Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów dotyczące wyrejestrowań różnią się jednak od danych Policji. W policyjnych kartotekach auto uznaje się za skradzione w momencie zgłoszenia zaginięcia, do baz CEPiK trafia ono dopiero, gdy pojazd został wyrejestrowany w następstwie kradzieży. Między zaginięciem a wyrejestrowaniem może jednak upłynąć wiele miesięcy, co oznacza, że część aut zgłoszonych Policji jako skradzione trafi do CEPiK-u jako wyrejestrowane znacznie później, a nawet dopiero w następnym roku, ale część aut ujętych w CEPiK-u jako wyrejestrowane Policja uznała za skradzione już w roku poprzednim. Co więcej, nie wszystkie skradzione auta, których dane znajdują się w bazie policyjnej, trafiają do CEPiK'u. Tak dzieje się w sytuacji, gdy pojazd zostanie odzyskany i zwrócony właścicielowi. Zobaczmy jak statystyki kradzieży wyglądają w raporcie IBRM SAMAR.
Kradzieże aut. Znika coraz mniej pojazdów
Według najnowszych danych w 2020 roku z powodu kradzieży wyrejestrowanych zostało w Polsce zaledwie 6 910 pojazdów z grupy osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. To o 1 procent mniej niż rok wcześniej. Jednocześnie to zaledwie 0,03% liczącego około 21 milionów aut parku samochodów osobowych i dostawczych. Dane pokazują, że w ostatnich 3 latach liczby dotyczące kradzieży były bardzo zbliżone: w 2018 - 6 844 szt., w 2019 - 6 978 szt. Możemy zatem mówić o "stabilizacji" w tym zakresie.
Dla porównania warto przytoczyć policyjne liczby sprzed lat: rekordową liczbę kradzieży odnotowano w 1999 roku - 71 543 auta, w 2005 roku dało się zauważyć znaczący spadek - skradziono 45 292 auta.
Kradzieże aut. Gdzie najczęściej?
Gdzie zagrożenie kradzieżą jest największe? W zestawieniu województw nie ma zaskoczenia. Prym wiedzie Mazowsze z liczbą 2 699 skradzionych aut i blisko 40-procentowym udziałem w krajowych kradzieżach. Do tego niechlubnego rekordu wydatnie przyczyniła się Warszawa, gdzie skradziono aż 1 801 aut, co stanowi 26,1% całego "rynku". To wynik większy niż w 11 województwach z najmniejszą liczbą kradzieży. Teoretycznie, najbezpieczniej mogą się czuć właściciele aut w województwach opolskim, świętokrzyskim i podlaskim, gdzie liczba kradzieży nie przekroczyła 70 sztuk.
Kradzieże aut. Najpopularniejsze marki
Które marki najczęściej padają łupem złodziei? Najczęściej kradzione są samochody japońskie i niemieckie.
Poniżej ranking TOP10 marek.
- Toyota - 787 szt.
- Audi - 778 szt.
- BMW - 628 szt.
- Volkswagen - 511 szt.
- Renault - 462 szt.
- Mercedes - 444 szt.
- Mazda - 345 szt.
- Hyundai - 284 szt.
- Honda - 264 szt.
- Nissan - 244 szt.
W 2020 roku niechlubny tytuł najczęściej kradzionej marki przypadł Toyocie, która wyprzedziła ubiegłorocznego lidera, czyli Audi. Trzecia pozycja, podobnie jak rok wcześniej, należy do BMW. Warto w tym miejscu podkreślić, że bardzo dużą rolę w "popularności" poszczególnych marek odgrywa lokalizacja. Blisko 80% wszystkich Toyot (dokładnie 621 szt.) zostało skradzionych w woj. mazowieckim, z czego 445 sztuk, tj. 56,5%, zostało wyrejestrowanych z powodu kradzieży w Warszawie.
Kradzieże aut. Popularne modele
Najczęściej kradzionym modelem w Polsce - z liczbą 214 sztuk - jest jednak Audi A4. To niewielka liczba, biorąc pod uwagę, że w ciągu roku w ramach importu do Polski trafiło ponad 28 tys. egzemplarzy tego modelu. Dwie dalsze pozycje zajmują BMW 5 oraz Audi A6, z liczbami, odpowiednio 175 i 159 szt. Kolejne trzy miejsca należą do modeli Toyoty, które – jak wspomniano wyżej - ginęły głównie w Warszawie (TOP3 modeli).
TOP10 najczęściej kradzionych modeli:
- A4 - 214 szt.
- BMW 5 - 175 szt.
- A6 - 159 szt.
- Auris - 148 szt.
- Yaris - 142 szt.
- RAV4 - 140 szt.
- Ducato - 137 szt.
- Civic - 130 szt.
- Master - 128 szt.
- BMW 3 - 124 szt.
Kradzieże aut. Popularne roczniki
Dość zaskakująco wygląda ranking roczników, z którego wynika, że łupem złodziei padają głównie auta w wieku do 10 lat. Najczęściej kradzionym rocznikiem był 2017 (1 042 szt.), a najpopularniejszym modelem w tym roczniku - Nissan X-Trail (42 szt.).
TOP10 roczników:
- 2017 - 1042 szt.
- 2018 - 917 szt.
- 2016 - 857 szt.
- 2019 - 686 szt.
- 2015 - 588 szt.
- 2014 - 425 szt.
- 2013 - 356 szt.
- 2012 - 303 szt.
- 2011 - 230 szt.
- 2010 - 209 szt.
Z analizy danych wynika też, że nie zawsze duża popularność aut na polskich drogach wpływa bezpośrednio na ich "popularność" wśród złodziei, a znikają dość rzadko spotykane modele, jak np. Volkswagen Multivan (38 szt.), Infiniti Q50 (34 szt.), Kia Stinger (23 szt.) czy Maserati Ghibli (7 szt.).
Zobacz także: Nie pamiętasz o tej zasadzie? Możesz zapłacić 500 zł
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?