Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Kontrola instalacji LPG

Data publikacji: Autor: Grzegorz Burda

Fot. Grzegorz Burda: Niesprawny układ zapłonowy jest przyczyną “strzałów” w kolektor ssący, a efektem tego są uszkodzone elementy w układzie dolotowym Jazda na paliwie gazowym będzie faktycznie tania, jeśli systematycznie będziemy serwisować instalację LPG i dokonywać wszystkich potrzebnych regulacji.

Jazda na paliwie gazowym będzie faktycznie tania, jeśli systematycznie będziemy  serwisować instalację LPG i dokonywać wszystkich potrzebnych regulacji.

 

Popularność gazu w naszym kraju nie wynika z zamiłowania do tego rodzaju paliwa i dbałości o środowisko. Jest ona spowodowana z oszczędności jaką daje jazda na tym paliwie. Wielu kierowców zapomina jednak, że do prawidłowego funkcjonowania układu LPG konieczne jest systematyczne serwisowanie. Fot. Grzegorz Burda: Niesprawny układ zapłonowy jest przyczyną “strzałów” w kolektor ssący, a efektem tego są uszkodzone elementy w układzie dolotowym

 

Częstotliwość przeglądów jest uzależniona od rodzaju instalacji oraz od jakości gazu, który tankujemy. Najprostsze, czyli mieszalnikowe instalacje wymagają regulacji średnio co 25 tys. km, natomiast te najnowsze, z wtryskiem sekwencyjnym znacznie częściej – co 15 tys. km.

 

Koszty takiego przeglądu wynoszą ok. 50 do 80 zł. Podczas przeglądu powinno wymienić się filtr gazu, spuścić zanieczyszczenia z parownika, sprawdzić skład mieszanki oraz przeprowadzić diagnozę całego układu. Koszty te są znacznie niższe niż późniejsza naprawa i wymiana uszkodzonych podzespołów.

 

Bardzo wrażliwe na czystość gazu są najnowsze instalacje i w przypadku gdy zanieczyszczenia dostaną się do listwy wtryskiwaczy może się okazać, że nie da się jej wyczyścić. A nowa kosztuje ok. 800 zł.

 

Skład mieszanki ma bardzo duże znaczenie dla trwałości silnika. Jeśli jest ona zbyt bogata, to wzrasta zużycie gazu oraz zanieczyszczenie środowiska. Silnik nie powinien jednak ucierpieć. Fot. Grzegorz Burda: Podczas okresowego przeglądu powinno się wymienić filtr gazu, spuścić zanieczyszczenia z parownika, sprawdzić skład mieszanki oraz przeprowadzić diagnozę całego układu Natomiast dłuższa jazda na zbyt ubogiej mieszane może doprowadzić do poważnych awarii i kosztownych remontów.

 

Czas spalania ubogiej mieszanki wydłuża się, a to może doprowadzić do przegrzewania się silnika i w efekcie do jego uszkodzenia. W skrajnych przypadkach dojdzie do wypalenia dziury w tłoku lub nadpalenia zaworów. Może również dojść do uszkodzenia katalizatora. Jeśli będzie stopiony, to zablokuje przepływ spalin i nawet nie będzie można uruchomić silnika.

 

Układ zapłonowy trzeba także utrzymywać w pełnej sprawności, gdyż „wypadanie zapłonów” może prowadzić do strzałów w kolektor ssący. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko i prawie zawsze prowadzi do powstania poważnych usterek.

 

W wyniku wybuchu może zostać uszkodzony kolektor ssący, czujniki, obudowa filtra powietrza i sam filtr. A resztki filtra mogą dostać się do układu dolotowego oraz silnika i spowodować dodatkowe uszkodzenia. Wówczas koszty naprawy zdecydowanie przewyższą oszczędności jazdy na tanim paliwie.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • buli

    Sory ale wlasne instalacje mieszalnikowe wymagaja czestych regulacji(recznych)z powodow prostoty konstrykcji tak jak kiedys gaznik a wtryskiem gazu steruje komputer wiec z tymi przegladami jest odwrotnie ;)Mieszalnikowe co 15 tys a wtrysk co 25tys ;)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości