Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraje UE bez samochodowych wraków? Chcą wprowadzić nowe przepisy

Karol Biela
Kraje EU bez samochodowych wraków? Chcą wprowadzić nowe przepisy
Kraje EU bez samochodowych wraków? Chcą wprowadzić nowe przepisy
Unia Europejska chce ułatwić rejestrację sprowadzanych aut. Przegląd techniczny ma być honorowany na terenie całej Wspólnoty, a oddany do kasacji pojazd nie będzie mógł być ponownie zarejestrowane w innym kraju członkowskim.
Kraje EU bez samochodowych wraków? Chcą wprowadzić nowe przepisy
Kraje EU bez samochodowych wraków? Chcą wprowadzić nowe przepisy

 Jeżeli 15 kwietnia Parlament Europejski przegłosuje zmiany, nowe przepisy powinny wejść w życie w ciągu trzech lat.

Obecnie, aby zarejestrować kupiony na terenie Unii Europejskiej samochód trzeba przedstawić w wydziale komunikacji komplet dokumentów, w tym zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego.

DO DIAGNOSTY PO DOKUMENT

W przypadku, gdy w sprowadzonym przez nas aucie niebawem upłynie lub już skończyła się ważność przeglądu musimy udać się do stacji kontroli pojazdów na badanie, który kosztuje 98 złotych.

Jeżeli jednak zakupiony przez nas samochód miał kilka dni temu przeprowadzone badanie techniczne na przykład w Niemczech, to w Polsce mimo wszystko i tak trzeba podjechać do diagnosty, aby wypełnił dokument identyfikacyjny potwierdzający dane pojazdu, co kosztuje 60 złotych.

Według nowych unijnych przepisów przegląd i dane auta mają być wzajemnie uznawane przez zagraniczne urzędy, dzięki czemu rejestracja używanego pojazdu będzie mniej czasochłonna i tańsza. Aby takie przepisy weszły w życie trzeba chociażby ujednolicić procedury badania technicznego na terytorium całej UE.

STOP REJESTRACJI WRAKÓW?

Aktualnie auto, które nie przeszło badania technicznego lub zostało wyrejestrowane po ciężkim wypadku w jednym z krajów Unii, bez problemu można zarejestrować w Polsce. Wystarczy przywieźć pojazd do kraju, trochę nad nim popracować, a potem pojechać na badanie techniczne i uiścić stosowne opłaty, by zalegalizować przekazany już kiedyś do kasacji samochód.

Europarlametarzyści chcą wyeliminować takie przypadki, tworząc wspólny system, dzięki czemu nie zarejestruje się w innym kraju samochodu, który dawno powinien być już oddany na żyletki. - Nowe prawo na pewno ułatwi życie osobom chcącym kupić używany samochód, gdyż wykluczy z rynku te egzemplarze, które już dawno powinny pójść do pieca - twierdzi Janusz Kisiel, diagnosta z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów Automobile w Końskich.

- Wprowadzenie takich przepisów będzie sensowne jednak wtedy, gdy każda stacja będzie miała dostęp do ujednoliconej bazy danych, a diagnosta zweryfikuje na przykład po numerze nadwozia historię każdego samochodu - dodaje Janusz Kisiel.

ZAGROŻENIE DLA DEALERÓW

Według ekspertów proponowane ułatwienia w rejestracji i wyeliminowanie z rynku używanych samochodów wpłyną niekorzystnie na rodzimy handel nowymi pojazdami.

Jolanta Zawadzka, kierownik sprzedaży ostrowieckiej firmy TOP-AUTO będącej autoryzowanym dealerem marki Fiat, mówi wprost, że może to spowodować jeszcze większe nasycenie rynku starymi autami.

- Łatwiejsza rejestracja używanych pojazdów z zagranicy to niższa sprzedaż i mniejsze zatrudnienie w autoryzowanych salonach. A przecież to działające legalnie firmy, które płacą podatki, czego nie zawsze można powiedzieć o osobach trudniących się sprowadzaniem używanych aut - zauważa Jolanta Zawadzka.

Karol Biela

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty