Korespondencja z Genewy

Tekst i zdjęcia Witold Blady
Mimo groźby wojny, rynek na wielkich, światowych salonach samochodowych wygląda optymistycznie. Na 114 tys. metrów kwadratowych "rozłożyło" się 265 wystawców z 30 krajów.

Do statystyki należy dołożyć imponującą liczbę
światowych i europejskich premier - 150 zupełnie nowych lub znacznie poprawionych
technicznie i wizualnie pojazdów.

Korespondencja z Genewy

W natłoku prezentacji wyłowiliśmy tę najważniejszą, która od kilku miesięcy
była tematem włosko-polskiego sporu. Fiat oficjalnie zaprezentował, skrywany
dotychczas pod nazwą "New Small" pojazd. Fiat Gingo (na zdjęciu
obok) produkowany jest już w fabryce Fiata w Tychach. Wypełni lukę między
Seicento a większym Punto. Gingo jest reprezentantem segmentu mikrovanów,
dodatkowo wyróżniający się ciekawą formą nadwozia. Do napędu Gingo przewidziano
benzynowy silnik o pojemności 1,2 litra (60 KM) i jednostkę wysokoprężną
JTD o pojemności 1,3 litra i mocy 70 KM. Do sprzedaży wejdzie jesienią
tego roku. W przyszłym roku pojawi się drugi zaprezentowany w Genewie model
Fiata - Idea - będący rozwinięciem segmentu MPV, tym razem w oparciu o
płytę podłogową i podzespoły Punto. Koncern Fiata zaprezentował także nowe
wcielenie Lancii Ypsilon i sportową Alfę Romeo GT Coupe - póki co, jako
model studyjny, i poprawioną wersję modelu GTV/Spider.
Na stoisku Audi po raz pierwszy zaprezentowano nowy model A3. Pojazd
zmienił się w przedniej i tylnej części. Delikatne retusze, podkreślające
nieco dobitniej sportowy charakter marki zauważymy także wewnątrz. Najważniejsze
premiery BMW pokaże jesienią, w Genewie najciekawiej prezentowały się Mini
One z silnikiem Diesla i konkurujący z Maybachem Rolls-Royce Phantom. Potężna
atrapa chłodnicy nawiązująca jednoznacznie do szlachetnie urodzonych przodków
prezentowała się wyjątkowo dostojnie. Na uwagę zasługuje nietypowo w grupie
tak drogich limuzyn rozwiązany system drzwi - otwierają się na zewnątrz
- brakuje tym samym środkowego słupka.
Volkswagen postawił natomiast na promocję nowego miejskiego minivana
o nazwie Touran, który w Polsce może kosztować ponad 80 tys. złotych -
to chyba lekka przesada. Kolejne nowości to Multivan T5 i New Beetle w
wersji Cabrio. Opel zaprezentował seryjną już odmianę modelu Meriva. Uwagę
przyciągało nowatorsko opracowane Signum - będące połączeniem komfortowej
limuzyny i samochodu typu kombi. Na stoisku Forda wzrok zwiedzających przyciągał
Focus C-MAX, minivan na bazie Focusa. Porsche oficjalnie zaprezentowało
model Carrera GT. Na pojazd z otwieranym dachem postawił także Mercedes,
prezentujący na swoim stoisku model CLK Cabrio.
W Genewie zaprezentowano prototyp Citroena C2. Pojazd w cywilnej wersji
ujrzymy pod koniec tego roku. Pojawiła się także seryjna wersja modelu
C3 Pluriel - w sprzedaży od połowy roku. Peugeot przyciągał modelem 307
CC. Sporo działo się na stoisku Renault, które po kompaktowym Megane pokazało
dwie kolejne jego wersje. Pierwsza z nich łączy w sobie dwa typy nadwozia
- pomysł przejęty z Peugeota 206 i 307 CC - Megane Convertible napędzane
będzie początkowo jednym z dwóch silników benzynowych o pojemności 1,6
i 2,0 litra - mocy odpowiednio 115 i 136 KM. Druga wersja Megane to podwyższany
minivan - Scenic. Pojazd charakteryzuje się ostrymi liniami nadwozia i
tyłem znanym 3- i 5-drzwiowej odmiany Megane.
Saab zaprezentował długo oczekiwany model Cabrio - serii 9-3. W Polsce
auto pojawi się prawdopodobnie tuż po letnich wakacjach. Nissan postawił
na promocję sportowego modelu 350Z z silnikiem 3,5 litra i mocy 280 KM.
Mitsubishi, korzystając z dobrej passy w pustynnym Rajdzie Dakar, promuje
model kombi o nieco terenowych aspiracjach - Outlander. Mazda po prezentacji
aut serii 2 i 6, teraz pokazała serię 3. W ofercie Hondy pojawi sie zapowiadany
wcześniej model kombi - Accord.
Należący do Volkswagena Bentley pokazał w Genewie model Continental
GT z silnikiem o mocy 568 KM. Od 0 do 100 km/h pojazd przyspiesza w czasie
4,6 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 323 km/h. Ferrari pokazało publiczności
model Stradale bazujące na podzespołach modelu 360 Modena. Konkurujące
z Ferrari Lamborghini postanowiło wprowadzić nieco mniejszy i tym samym
"tańszy" model o nazwie Gallardo z silnikiem V10 o pojemności 5 litrów
i mocy 500 KM. Podczas gdy włosi prezentowali samochody sportowe - Jaguar
odkrył nieco zmieniony model XJ. W ofercie producent przewidział dwa silniki
benzynowe - V6 3,0 litra i V8 4,2 litra.


Korespondencja z Genewy

Gwiazdą salonu w Genewie był niewątpliwie Renault Megane w nowej wersji coupe cabrio. Rodzina Megane powiększyła się do trzech modeli.

Korespondencja z Genewy

Touran to pierwszy - i do tego mocno spóźniony - minivan Volkswagena. Będzie rywalizował z Oplem Zafirą czy Citroenem Xsarą Picasso.

Korespondencja z Genewy

Nowa generacja minivana Renault Scenic przypomina kształtami nadwozia awangardowo stylizowanego Megane w wersji hatchback.

Korespondencja z Genewy

Na bazie Punto powstał pierwszy nieduży van Fiata - Idea. W salonach pojawi się najprawdopodobniej w przyszłym roku.

Korespondencja z Genewy

Continental GT to coupe dla wymagających. Dzięki silnikowi o mocy 568 KM od 0 do 100 km/h przyspiesza w piorunującym czasie 4,6 sekundy.

Korespondencja z Genewy

Subaru zmieniło nieco kontrowersyjną stylistykę swojego najpopularniejszego modelu - Imprezy. Zmiany widać głównie z przodu.

Korespondencja z Genewy

9-3 Cabrio to kolejna, po czterodrzwiowym sedanie, odmiana najnowszego modelu tej szwedzkiej marki. W salonach w drugiej połowie roku.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty