Kontrolki w samochodzie możemy podzielić na 3 podstawowe grupy. Zielone, pomarańczowe i czerwone:
- Zielone – informacyjne, pokazują w jakie funkcje wyposażony jest samochód. Wyjątkiem od koloru jest kontrolka włączonych świateł drogowych, która jest niebieska.
- Pomarańczowe – również zaliczają się do kontrolek informacyjnych. Informują o uruchomieniu funkcji, w które wyposażony jest samochód, ale też o tym, że pojawił się problem. Jeśli zaświeci się pomarańczowa kontrolka, można kontynuować jazdę, jednak jak najszybciej należy udać się do warsztatu w celu sprawdzenia usterki.
- Czerwone – kontrolki ostrzegawcze. W tym przypadku należy natychmiast zatrzymać samochód i sprawdzić co się dzieje. Obowiązkowa jest również wizyta u mechanika, ponieważ auto narażone jest na trwałe uszkodzenia.
Nie we wszystkich autach występują takie same kontrolki. Producenci często dodają nowe funkcje, z którymi trzeba się zapoznać czytając instrukcję obsługi samochodu.
Kontrolki w samochodzie - czerwone kontrolki
Akumulator. Po uruchomieniu silnika kontrolka powinna zgasnąć. Jeśli tego nie zrobi, prawdopodobnie mamy do czynienia z problemami z ładowaniem. Jeżeli nie działa alternator, samochód zajedzie tylko taki dystans, na jaki wystarczy mu prądu zmagazynowanego w akumulatorze. W niektórych samochodach migająca od czasu do czasu kontrolka może świadczyć także o ślizgającym się, zużytym pasku alternatora.
Temperatura silnika. To jeden z najistotniejszych parametrów odpowiadających za prawidłową pracę samochodu. Jeśli wskazówka powędruje powyżej 100 stopni Celsjusza, lepiej zatrzymaj samochód. Podobnie jak zapali się czerwona kontrolka temperatury płynu chłodniczego (termometr i fale), Przegrzany silnik to niemal pewne kłopoty z kompresją i konieczny remont. Z kolei zbyt niska temperatura może świadczyć o problemach z termostatem. Silnik nie będzie wówczas narażony na takie same konsekwencje jak w przypadku przegrzania, ale niedogrzany zużyje znacznie więcej paliwa.
Olej silnikowy. Po uruchomieniu silnika kontrolka powinna zgasnąć. Jeśli tego nie zrobi, zatrzymaj samochód na równej powierzchni i odczekaj aż olej spłynie do miski. Następnie sprawdź jego poziom. Najprawdopodobniej silnik daje znać o problemach ze smarowaniem, wynikających z niedoboru oleju. Jazda grozi wówczas zatarciem jednostki napędowej, a także współpracującej z nią turbosprężarki, która także jest smarowana tą cieczą.
Hamulec ręczny. Jeśli hamulec jest już zużyty, w czasie jazdy kierowca nie odczuje, że nie zwolnił go do końca. Wówczas poinformuje o tym czerwona kontrolka z wykrzyknikiem. Może się to okazać bardzo pomocne, bo długa jazda z nawet minimalnie zaciągniętym ręcznym to zwiększone zużycie paliwa i hamulców. Pod tą lampkę często skierowane są także problemy z płynem hamulcowym.
Pasy bezpieczeństwa. Kiedy kierowca lub któryś z pasażerów nie zapnie pasów, na tablicy wskaźników świeci się czerwona lampka z symbolem człowieka na fotelu i pasami.
Kontrolki w samochodzie - pomarańczowe kontrolki
Check engine. W starszych samochodach może występować jako napis, w nowszych przeważnie to symbol silnika. W jednostkach benzynowych odpowiada dieslowskiej kontrolce ze sprężynką. Sygnalizuje wszelkie awarie podzespołów sterowanych przez elektronikę – od świec, przez cewki zapłonowe po problemy z układem wtryskowym. Często po zapaleniu się tej kontrolki silnik przechodzi w tryb awaryjny – pracuje z mniejszą mocą.
EPC. W samochodach grupy Volkswagen kontrolka sygnalizująca problemy z pracą samochodu, wynikające m.in. z usterek elektroniki. Może zapalić się sygnalizując awarię świateł stopu albo czujnika temperatury cieczy chłodzącej.
Wspomaganie kierownicy. W sprawnym samochodzie kontrolka powinna gasnąć zaraz po zapłonie. Jeśli po uruchomieniu silnika ciągle się pali, samochód informuje o awarii układu elektronicznego wspomagania. Jeśli mimo świecącej kontrolki wspomaganie działa, komputer może w ten sposób informować np. o awarii czujnika kąta skrętu. Druga możliwość - kontrolka i wyłączone wspomaganie. W samochodach z układem elektronicznym w przypadku awarii kierownica chodzi bardzo ciężko i trudno będzie kontynuować jazdę.
Zagrożenie pogodowe. Wielu producentów informuje w ten sposób o niebezpieczeństwie wynikającym z niskiej temperatury panującej na zewnątrz. To np. możliwość oblodzenia jezdni. Np. Ford uruchamia taką śnieżkę, a Volkswagen stosuje sygnał dźwiękowy i migającą wartość temperatury na głównym wyświetlaczu.
ESP, ESC, DCS, VCS Nazwa w zależności od producenta może się różnić, ale chodzi układ stabilizacji toru jazdy. Zapalona kontrolka sygnalizuje jego uruchomienie, a więc poślizg. Jeśli świeci kontrolka i napis OFF, to znaczy, że system ESP jest wyłączony. Trzeba go włączyć przyciskiem, a jeśli to nie działa, udać się do serwisu.
Ogrzewanie szyby. Kontrolka obok oznaczenia szyby przedniej lub tylnej informuje o uruchomieniu ich ogrzewania.
Świeca żarowa. W większości diesli pełni taką samą funkcję jak „chceck engine” w benzyniakach. Może sygnalizować problemy z układem wtryskowym, filtrem cząstek stałych, pompą, ale także świecami żarowymi. Nie powinna świecić w czasie jazdy.
Poduszka powietrzna. Jeśli nie gaśnie po uruchomieniu silnika, system informuje kierowcę, że poduszka jest nieaktywna. Przyczyn może być wiele. W samochodzie bezwypadkowym mogą to być problemy z połączeniami, które po przesmarowaniu kostek specjalnym sprayem ustąpią. Ale jeśli auto uczestniczyło w wypadku i poduszka została wystrzelona, a nie nabito jej powtórnie, kontrolka będzie to sygnalizować. Zastanawiać powinien także brak tej kontrolki. Jeśli po uruchomieniu nie zaświeci nawet na sekundę-dwie, prawdopodobnie została odłączona, aby zatuszować wystrzelenie poduszek.
Poduszka pasażera. Podświetlenie zmienia się po aktywowaniu poduszki. Kiedy jest nieaktywna, np. podczas przewozu dziecka w foteliku tyłem do kierunku jazdy, zapala się kontrolka informująca o wyłączonej ochronie.
ABS. To najprawdopodobniej problemy z układem odpowiadającym za wspomaganie hamowania w awaryjnej sytuacji. Zazwyczaj kończy się na uszkodzonym czujniku, którego wymiana nie musi być bardzo kosztowna. Ale kontrolka będzie świeciła także np. wówczas, gdy mechanik źle zamontuje piastę i uniemożliwi komputerowi odbiór sygnału o poprawnie działającym układzie. Poza kontrolką ABS wiele marek stosuje także osobną lampkę informującą o zużyciu klocków hamulcowych.
Kontrolki w samochodzie - kontrolki w innych kolorach
Światła. O użyciu świateł postojowych lub mijania świadczy zapalona kontrolka w kolorze zielonym. Lampka niebieska informuje o uruchomieniu świateł drogowych - tzw. długich.
Sygnalizacja otwartych drzwi lub klapy. Na wyświetlaczu znajdziemy informację o tym, które drzwi są niedomknięte. Samochód poinformuje w ten sposób także o otwartej klapie bagażnika lub masce. Mniejsze, tańsze modele nie rozróżniają otworów i sygnalizują otwarcie każdego z nich wspólną kontrolką.
Klimatyzacja. O jej działaniu świadczy zapalona kontrolka, której kolor może być różny. Przeważnie jest żółty, lub zielony.
Zobacz także: Jeep Compass w nowej odsłonie
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?