Korki na autostradach. Bramki czy elektroniczy pobór opłat?

Krzysztof Nowicki (AIP)
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Początek wakacji spowodował, że wróciła ubiegłoroczna dyskusja na temat korków na wjazdach na autostrady, na których kierowcy musieli czekać nawet po kilka godzin. Otwarcie bramek na autostradach to nie jest rozwiązanie problemu - mówią eksperci.
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Niestety zamiast rozwiązania systemowego zdecydowano się na otwieranie w weekend szlabanów i rezygnację z opłat, czyli uszczuplanie budżetu Krajowego Funduszu Drogowego. Eksperci wskazują, że obsługę kierowców mógłby przyspieszyć elektroniczny system poboru opłat zamiast tradycyjnych bramek.

Sytuacja jest paradoksalna: z jednej strony mamy autostrady nieodbiegające od europejskich standardów, z drugiej strony w sezonie wakacyjnym, żeby móc z nich skorzystać, trzeba czekać w ogromnym korku przed bramkami poboru opłat. Ponieważ w ubiegłym roku sprawą zajęły się media, które wielokrotnie pokazywały wœciekłych kierowców marnujących czas w wielokilometrowych korkach, sprawa stała się bardzo istotna.

W związku z tym podjęto decyzję o otwarciu bramek na A1 z Łodzi do Gdańska. Kosztowało to budżet państwa 20 mln zł. Obecnie już wiadomo, że w weekendy do końca sierpnia 152 km tej autostrady będą bezpłatne nie tylko dla aut osobowych, lecz także dla ciężarówek. Przeznaczono na to 50 mln zł z rezerwy budżetowej. Ale zdaniem ekspertów to nie jest dobre rozwązanie.

- To PR-owskie zagranie, zwłaszcza że zbliżają się  wybory - mówi Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. - Tylko znacznie lepiej byłoby to przyjęte, gdybyœmy na horyzoncie mieli cel, do jakiego zmierza ten rząd i ten minister infrastruktury. Taki cel, jaki jeszcze do niedawna miał rząd Donalda Tuska, czyli przejœcie na system elektroniczny.

Miało być nowoczeœnie…

Elżbieta Bieńkowska zapowiadała w zeszłym roku, że wkrótce przejdziemy właœnie na bardziej wydajny system elektroniczny, który wg ekspertów ma ok. pięciokrotnie wyższą przepustowoœć niż tradycyjny. Odchodząc do Brukseli, rekomendowała Marii Wasiak, nowej minister infrastruktury, wdrożenie takiego rozwiązania, aby sytuacja z wielokilometrowymi korkami nie miała miejsca. Ale Maria Wasiak z niewiadomych przyczyn wycofała się z wdrożenia elektronicznego systemu poboru opłat.

Zamiast tego Sejm w ekspresowym tempie przyjął ustawę, która pozwala ministrowi infrastruktury podejmować decyzję o otwieraniu bramek na autostradach, których zarządcą jest GDDKiA. Dotyczy to autostrady A2 Konin - Stryków oraz trasy pomiędzy Wrocławiem a Śląskiem. Otwarcie może dotyczyć także autostrady A1, bo tam w umowie koncesyjnej przewidziano takie rozwiązanie. Nie dotyczy to natomiast koncesyjnej częœci autostrady A2 ani A4 należącej do firmy Stalexport, nie rozwiązuje więc dużej częœci problemów.

Bramki do lamusa

Według Adriana Furgalskiego cała dyskusja, jak ulżyć kierowcom samochodów osobowych poprzez likwidację bramek nie powinna w ogóle mieć miejsca, bo bramki w ogóle nie powinny na autostradach powstać. Według niego sprawne poruszanie się po polskich drogach wymaga zastosowania nowoczesnych rozwiązań.

- Na pewno nie powinien być to system manualny. Natomiast skoro i tak prace zostały zatrzymane nad jakimkolwiek innym rozwiązaniem, to możemy już teraz dyskutować, czy to będzie system elektroniczny, gdzie tylko dzisiejsze viaAUTO będzie na wyposażeniu samochodu, czy też będą inne opcje. Już w ubiegłym roku Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR mówił, że wyrzuciliœmy w błoto 1,2 mld zł na wykup terenów i budowę placów poborów opłat, podczas gdy sš już dostępne nowoczeœniejsze rozwiązania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty