Potwierdzić to może proste badanie diagnostyczne. Wystarczy unieść za pomocą podnośnika auto tak, aby koło kierowane
oderwało się od ziemi i spróbować nim energicznie poruszać w dwóch płaszczyznach: poziomej i pionowej. Wyczuwalny luz w obu płaszczyznach z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy przypisać zużytemu łożyskowaniu piasty. Natomiast za luz objawiający się tylko w płaszczyźnie poziomej kół kierowanych odpowiada zwykle jakieś wadliwe połączenie w układzie kierowniczym. Bardzo często jest to luz na końcówce drążka kierowniczego, a dokładnie na jej przegubie kulowym.
W typowym rozwiązaniu stosowanym zarówno w autach osobowych jak i dostawczych elementem łożyskującym kulę sworznia w takim przegubie jest jednoczęściowe gniazdo zatrzaskowe wykonanego z poliacetalu, tworzywa sztucznego o dużej odporności mechanicznej. Na zewnątrz przegubu występuje przeważnie zagnieciona zaślepka metalowa, stanowiąca szczelną ochronę przed brudem i wodą. Taką samą rolę spełnia osłona z poliuretanu lub gumy zaciśnięta zarówno na obudowie przegubu jak i na sworzniu. Część osłony współpracująca z powierzchnią sworznia wyposażano jest w wargę uszczelniającą przylegającą do powierzchni ramienia zwrotnicy.
Luz w przegubie kulistym może być wynikiem normalnego zużycia eksploatacyjnego, albo przyspieszonego spowodowanego nadmiernymi przeciążeniami mechanicznymi lub zanieczyszczeniami, które przedostały się między współpracujące ze sobą elementy łożyskowania.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?