Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Kontrola drogowa. Od dziś 7.11.2019 zmiany dla kierowców. Sprawdzamy nowe przepisy

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Łukasz Kaczanowski Dziś wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. Dla kierowców oznacza to kilka nowości. M.in. rozszerzony zostaje katalog możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego pojazdu do radiowozu.

Kontrola drogowa. Jakie zmiany?

W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego zachowano większość obecnie obowiązujących regulacji dotyczących kontroli drogowej. Głównym celem zmian jest doprecyzowanie dotychczasowych procedur działania np. policji. Podważanie kompetencji policjantów i niestosowanie się do poleceń będzie surowo karane.

Według nowych przepisów: „dopuszcza się postój pojazdu policyjnego w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego". Oznacza to, że kontrole drogowe będą mogły być przeprowadzane niemalże w dowolnym miejscu, nawet jeśli funkcjonariusze złamią w ten sposób obowiązujące przepisy. Dotyczy to zarówno oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów.

- Policjant nie może być traktowany jako typowy uczestnik ruchu drogowego, bo wykonuje on zadania w zakresie dbania o bezpieczeństwo na drogach – tłumaczy podinsp. Radosław Kobryś. –  Modyfikacja tych przepisów przyda się osobom, którym bardzo przeszkadza widok radiowozu stojącego w miejscu zabronionym, a większa przejrzystość intencji twórcy rozporządzenia utwierdzi ich w przekonaniu, że przepisy te mają za zadanie organizację kontroli i nadzoru nad ruchem drogowym – podkreśla.

Rutynowa kontrola drogowa może zakończyć się mandatem jeśli zachowanie kierowcy zostanie przez funkcjonariusza odebrane jako niestosowanie się do poleceń. W przypadku kiedy funkcjonariusz poleci trzymanie rąk na kierownicy lub nieopuszczanie pojazdu, a kierowca nie wykona któregokolwiek z tych poleceń, zostanie ukarany mandatem w wysokości do 500 złotych. W postępowaniu sądowym kara może wynieść nawet 3 tysiące złotych - Ten przepis obowiązuje już od wielu lat, nie jest to nowość. Kiedy ktoś zatrzymywany jest do kontroli, ma trzymać ręce na kierownicy (...) Jeszcze pana nie znam, dopiero mam dokument, nie wiem, kim pan jest. Sprawdzę pana, będę wiedział, czy będę mógł z panem normalnie porozmawiać, czy może na przykład jest pan poszukiwany - wyjaśnia podinsp. Radosław Kobryś. Funkcjonariusz dodaje, że nie jest to „wykroczenie, za które sypią się mandaty".

Zobacz także: Prawo jazdy. Kategoria B i ciągnięcie przyczepy

Zgodnie ze znowelizowanym Prawem o ruchu drogowym kierowca będzie miał obowiązek umożliwić funkcjonariuszowi sprawdzenie stanu licznika. W praktyce oznacza to konieczność umożliwienia zajrzenia do wnętrza samochodu. Co więcej będzie to obligatoryjny element towarzyszący każdej interwencji. Wyjątek będą stanowiły akcje typu trzeźwy poranek. W przypadku pojazdów holowanych lub przewożonych na lawetach ministerstwo daje funkcjonariuszowi dowolność. To mundurowy zdecyduje, czy kontrolować stan licznika.

Kto może skontrolować stan licznika?

Policjant, ale także inspektor Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusz Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz Służby Celno-Skarbowej. Stan licznika pojazdu zostanie wprowadzony do Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Kontrola drogowa. Policjant nie będzie musiał się legitymować

Rozporządzenie rozszerza katalog możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego pojazdu do radiowozu. Policjant będzie mógł to zrobić, jeśli np. kierowca zadeklaruje chęć zapłaty mandatu za pomocą karty płatniczej.

W sytuacji przeprowadzania tzw. szybkich testów trzeźwości policjant w mundurze nie będzie musiał legitymować się każdemu kierowcy - przewiduje projekt rozporządzenia. Zawarte w nim nowe regulacje dotyczą ponadto zrywania plomb w celu kontroli przewożonych odpadów. W razie wątpliwości co do przewożonego ładunku wolno będzie kontrolującemu zerwać plombę zabezpieczającą. Przepisy określają także warunki wykonywania kontroli transportu odpadów przez inspektorów Inspekcji Ochrony Środowiska oraz procedury dotyczące kontroli pojazdów służb specjalnych.   

Kontrola drogowa. Kto może kontrolować kierowców?

Tak jak obecnie, do kontroli będą mogli zatrzymać kierowców: policjanci, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusze Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, Służby Celno-Skarbowej, straży gminnych, straży leśnych oraz straży parku, jak również osoby działające w imieniu zarządcy drogi w obecności policjanta lub inspektora. Nowym uprawnionym do kontroli w zakresie transportu odpadów (w obecności wybranych uprawnionych, np. policjanta) – są inspektorzy Inspekcji Ochrony Środowiska.

Kontrola drogowa. Od kiedy zmiany?

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego wchodzi w życie od 7 listopada 2019 roku. Wyjątkiem jest zapis dotyczący odczytu wskazań drogomierza pojazdu zatrzymanego do kontroli drogowej. Ten przepis zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku.

Zobacz także: SUV-y Škody. Kodiaq, Karoq i Kamiq. Trojaczki w komplecie

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • JBK (gość)

    Aparat ucisku musi być wydolny i przynosić zysk. Chcę zapytać od kiedy szwej z żandarmerii jest funkcjonariuszem ?

  • jarek kaczynski (gość)

    to teraz policyjne wozy będą sobie parkować gdzie popadnie przecież wykonują swoje obowiązki.

  • scand (gość)

    Dajmy na to mam zamkniete szyby i nie słysze polecen policjanta, a jak bede chciał otworzyć szybe to mandat 500 zeta ,bo oderwałem ręke od kierownicy? A poza tym super sprawa dla oszustów podszywajacych sie pod policjantów czy innych funkcjonariszy, bo nie beda mieli obowiazku wylegitymowania sie, a do tego mogą byc w cywilu, w nieoznakowanym samochodzie

  • Lech (gość)

    A co jeśli mam dokumenty w torbie w bagażniku? Jak w takim przypadku policjant sprawdzi czy może ze mną normalne rozmawiać?

  • Gość (gość)

    Najlepiej to od razu na glebę twarzą w piach.

  • Gość czytelnik (gość)

    No cóż Policjant nie ma obowiązku się PRZEDSTAWIĆ. tak więc trzeba zakupić sobie kamerkę i zamontować tak aby widzieć kontrolującego . WSPANIAŁY PRZEPIS DLA PRZEBIERAŃCÓW.

  • Misio (gość)

    Autor namieszał trochę... straże gminne ani miejskie nie mają prawa zatrzymywania do kontroli kierowców poza wjazdem "pod" zakaz ruchu lub zakaz wjazdu.

  • e-mil (gość)

    Zawsze muszą coś pokręcić.Podczas badania trzeźwości policjant nie musi się przedstawiać,ale legitymacje na prośbę kierującego ma obowiązek okazać.

  • as (gość)

    co to zabrakło proboszcza w tym zestawie no i teściowej

  • Paweł (gość)

    Co to kurwa ma być???? Wolny demokratyczny kraj, czy bezwzględny totalitaryzm??? Jak by ktoś zapomniał to takie rzeczy były w PRL. Po chuj walczyli wszyscy o wolność a teraz ci sami hipokryci co kiedyś stali w obronie wolności teraz są u koryta i robią to samo.... Nazwijmy od razu zamiast policja -zomo

  • Janusz (gość)

    Policja tu, policja tam...nagonka na całego. Stłamsić naród.

  • Riddick (gość)

    Zalosne to sie robi obywatel jest zerem a Policja wielka i fajna matko co za czasy doczekalismy chorych z udzialem chorej wlazy to ma byc Demokracja !!! Inwigilacja i wszystko na raz nie zesrajcie sie bo to my zyjemy dla siebie a nie dla was!!! MSWIA to juz nie wie co ma wymyslac bunt rodzi bunt!!! Nie bedzie mi rozkazywal jakis Pies!!!!!! Jak mam sie zachowywac i co mam robic kur!!!!!! Nie jestem jego wlasniscia!!!! My tez mamy swoje nie musza byc uchwalone przez wasze chore ustawy!!!! To sa prawa czlowieka !!!!!!! I nie pozwolimy sobie na ponizanie i traktowanie takie!!! To z nas macie kase i z nas zyjecie i chyba wam sie w dup.... Poje..... Juz Wielka wladza od 7 bolesci zebyscie tak mysleli o zarobkach i zyciu naszym a nie tylko zarabianiu kasy dla was!!!! I sciema ze bezpieczenstwo masakra zalosna

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości