Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kontrola układu hamulcowego

Sebastian Imielski
Od jego sprawności zależy nie tylko bezpieczeństwo użytkownika danego pojazdu, ale również innych zmotoryzowanych poruszających się po naszych drogach.

Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych układów samochodu. Niestety, okazuje się, że polscy kierowcy często wykazują się dużą nieodpowiedzialnością, ignorując niesprawności układu hamulcowego w swoich pojazdach. Tymczasem sprawne przednie hamulce zapewniają w większości pojazdów aż do 70 proc. siły hamowania.
- Około 80 procent samochodów trafiających do stacji Fota Multiserwis posiada większe lub mniejsze usterki układu hamulcowego - mówi Grzegorz Parulski, dyrektor serwisu w firmie Fota Ltd. - W skład Multiserwisu wchodzi m.in. Centrum Hamulcowe, gdzie wszystkie pojazdy przechodzą profilaktyczne badania skuteczności hamulców, a klient jest informowany o ewentualnych usterkach. Najczęściej stwierdzane przez nas awarie układu hamulcowego to m.in.: zużyte klocki, tarcze, bębny i szczęki hamulcowe, nieskuteczny hamulec postojowy, czy też wycieki z układu hamulcowego. Nieusunięte awarie powodują wydłużenie drogi hamowania lub mogą wpłynąć na utratę kontroli nad pojazdem. Jednak hamulce to nie tylko wymienione wcześniej elementy, ale również płyn hamulcowy, o którego konieczności okresowej wymiany większość właścicieli pojazdów nie ma pojęcia.
Płyn hamulcowy, aby był skuteczny powinien charakteryzować się jak najwyższą temperaturą wrzenia. Nowy płyn charakteryzuje się temperaturą wrzenia ok. 280 C. Krytyczna temperatura dla płynu hamulcowego to 165 C. Poniżej tej wartości jego skuteczność jest bardzo mała i płyn nadaje się automatycznie do wymiany.
- Dzięki specjalnemu testerowi do płynu hamulcowego na podstawie pobranej próbki jesteśmy w stanie w ciągu kilku sekund stwierdzić, jaka jest temperatura wrzenia płynu w samochodzie klienta - tłumaczy Grzegorz Parulski. - Zdarzają się przypadki, gdzie płyn ma temperaturę wrzenia ok. 130 C, co stawia go na równi ze zwykłą wodą. W takiej sytuacji, w wyniku powstawania wysokich temperatur na skutek tarcia klocków hamulcowych o tarcze, płyn bardzo szybko osiąga temperaturę wrzenia. Ciągłe przenikanie wody prowadzi do powstawania w płynie pęcherzyków pary wodnej, które negatywnie wpływają na skuteczność hamowania (wewnętrzna korozja układu oraz zapowietrzanie się). Niewielu kierowców wie, że płyn hamulcowy powinien być wymieniany co 3 lata. Większość po stwierdzeniu braków, po prostu dolewa do zbiorniczka nowy płyn i często nie jest on wymieniany nawet kilkanaście lat lub wręcz nigdy. Dzięki specjalnej pompie jesteśmy w stanie szybko i bezpiecznie wymienić płyn hamulcowy w pojeździe klienta. Maszyna pod wysokim ciśnieniem wprowadza płyn do całego układu, jednocześnie usuwając zużyty płyn.
Objaw:
Zgrzyty i "piszczenie" podczas hamowania
Prawdopodobna przyczyna:
zużyty materiał ścierny klocka hamulcowego, metal klocka spotyka się z tarczą, co powoduje powstawanie hałasu i szybkie zużywanie tarczy hamulcowej. Piszczenie może powstać poprzez wytworzenie się tzw. "szkliwa" na klocku, przez kiepskiej jakości materiały użyte do jego produkcji. W tym przypadku dochodzi również do szybkiego przegrzewania i zużycia tarczy hamulcowej.
Co robić?
Konieczna szybka wymiana klocków hamulcowych i kontrola stanu zużycia tarcz hamulcowych.
Objaw:
Mało skuteczny, "sprężysty" pedał hamulca
Prawdopodobna przyczyna:
zapowietrzony układ hamulcowy, usterka może powstać przez sparciały, przetarty lub uszkodzony przewód hamulcowy, możliwe wycieki z przewodu hamulcowego. Częstą przyczyną zapowietrzenia jest awaria kolektora siły hamowania.
Co robić?
Niezbędna jest kontrola przewodu hamulcowego i zneutralizowanie ewentualnych nieszczelności.
Objaw:
"Wpadanie" pedału hamulca głębiej niż zwykle
Prawdopodobna przyczyna:
Zużyte klocki i okładziny hamulcowe, możliwy wyciek z układu hamulcowego lub zużycie płynu hamulcowego.
Co robić?
Konieczna wizyta na stacji serwisowej, najlepiej posiadającej specjalistyczny sprzęt do badania skuteczności hamulców i wymiana zużytych elementów. Fachowcy doradzają profilaktyczne wizyty na tzw. "ścieżkach kontrolnych" przed każdym dłuższym wyjazdem.
Objaw:
Auto nie hamuje na linii prostej
Prawdopodobna przyczyna:
Brak równomiernego nacisku na koła, siła hamowania na jedno koło jest większa niż na drugie. Przyczyną może być zapieczony zacisk hamulcowy powstały na skutek zaniedbania kontroli układu. Sytuację taką może wytworzyć również wyciek płynu hamulcowego z cylinderków, zacisków lub przewodów hamulcowych.
Co robić?
Niezbędna jest kontrola układu, przeczyszczenie poszczególnych elementów. Fachowcy odradzają samodzielne, "domowe" naprawy podzespołów układu hamulcowego, ze względu na wymaganą precyzję. W domu nie jesteśmy w stanie sprawdzić skuteczności takiej naprawy, tak jak to zrobi maszyna diagnostyczna.
Objaw:
Słaba skuteczność hamulca postojowego (ręcznego)
Prawdopodobna przyczyna:
zużycie szczęk hamulcowych, bębnów lub linki hamulca postojowego. Przyczyną mogą być również wszelkiego rodzaju nieszczelności w układzie hamulcowym.
Co robić?
Konieczna wymiana zużytych elementów. Hamulec postojowy jest często ignorowany przez kierowców, jako mało przydatny, tymczasem ma on bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo, np. w sytuacjach awaryjnych na stromych podjazdach.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty