Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec korków latem? Razem po pieniądze na drogi nad morze

redakcja.gdp
Koniec korków latem? Razem po pieniądze na drogi nad morze
Koniec korków latem? Razem po pieniądze na drogi nad morze
Samorządowcy z zachodniopomorskich powiatów mają ciekawy pomysł na zmiany na drogowej mapie województwa. Spróbują odciążyć zatłoczone drogi krajowe w regionie. Warunek: zdobycie unijnych pieniędzy.
Koniec korków latem? Razem po pieniądze na drogi nad morze
Koniec korków latem? Razem po pieniądze na drogi nad morze

W związku zachodniopomorskich powiatów zrodziła się koncepcja wspólnej budowy i rozbudowy już istniejących dróg powiatowych, prowadzących z północy na południe i ze wchodu na zachód województwa. W tym roku ma nabrać realnych kształtów.

– Rokrocznie widzimy, szczególnie latem, co dzieje się na drogach krajowych w naszym regionie. Takie drogi powiatowe: po dwie nitki biegnące południkowo i równoleżnikowo byłyby ogromnym wzmocnieniem systemu komunikacyjnego na Pomorzu Zachodnim. Ponadto zwiększyłaby się turystyczna atrakcyjność regionu – tłumaczy starosta szczecinecki Krzysztof Lis, pomysłodawca drogowego przedsięwzięcia. – Na pojedyncze działania powiatów, że tu się naprawi kilometr szosy, a tam zbuduje pół kilometra trudno, coraz trudniej byłoby zdobyć z zewnątrz finansowe wsparcie.

W ubiegłym roku szczecinecki drogowy pomysł kilkakrotnie był analizowany na spotkaniach Związku Celowego Powiatów Województwa Zachodniopomorskiego.

– Do tej pory związek zajmował się sprawami geodezyjnymi i kartograficznymi – mówi jego przewodniczący Roman Kozubek, wicestarosta powiatu świdwińskiego. – Podczas grudniowego zgromadzenia związku podjęliśmy uchwałę o poszerzeniu jego działalność o drogi publiczne. To krok w kierunku realizacji wspólnej drogowej koncepcji.

Powiaty wykorzystałyby część istniejących dróg powiatowych.
Oczywiście, należałoby je zmodernizować.

– Część tych szos ma tylko po trzy i pół metra szerokości – szczegóły przybliża Krzysztof Lis. – Trzeba byłoby je poszerzyć do pięciu metrów.

Realizacja drogowego pomysłu rozpocznie się w tym roku. Przede wszystkim związek wytyczy przebieg tras oraz oceni, które istniejące szosy powiatowe można byłoby w nie wkomponować.
– Jeszcze w tym roku koncepcję przedstawimy zachodniopomorskiemu marszałkowi i ministrom: rozwoju regionalnego oraz administracji i cyfryzacji – dodaje Roman Kozubek. – Ich mocne wsparcie będzie niezbędne przy ubieganiu się o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Musi istnieć wysokie prawdopodobieństwo, że otrzymamy finansowe wsparcie, żeby przystąpić do opracowania technicznej dokumentacji.

Całkowite koszty takiej ogromnej drogowej inwestycji, jak wstępnie szacuje Krzysztof Lis, to może być rząd kilkuset milionów złotych.

– Nie zgodzę się z opiniami, że to pomysł z gatunku science fiction. Przypomnę, że w porozumieniu z powiatami i gminami realizowaliśmy ogromne inwestycje termomodernizacyjne w regionie. Także z pomocą ogromnych unijnych pieniędzy były budowane w gminach kanalizacje i wodociągi. Teraz czas na wspólną realizację drogowej koncepcji. W jedności siła – Krzysztof Lis przypomina starą prawdę. – Z przygotowaniami, w tym dokumentacyjnymi, musimy zdążyć do 2014 roku, żeby móc wystąpić o finansowe wsparcie z unijnego budżetu na lata 2014-2020 – dodaje.
Związek Celowy Powiatów Województwa Zachodniopomorskiego tworzy 18 powiatów ziemskich. W rękach powiatów jest około siedem tysięcy kilometrów dróg.

Marian Dziadul
[email protected]

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty