Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Na drogach

Kontrola drogowa. Kolejna ogólnopolska akcja policji. Co sprawdzają?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak / Policja.pl

Fot. Łukasz Kaczanowski 12 marca 2020 roku Policja przeprowadzi ogólnopolskie działania kontrolno-prewencyjne. „Pasy”. Celem działań jest m.in. zwrócenie uwagi uczestnikom ruchu drogowego na konsekwencje, jakie niesie ze sobą jazda bez zapiętych pasów w przypadku uczestniczenia w zdarzeniu drogowym.

Działania mają również na celu:

  • egzekwowanie od kierujących i pasażerów przestrzegania obowiązku korzystania podczas jazdy z pasów bezpieczeństwa oraz przewożenia dzieci w fotelikach bezpieczeństwa lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci;
  • zapewnienie szeroko rozumianego bezpieczeństwa, dlatego funkcjonariusze będą reagować również na inne naruszenia przepisów ruchu drogowego.

Pasy bezpieczeństwa utrzymują nas na fotelu i w chwili uderzenia pojazdu w przeszkodę pozwalają wytracić prędkość wraz z samochodem. Przytrzymują nas również w bezpiecznej pozycji w przypadku dachowania pojazdu.

Pasy bezpieczeństwa są równie ważne dla kierującego pojazdem jak i pasażerów. Pasażerowie, którzy nie zapinają pasów na tylnym siedzeniu, w chwili zderzenia stanowią śmiertelne zagrożenie dla podróżujących z przodu pojazdu, bowiem swoim ciałem z dużą siłą uderzają w osoby podróżujące w siedzeniach przed nimi.

Policja apeluje, aby pamiętać także o naszych młodszych pasażerach. Dzieci powinny być przewożone w fotelikach lub innych urządzeniach przytrzymujących, dostosowanych do ich wagi i wzrostu.

Niezapięte pasy. Kto płaci mandat. Kierowca czy pasażer?

Za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa odpowiada osoba która tego obowiązku nie dopełniła. Karą za prowadzenie samochodu bez zapiętych pasów bezpieczeństwa jest obecnie 100 zł mandatu i 2 punkty karne.

Kierowca jest zobowiązany upewnić się czy wszyscy w pojeździe mają zapięte pasy bezpieczeństwa. Jeżeli tego nie zrobi, naraża się na kolejne 100 zł mandatu i 4 punkty karne.

W sytuacji kiedy kierowca upomniał pasażerów, aby zapięli pasy, a nie był świadomy, że osoby podróżujące nie zastosowały się do polecenia, to nie zapłaci mandatu. Wtedy to każdy pasażer, który nie zapiął pasów otrzyma mandat 100 zł.

Jak zapinać pasy?

Prawidłowo zapięte pasy powinny płasko przylegać do ciała. Pas biodrowy ma opinać biodra jak najniżej w stosunku do brzucha. Pas piersiowy powinien przebiegać nad środkiem barku, bez tendencji do zsuwania się z ramienia. W tym celu kierowca powinien dopasować górny punkt mocowania pasów bezpieczeństwa (na bocznym słupku).

Redakcja poleca: Kosztowna pułapka w którą wpada wielu kierujących

Jeżeli kierowca jest grubo ubrany, powinien rozpiąć kurtkę lub marynarkę i poprowadź taśmy pasa jak najbliżej ciała. Po zapięciu klamry trzeba naciągnąć pas piersiowy, żeby skasować luzy. Pas działa tym skuteczniej, im ściślej opasuje chronioną osobę. Nowoczesne pasy samonapinające nie krępują ruchów, jednak mogą się nadmiernie poluzować.

Pas jest najlepszą ochroną dla kierowcy i pasażerów, we współpracy z prawidłowo ustawionym zagłówkiem i poduszką powietrzną. Zagłówek chroni szyję przed bardzo niebezpiecznymi i bolesnymi urazami w razie gwałtownego odchylenia głowy do tyłu, a poduszka chroni głowę i klatkę piersiową przed uderzeniem w kierownicę, deskę rozdzielczą lub słupek przedni; jednak podstawą bezpieczeństwa są dobrze zapięte pasy! Utrzymają w pozycji bezpiecznej każdego zapiętego nawet podczas dachowania pojazdu lub innych niekontrolowanych ruchów.

Dobrze zapięty pas ułatwia kierowcy panowanie nad samochodem, zwłaszcza w zakrętach i na nierównościach drogi. Zamiast kurczowo trzymać się kierownicy można nią precyzyjnie skręcać. Ponadto „przywiązanie” do samochodu umożliwia wyczucie każdego nieoczekiwanego ruchu pojazdu, na przykład uślizgów tylnej osi lub kół przednich i natychmiastową reakcję.

Pasy nie ocalą życia w razie uderzenia w twardą przeszkodę z prędkością 100 czy więcej kilometrów na godzinę, ale życie można stracić nie mając zapiętych pasów bezpieczeństwa przy zderzeniu z prędkością zaledwie 30-20 km/h.

W chwili zderzenia auta z nieruchomą masywną przeszkodą z prędkością około 50 km/h, na ludzi wewnątrz auta działa ogromna siła przeciążenia; osoba o wadze ciała 75 kg przez moment ma „masę zderzeniową” około 3750 kg. Nikt nie jest w stanie przeciwstawić się takiej sile i zostanie rzucony na deskę rozdzielczą, albo wyrzucony przez okno i jego ciało ulegnie zmiażdżeniu, chyba, że powstrzymają je dobrze zapięte pasy.

Podstawa prawna:

Art. 39 ust 2, art. 45 ust. 2 pkt 3 ustawy z 20 czerwca 1997 r Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990 z późn. zm.)

Zobacz także: Fiat 500C w naszym teście

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Blondino (gość)

    A jutro co będzie drogówka sprawdzać? Chyba jesteśmy dorośli, nikomu innemu nie będziemy tym wadzić.

  • michas (gość)

    jutro będę temperaturę mierzyć i mandaty wystawiać za wyjście z domu jak na kwarantannie jesteś...a póki co Yanosik do ostrzegania

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości