Koniec końcówki

Maciej Fabijański
Trwałość końcówki drążka kierowniczego w dużym stopniu zależy od stanu osłony sworznia jej przegubu kulistego.
Trwałość końcówki drążka kierowniczego w dużym stopniu zależy od stanu osłony sworznia jej przegubu kulistego.
Jeśli na kole kierownicy pojawia się wyraźny luz, a podczas jazdy dają się odczuwać na niej drgania i słychać pojedyncze stuki, to najprawdopodobniej zużyciu uległy połączenia przegubowe w układzie kierowniczym.

Potwierdzić to może proste badanie diagnostyczne. Wystarczy unieść za pomocą podnośnika auto tak, aby koło kierowane

Trwałość końcówki drążka kierowniczego w dużym stopniu zależy od stanu osłony sworznia jej przegubu kulistego.
Trwałość końcówki drążka kierowniczego w dużym stopniu zależy od stanu osłony sworznia jej przegubu kulistego.

oderwało się od ziemi i spróbować nim energicznie poruszać w dwóch płaszczyznach: poziomej i pionowej. Wyczuwalny luz w obu płaszczyznach z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy przypisać zużytemu łożyskowaniu piasty. Natomiast za luz objawiający się tylko w płaszczyźnie poziomej kół kierowanych odpowiada zwykle jakieś wadliwe połączenie w układzie kierowniczym. Bardzo często jest to luz na końcówce drążka kierowniczego, a dokładnie na jej przegubie kulowym.

W typowym rozwiązaniu stosowanym zarówno w autach osobowych jak i dostawczych elementem łożyskującym kulę sworznia w takim przegubie jest jednoczęściowe gniazdo zatrzaskowe wykonanego z poliacetalu, tworzywa sztucznego o dużej odporności mechanicznej. Na zewnątrz przegubu występuje przeważnie zagnieciona zaślepka metalowa, stanowiąca szczelną ochronę przed brudem i wodą. Taką samą rolę spełnia osłona z poliuretanu lub gumy zaciśnięta zarówno na obudowie przegubu jak i na sworzniu. Część osłony współpracująca z powierzchnią sworznia wyposażano jest w wargę uszczelniającą przylegającą do powierzchni ramienia zwrotnicy.

Luz w przegubie kulistym może być wynikiem normalnego zużycia eksploatacyjnego, albo przyspieszonego spowodowanego nadmiernymi przeciążeniami mechanicznymi lub zanieczyszczeniami, które przedostały się między współpracujące ze sobą elementy łożyskowania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty