Wszystko
o samochodach

Aktualności / Imprezy

Korespondencja z Detroit Auto Show

Data publikacji: Autor: z Detroit Auto Show Gregory Glowacki

 Monstrualnych rozmiarów cadillac escalade i lincoln blackwood, eleganckie volvo XC90 i inne wjadą do salonów dealerów dopiero jesienią.

Monstrualnych rozmiarów cadillac escalade i lincoln blackwood, eleganckie volvo XC90, zaskakujący subaru baja, komfortowy lexus GX470 i oryginalny maserati spyder coupe - to hity tegorocznego salonu samochodowego w Detroit. Większość z tych aut wjedzie do salonów dealerów dopiero jesienią - jako modele roku 2003.

Na targach królują samochody terenowe i krzyżówki. To dlatego, że wciąż rośnie ich sprzedaż - kosztem tradycyjnych samochodów osobowych. Zachętą jest niska cena benzyny, która zimą spadła do magicznego poziomu dolara za galon - czyli mniej więcej złotówki za litr. Tyle samo kosztuje w sklepie woda mineralna.

Krzyżówki
Każda firma motoryzacyjna prezentuje przynajmniej jeden model samochodu terenowego albo "crossovera" - czyli, tłumacząc swobodnie na polski, krzyżówki?. To samochód, który łączy w sobie cechy auta terenowego (napęd na 4 koła), z osobowym (komfort jazdy, aerodynamiczne kształty). Zasadniczą różnicą jest sposób konstrukcji. Nadwozie "krzyżówki" jest samonośne (lekkie), podczas gdy klasyczny "terenowiec" jest zbudowany na solidnej, ciężkiej ramie. Klasyczny samochód terenowy jest nazywany w Ameryce Sport Utility Vehicle, czyli SUV.
Do grona firm oferujących SUV lub crossovera dołączyły w tym roku Volvo i Volkswagen. Model volvo XC90 miał w Detroit swoją światową premierę.

Użyteczna sportowa ciężarówka
Ledwie przyzwyczailiśmy się do terminu "crossover" - typu auta, który zdominował ubiegłoroczny Auto Show, a już trzeba zapamiętać nazwę nowego samochodu - Sport Utility Truck (użyteczna sportowa ciężarówka). Jest to 4-drzwiowe auto z napędem na 4 koła, które z tyłu ma platformę ładunkową podobną do pick-upa. Typowy pick-up w USA jest nazywany lekką ciężarówką. Ma krótką kabinę z jednym rzędem siedzeń, otwartą skrzynię ładunkową oraz napęd na tylne koła. Przez ostatnie lata producenci dodawali mu nowe opcje, by uczynić go bardziej uniwersalnym. Najpierw przedłużono kabinę i dodano drugi rząd foteli. Potem dodano drugą parę drzwi w kabinie, w końcu dorobiono napęd na wszystkie koła i tak powstał Sport Utility Truck. Słowo "sportowy" odnosi się do jazdy po bezdrożach - dla sportu, hobby, pasji ścigania się na torach wyścigowych.
Od roku w USA można kupować SUT - chevroleta avalanche. Już niebawem w salonach pojawią się cadillac escalade (zdjęcie poniżej), lincoln blackwood oraz subaru baja, pierwotnie nazywany ST-X. Pierwsze trzy modele to ogromne monstra z silnikami V-8. Jedynie subaru jest zbudowany na bazie auta średniej wielkości.

Chevrolet SSR - skrzyżowanie pick-upa i kabrioletu
Cadillac escalade

Zdjęcia: materiały producentów

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości