Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Kontrowersyjna Via Hanseatici

Data publikacji: Autor: Tomasz Falba - Dziennik Bałtycki

Lepiej wybudować nową obwodnicę Trójmiasta - proponują przeciwnicy Trasy Lęborskiej. Jej zwolennicy twierdzą, że to bez sensu.

 

Budowę Trasy Lęborskiej planuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Inwestycja ruszy najszybciej za cztery lata. Kilka miesięcy temu jej przebieg miał być wpisany do planu zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska.

Przeciw zaprotestowali mieszkańcy Osowej i sprawa utknęła w miejscu. GDDKiA nie zamierza jednak rezygnować z budowy drogi bo według niej jest to najlepszy sposób na rozładowanie korków, które tworzą się za Gdynią na krajowej ,szóstce" prowadzącej do Szczecina.

 

Po wybudowaniu Trasa Lęborska stać się ma częścią Via Hanseatici, międzynarodowej drogi łączącej Niemcy z Rosją.

- Oznacza to, że cały ruch tranzytowy pomiędzy tymi krajami zostanie wprowadzony do Gdańska - twierdzą jej przeciwnicy.

Władze miasta planują bowiem budowę tzw. Drogi Zielonej, która ma być przedłużeniem Trasy Lęborskiej. Protestujący mieszkańcy straszą, że za kilka lat przez Przymorze, Zaspę, Jelitkowo i Brzeźno jeździć będzie dziennie kilka tysięcy ciężarówek!

- W Berlinie, Monachium, Salzburgu czy Mediolanie ruch tranzytowy został wyprowadzony z aglomeracji - przekonuje przeciwnik budowy Trasy Lęborskiej, dr Marek Szczepaniec. - W Gdańsku będzie odwrotnie.

Według Szczepańca, alternatywą dla obecnej wersji Trasy Lęborskiej i Drogi Zielonej jest budowa nowej obwodnicy Trójmiasta oddalonej od Gdańska, Gdyni i Sopotu o około 15-25 km.

- Ze wszystkich analiz wynika, że tylko 10-15 proc. ruchu odbywającego się przez Trójmiasto to tranzyt zewnętrzny - uspokaja tymczasem Kazimierz Jamroz, jeden z najwybitniejszych polskich specjalistów w zakresie inżynierii ruchu drogowego. - Przy takich proporcjach nie ma sensu rozważać budowy jakiejś nowej obwodnicy dla kilku tysięcy pojazdów.

Według Jamroza Trasa Lęborska i Droga Zielona nie mają ze sobą nic wspólnego. Pierwsza ma usprawnić ruch na drodze krajowej nr 6, a druga ruch wewnątrz Gdańska. Według niego kierowcom TIR-ów jadącym ze wschodu na zachód nie będzie opłacał się przejazd Drogą Zieloną poprzedzielaną skrzyżowaniami, na których będą się musieli zatrzymywać, kiedy do dyspozycji będą mieli obecnie istniejącą obwodnicę i mającą powstać obwodnicę południową.

- Budowa Drogi Zielonej ruszy najwcześniej za kilka lat - mówi tymczasem Konrad Lewicki, inspektor w Wydziale Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Powinniśmy go wykorzystać na wytłumaczenie mieszkańcom, że nie stanowi ona dla nich zagrożenia.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości