Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Korek drogowy. Najbardziej zakorkowane miasta na świecie, w Europie i w Polsce

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Pixabay.com TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, opublikował wyniki najnowszego TomTom Traffic Index, corocznego raportu opisującego sytuację drogową w 416 miastach z 57 krajów na całym świecie.

W tegorocznym zestawieniu miano najbardziej zakorkowanego miasta na świecie przypadło Bengaluru. Kierowcy z tej metropolii w południowych Indiach spędzają w korkach średnio 71% dodatkowego czasu, w porównaniu do standardowego natężenia drogowego. Kolejne miejsca w światowym rankingu zajęły Manila (Filipiny, 71%), Bogota (Kolumbia, 68%), Bombaj (Indie) – najbardziej zakorkowane miasto w ubiegłorocznym rankingu (65%) i Pune (Indie, 59%). Polski ranking po raz kolejny otwiera Łódź, której mieszkańcy spędzają w korkach coraz więcej czasu (47%), o 3% więcej w porównaniu z ubiegłorocznym rezultatem.
 
Raport TomTom Traffic Index obejmuje dane dotyczące 12 miast z Polski. Z najnowszego zestawienia wynika, że w 2019 r. natężenie ruchu wzrosło we wszystkich polskich miastach w stosunku do 2018 r. Zaraz za Łodzią w krajowym rankingu uplasowały się kolejno: Kraków (45%), Poznań (44%), Warszawa (40%), Wrocław (39%), Bydgoszcz (34%), Trójmiasto (33%), Szczecin (30%), Lublin (27%) oraz Białystok (26%).

Poziom zakorkowania wzrasta

W ciągu ostatniej dekady natężenie ruchu wzrosło na całym świecie, a 239 miast (57%), które firma TomTom uwzględniła w nowym raporcie, zwiększyło poziom natężenia ruchu w 2019 r., przy czym tylko 63 miasta wykazały wymierne spadki. Ten globalny wzrost natężenia ruchu, mimo że jest wskaźnikiem silnej gospodarki, kosztuje ją miliardy.

 Zobacz także: Ile kosztuje nowy Volkswagen Golf?

Ralf-Peter Schäfer, TomTom VP of Traffic information, powiedział: „Globalnie jest jeszcze dużo do zrobienia, zanim poziom natężenia ruchu zostanie opanowany. Z czasem rozwój autonomicznych pojazdów i usług wspólnego użytkowania samochodów pomoże zmniejszyć zatory, ale ważne dla planistów i decydentów jest to, aby mogli zacząć działać już teraz. Powinni zatem korzystać ze wszystkich dostępnych im narzędzi do analizy poziomu natężenia ruchu i jego skutków, aby móc podejmować kluczowe decyzje dotyczące infrastruktury. Również kierowcy mają do odegrania pewną rolę. Niewielkie zmiany w ich zachowaniu mogą mieć ogromne znaczenie”.

Ranking najbardziej zatłoczonych miast na świecie (Ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży - liczba ludności powyżej 800 000):

 

1

Bengaluru, Indie

71%

6

Moskwa, Rosja

59%

2

Manila, Filipiny

71%

7

Lima, Peru

57%

3

Bogota, Kolumbia

68%

8

Nowe Delhi, Indie

56%

4

Bombaj, Indie

65%

9

Stambuł, Turcja

55%

5

Pune, Indie

59%

10

Dżakarta, Indonezja

53%

 

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Europie (ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży – zestawienie bez podziału na liczbę ludności):

1

Moskwa, Rosja

59%

6

Dublin, Irlandia

48%

2

Stambuł, Turcja

55%

7

Odessa, Ukraina

47%

3

Kijów, Ukraina

53%

8

Łódź, Polska

47%

4

Bukareszt, Rumunia

52%

9

Kraków, Polska

45%

5

Sankt Petersburg, Rosja

49%

10

Nowosybirsk, Rosja

45%

*Łódź, Kraków i Poznań stanowią pierwszą trójkę najbardziej zakorkowanych miast w Europie do 800 tys. mieszkańców.

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Polsce (Ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży. Różnice w stosunku do 2018 r.):

 

1

Łódź

47%, wzrost o 3%

6

Bydgoszcz

34%, wzrost o 3%

2

Kraków

45%, wzrost o 5%

7

Trójmiasto

33%, wzrost o 3%

3

Poznań

44%, wzrost o 5%

8

Szczecin

30%, wzrost o 3%

4

Warszawa

40%, wzrost o 1%

9

Lublin

27%, wzrost o 2%

5

Wrocław

39%, wzrost o 4%

10

Białystok

26%, wzrost o 1%

Najbardziej zakorkowane ulice w polskich miastach:

Łódź:

- Zachodnia

- Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
- Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego
- Aleja Włókniarzy

 

Warszawa:
- Wawelska / Aleja Armii Ludowej

- Aleja Wilanowska (skrzyżowanie z Doliną Służewiecką)

- Dolina Służewiecka

- Aleja Wincentego Witosa

 

Kraków:

- Zakopiańska

- Powstańców Wielkopolskich / Nowohucka

- Marii Konopnickiej

- Jerzego Turowicza

 

Poznań:

- Franklina Roosevelta

- Królowej Jadwigi / Bolesława Krzywoustego

- Jana Pawła II

- Bałtycka (Most Lecha)

 

Wrocław:

- Generała Kazimierza Pułaskiego

- Zwycięska

- Klecińska

- Jedności Narodowej

- Traugutta

Wąskie gardła w polskich miastach:

Łódź:

  • Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydzaod skrzyżowania z Milionową do skrzyżowania z Aleją Marszałka Józefa Piłsudskiego

  • Bolesława Limanowskiego w pobliżu skrzyżowania z Zachodnią

  • Zachodnia od skrzyżowania z Bolesława Limanowskiego do skrzyżowania z Narutowicza

Warszawa:

  • Aleja Wincentego Witosa/skrzyżowanie z Czerniakowską

  • Dolina Służewiecka od skrzyżowania z Aleją Komisji Edukacji Narodowej do skrzyżowania z Aleją Wilanowską

  • Aleja Wilanowska od skrzyżowania z Puławską do ulicy Karczocha

  • Wawelska od skrzyżowania z Aleją Niepodległości do skrzyżowania z Andrzeja Krzyckiego

Kraków:

  • Most Grunwaldzki

  • Zakopiańska od skrzyżowania z Orzechową i Armatury do skrzyżowania z Księdza Józefa Tischnera

  • Opolska od skrzyżowania z Kazimierza Wyki do skrzyżowania z Prądnicką

Poznań:

  • Od Mostu Królowej Jadwigi do Ronda Rataje

  • Franklina Roosevelta od Ronda Kaponiera do skrzyżowania z Karola Libelta

  • Jana Pawła II od skrzyżowania z Arcybiskupa Antoniego Baraniaka do Ronda Rataje

Wrocław:

  • Generała Kazimierza Pułaskiego od skrzyżowania z Traugutta do skrzyżowania z Hubską i Dyrekcyjną

  • Traugutta od skrzyżowania z Generała Kazimierza Pułaskiego do skrzyżowania z Generała Tadeusza Kościuszki i Krakowską

  • Krakowska od Alei Armii Krajowej do skrzyżowania z Karwińską

 Metodologia TomTom Traffic Index

TomTom Traffic Index to uśredniony dodatkowy czas podróży, wyliczony względem czasów przejazdu przy najniższym natężeniu ruchu. W oparciu o zebrane dane z dróg, wyliczane są różnice pomiędzy czasami przejazdu w najmniej zakorkowanych godzinach (tzw. free flow) a całym dniem. Czyli, TomTom Traffic Index o wartości 40% dla Warszawy mówi o tym, że średnio każda podróż jest niemal o połowę dłuższa niż ta, którą moglibyśmy odbyć w godzinach nocnych.

Dane przetwarzane przez algorytmy są zbierane z dróg głównych, lokalnych a nawet pobliskich autostrad. Ilość danych dla każdego miasta jest wyrażona w kilometrach przejechanych w danym okresie. Wszystkie dane pochodzą z historycznych pomiarów GPS zgromadzonych w bazie TomTom Traffic.

Skoda. Prezentacja gamy SUV-ów: Kodiaq, Kamiq i Karoq

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • Jowitan (gość)

    Jakby polska miala tyle ludnosci i samochodow co indie filipiny czy chiny , to by w ogole nie byla przejezdna jeden wielki korek by byl juz do tego dochodzi . Niedlugo to beda nasz kraj omijac autostradami innych panstw.

  • Jowitan (gość)

    Jakby polska miala tyle ludnosci i samochodow co indie filipiny czy chiny , to by w ogole nie byla przejezdna jeden wielki korek by byl juz do tego dochodzi . Niedlugo to beda nasz kraj omijac autostradami innych panstw.

  • olo (gość)

    korki omijać szerokim łukiem, jak się da to i z pomocą yanosika

  • Łódź (gość)

    W Łodzi nie ma skrzyżowania Zachodniej z Narutowicza. Jest z Zieloną.

  • Łódź (gość)

    W Łodzi nie ma skrzyżowania Zachodniej z Narutowicza. Jest z Zieloną.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości