Korki. Polskie miasto niechlubnym liderem
Data publikacji: Autor: (ip)

Kolejne w krajowym rankingu miast są Warszawa (38%), Lublin (35%), Wrocław (35%) i Kraków (35%). To, wraz z Łodzią, pierwsza piątka najbardziej zakorkowanych aglomeracji w Polsce.
W światowym rankingu TomTom Traffic Index 2016 uwzględniono 12 polskich miast. Mniejsze korki, w stosunku do zestawienia z 2015 r., odnotowano w ośmiu aglomeracjach (Łódź, Warszawa, Lublin, Poznań, Szczecin, Białystok, Bielsko-Biała, Katowice). W dwóch sytuacja nie uległa zmianie (Wrocław i Bydgoszcz). Większe zatłoczenie zarejestrowano w Trójmieście oraz
w Krakowie.
Korki nie muszą być traumatyczne
„Najważniejszym problemem związanym z korkami jest stres, czyli przeciążenie, wywołujące liczne, w tym negatywne emocje. Irytacja wynikająca z jazdy w korku powoduje, że zaczynamy zachowywać się nieracjonalnie. Przykładem jest trąbienie na innych. Nie sprawi ono przecież, że samochody będą poruszały się szybciej. Rozładowywanie złych emocji w sposób atawistyczny, prymitywny, przez agresję słowną, a nawet fizyczną, nie zmieni sytuacji na drodze, a jedynie przyczyni się do naszego złego samopoczucia. A przecież kierowcy mogą wpłynąć na ucywilizowanie zachowania w korkach. Jeśli będziemy dla siebie uprzejmi, to zapewnimy sobie większą wygodę psychiczną” – mówi Andrzej Markowski, psycholog ruchu drogowego.
Zmiany w globalnym rankingu miast
Zaskakującą tegoroczną wiadomością są zmiany w czołówce światowego rankingu. Stambuł, który w poprzednim zestawieniu był zdecydowanym liderem, spadł na czwarte miejsce. W tym roku pierwsza pozycja przypadła Mexico City. Kierowcy w stolicy Meksyku mogą oczekiwać wydłużenia czasu podróży średnio o 59%, a podczas wieczornych godzin szczytu nawet o ponad 103% w porównaniu z sytuacją, gdy na drogach nie ma zatorów. Oznacza to, że kierowcy w Mexico City spędzają w podróży dodatkowe 219 godzin w skali roku.
Kolejne w światowym rankingu miast powyżej 800 tys. mieszkańców są Bangkok (57%), Stambuł (50%), Rio de Janeiro (47%) i Moskwa (44%). W pierwszej piątce najbardziej zakorkowanych miast na świecie bez względu na liczbę mieszkańców uplasowały się Mexico City (59%), Bangkok (57%), Łódź (54%), Stambuł (50%) oraz Rio de Janeiro (47%).
W raporcie TomTom Traffic Index 2016 firma TomTom udostępniła dane dotyczące poziomu zakorkowania 295 miast z 38 krajów i 6 kontynentów – od Rzymu do Rio, od Singapuru po San Francisco. TomTom wykorzystuje 14 bilionów danych, które są gromadzone przez ponad osiem lat. Jest to już piąta edycja raportu TomTom Traffic Index.
W skali globalnej poziom zakorkowania wzrasta
Zarówno z najnowszego raportu TomTom jak i poprzednich wynika, że poziom zakorkowania wzrósł o 13% w skali globalnej od 2008 roku. Z pewnością zainteresowanie budzą szokujące różnice pomiędzy kontynentami. Dla przykładu, w Ameryce Północnej poziom zakorkowania wzrósł o 17%, natomiast w Europie zwiększył się o zaledwie 2%. Może to być związane ze wzrostem gospodarczym w Ameryce Północnej i kryzysem ekonomicznym w niektórych częściach Starego Kontynentu. Wynik Europy może być spowodowany sytuacją w jej południowej części, w takich krajach jak Włochy (-7%) i Hiszpania (-13%), w których występują zmiany w natężeniu ruchu drogowego zauważalne w ostatnich ośmiu latach.
Ranking najbardziej zatłoczonych miast Polski w 2015 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu na liczbę mieszkańców):
1. |
Łódź |
54% |
6. |
Poznań |
34% |
2. |
Warszawa |
38% |
7. |
Bydgoszcz |
33% |
3. |
Lublin |
35% |
8. |
Trójmiasto: Gdańsk, Gdynia, Sopot |
28% |
4. |
Wrocław |
35% |
9. |
Szczecin |
26% |
5. |
Kraków |
35% |
10. |
Białystok |
23% |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast świata w 2015 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja powyżej 800 000 mieszkańców):
1. |
Mexico City |
59% |
6. |
Bukareszt |
43% |
2. |
Bangkok |
57% |
7. |
Salvador |
43% |
3. |
Stambuł |
50% |
8. |
Recife |
43% |
4. |
Rio De Janeiro |
47% |
9. |
Chengdu |
41% |
5. |
Moskwa |
44% |
10. |
Los Angeles |
41% |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast świata w 2015 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu na liczbę mieszkańców):
1. |
Mexico City |
59% |
6. |
Moskwa |
44% |
2. |
Bangkok |
57% |
7. |
Bukareszt |
43% |
3. |
Łódź |
54% |
8. |
Salvador |
43% |
4. |
Stambuł |
50% |
9. |
Recife |
43% |
5. |
Rio De Janeiro |
47% |
10. |
Chengdu |
41% |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast Europy w 2015 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja powyżej 800 000 mieszkańców):
1. |
Moskwa |
44% |
6. |
Londyn |
38% |
2. |
Bukareszt |
43% |
7. |
Marsylia |
38% |
3. |
Sankt-Petersburg |
40% |
8. |
Manchester |
37% |
4. |
Warszawa |
38% |
9. |
Ateny |
36% |
5. |
Rzym |
38% |
10. |
Paryż |
36% |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Ameryce Północnej w 2015 (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja powyżej 800 000 mieszkańców):
1. |
Mexico City |
59% |
6. |
Seattle |
31% |
2. |
Los Angeles |
41% |
7. |
San Jose |
30% |
3. |
San Francisco |
36% |
8. |
Honolulu |
29% |
4. |
Vancouver |
34% |
9. |
Toronto |
28% |
5. |
Nowy Jork |
33% |
10. |
Miami |
28% |
W jaki sposób TomTom oblicza poziom zakorkowania?
W uproszczeniu poziom zakorkowania określany procentowo to dodatkowy czas, o jaki wydłuży się podróż w porównaniu z normalną sytuacją (brak korków). Aby to zilustrować, określenie poziomu zakorkowania 36% oznacza, że podróż trwa średnio 36% dłużej niż w warunkach, kiedy nie ma korków.