystanie z Autopay wymagane jest wyłącznie uruchomienie aplikacji (może działać w tle, ale musi być włączona). Nie ma potrzeby uruchamiania przycisku start i stop przejazdu (jak działa to w aplikacji e-TOLL).

Co ważne, z Autopay mogą także korzystać kierowcy z innych krajów oraz kierowcy poruszający się pojazdami na zagranicznych numerach rejestracyjnych.

Zobacz także: Nissan Qashqai w nowej odsłonie

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Bogdan Przysiecki (gość)

    Dlaczego w Autopay nie ma mozliwosci dla klientow indiwidualnych z jednym samochodem powyzej 3,5 Tony (np. Autokamp) placenia za wszystkie odcinki platnej Autostrady tak jak to jest w Autopay Flota?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości