Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Kontrola katalizatora

Data publikacji: Autor: Maciej Fabijański

Umieszczona za katalizatorem sonda lambda służy m.in. do oceny jego sprawności. Ocena stopnia zużycia katalizatora, zwanego fachowo konwertorem katalitycznym, jakiej dokonuje ciągle układ pokładowej diagnostyki polega na sprawdzaniu zmian zawartości tlenu w spalinach przed i za katalizatorem.

Służą do tego celu sygnały wysyłane przez czujniki tlenowe(inaczej sondy lambda). Jeden z czujników zamontowany jest przed Umieszczona za katalizatorem sonda lambda służy m.in. do oceny jego sprawności.katalizatorem, a drugi za. Różnica w sygnałach wynika z tego, że część tlenu ze spalin jest zatrzymywana przez katalizator i w związku z tym zawartość tlenu w spalinach za katalizatorem jest mniejsza. Zdolność do zatrzymywania tlenu przez katalizator nazywana jest pojemnością tlenową. Maleje ona wraz z zużyciem katalizatora, czego skutkiem jest wzrost udziału tlenu w spalinach wychodzących z niego. System pokładowej diagnostyki ocenia pojemność tlenową katalizatora i na jej podstawie określa jego sprawność.

Czujnik tlenowy montowany przed katalizatorem służy w pierwszej kolejności do regulacji składu mieszanki. Jeśli  ma być to tzw. mieszanka stechiometryczna, w której rzeczywista ilość powietrza potrzebnego do spalenia dawki paliwa w danej chwili równa jest teoretycznej ilości obliczeniowej, to do kontroli jej składu może wystarczyć tzw. sonda dwustanowa. Przekazuje ona informację do układu sterującego o tym, że mieszanka jest albo bogata albo uboga (w paliwo), ale nie jak bardzo. To ostatnie zadanie potrafi zrealizować tzw. szerokopasmowa sonda lambda. Jej parametrem wyjściowym, opisującym zawartość tlenu w spalinach, nie jest już zmieniające się skokowo napięcie( jak w sondzie dwustanowej), lecz prawie liniowo narastające natężenie prądu. Pozwala to mierzyć skład spalin w szerokim zakresie współczynnika nadmiaru powietrza, zwanego również współczynnikiem lambda i stąd właśnie określenie sonda szerokopasmowa.

Sonda lambda montowana za katalizatorem spełnia jeszcze jedną funkcję. Na skutek procesu starzenia czujnika tlenowego umieszczonego przed katalizatorem dochodzi do tego, że mieszanka regulowana na podstawie jego sygnału(prawidłowego pod względem elektrycznym) staje się coraz uboższa. To rezultat przesunięcia charakterystyki sondy. Zadaniem drugiego czujnika tlenowego jest kontrolowanie średniego składu spalonej mieszanki. Jeżeli na podstawie jego sygnałów sterownik silnika wykryje, że mieszanka jest za uboga to odpowiednio zwiększy czas wtrysku, aby uzyskać jej skład zgodny z wymaganiami programu sterującego.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • gregor (gość)

    Najlepiej wyciac kata i po problemie,oczywiscie tyczy sie to starszych aut:)

  • starymixol (gość)

    Katalizator redukuje dwutlenek węgla, tlenek węgla, tlenki azotu oraz węglowodory. Są to szkodliwe substancje. Pierwsze słyszę, że katalizator jest reduktorem tlenu.

  • markus (gość)

    tak szczególnie dwutlenek węgla redukuje. Eh....

  • starymixol (gość)

    Do markusa> EH... Może tak zaszczyci swoją wiedzą kolega malkontent.

  • markus (gość)

    ależ oczywiście, dwutlenek węgla to produkt spalania paliw w tym wypadku weglowodorów. Jeśli spalisz kilogram benzyny to wyjdzie z tego x kilogramów dwutlenku węgla (można policzyć ale szkoda czasu i nie chce mi się tak na szybko). W spalinach masz dwutlenek węgla (logiczne), tlen (jeśli go było za dużo podanego do spalania czyli lambda powyżej 1), tlenek węgla (jesli powietrza było za mało czyli lambda mniej niż 1), związki azotu, siarki i inne cuda. I tak bardzo z gruba to katalizator ma dopalać te wszystkie inne cuda znajdujące się w spalinach. Jak myślisz można dopalić w jakiś sposób dwutlenek węgla? A może zredukować jego ilość? jak? magazynując go chyba tylko. Spalasz coś - powstaje z tego dwutlenek węgla i żeby go powstawało mniej to musisz spalić mniej paliwa, inaczej sie nie da.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości