Kontrola instalacji LPG

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Niesprawny układ zapłonowy jest przyczyną “strzałów” w kolektor ssący, a efektem tego są uszkodzone elementy w układzie dolotowym
Fot. Grzegorz Burda: Niesprawny układ zapłonowy jest przyczyną “strzałów” w kolektor ssący, a efektem tego są uszkodzone elementy w układzie dolotowym
Jazda na paliwie gazowym będzie faktycznie tania, jeśli systematycznie będziemy serwisować instalację LPG i dokonywać wszystkich potrzebnych regulacji.

Jazda na paliwie gazowym będzie faktycznie tania, jeśli systematycznie będziemy  serwisować instalację LPG i dokonywać wszystkich potrzebnych regulacji.

 

Popularność gazu w naszym kraju nie wynika z zamiłowania do tego rodzaju paliwa i dbałości o środowisko. Jest ona spowodowana z oszczędności jaką daje jazda na tym paliwie. Wielu kierowców zapomina jednak, że do prawidłowego funkcjonowania układu LPG konieczne jest systematyczne serwisowanie.

Fot. Grzegorz Burda: Niesprawny układ zapłonowy jest przyczyną “strzałów” w kolektor ssący, a efektem tego są uszkodzone elementy w układzie dolotow
Fot. Grzegorz Burda: Niesprawny układ zapłonowy jest przyczyną “strzałów” w kolektor ssący, a efektem tego są uszkodzone elementy w układzie dolotowym

 

Częstotliwość przeglądów jest uzależniona od rodzaju instalacji oraz od jakości gazu, który tankujemy. Najprostsze, czyli mieszalnikowe instalacje wymagają regulacji średnio co 25 tys. km, natomiast te najnowsze, z wtryskiem sekwencyjnym znacznie częściej - co 15 tys. km.

 

Koszty takiego przeglądu wynoszą ok. 50 do 80 zł. Podczas przeglądu powinno wymienić się filtr gazu, spuścić zanieczyszczenia z parownika, sprawdzić skład mieszanki oraz przeprowadzić diagnozę całego układu. Koszty te są znacznie niższe niż późniejsza naprawa i wymiana uszkodzonych podzespołów.

 

Bardzo wrażliwe na czystość gazu są najnowsze instalacje i w przypadku gdy zanieczyszczenia dostaną się do listwy wtryskiwaczy może się okazać, że nie da się jej wyczyścić. A nowa kosztuje ok. 800 zł.

 

Skład mieszanki ma bardzo duże znaczenie dla trwałości silnika. Jeśli jest ona zbyt bogata, to wzrasta zużycie gazu oraz zanieczyszczenie środowiska. Silnik nie powinien jednak ucierpieć.

Fot. Grzegorz Burda: Podczas okresowego przeglądu powinno się wymienić filtr gazu, spuścić zanieczyszczenia z parownika, sprawdzić skład mieszanki oraz
Fot. Grzegorz Burda: Podczas okresowego przeglądu powinno się wymienić filtr gazu, spuścić zanieczyszczenia z parownika, sprawdzić skład mieszanki oraz przeprowadzić diagnozę całego układu

Natomiast dłuższa jazda na zbyt ubogiej mieszane może doprowadzić do poważnych awarii i kosztownych remontów.

 

Czas spalania ubogiej mieszanki wydłuża się, a to może doprowadzić do przegrzewania się silnika i w efekcie do jego uszkodzenia. W skrajnych przypadkach dojdzie do wypalenia dziury w tłoku lub nadpalenia zaworów. Może również dojść do uszkodzenia katalizatora. Jeśli będzie stopiony, to zablokuje przepływ spalin i nawet nie będzie można uruchomić silnika.

 

Układ zapłonowy trzeba także utrzymywać w pełnej sprawności, gdyż "wypadanie zapłonów" może prowadzić do strzałów w kolektor ssący. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko i prawie zawsze prowadzi do powstania poważnych usterek.

 

W wyniku wybuchu może zostać uszkodzony kolektor ssący, czujniki, obudowa filtra powietrza i sam filtr. A resztki filtra mogą dostać się do układu dolotowego oraz silnika i spowodować dodatkowe uszkodzenia. Wówczas koszty naprawy zdecydowanie przewyższą oszczędności jazdy na tanim paliwie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty