Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Krótki oddech wydechu

Data publikacji: Autor: pim

 Niezależnie od tego, jak dobry kupujemy samochód, już w przypadku dwu- trzyletnich aut mamy kłopoty z rdzewiejącym układem wydechowym. Co ciekawsze dotyczy to głównie nowych aut.

Przed kilkunastoma laty układy wydechowe wytrzymywały nawet całe życie auta bez żadnych napraw. Teraz problemy pojawiają się bardzo szybko. Już w dwu-, trzyletnich autach trzeba wymieniać skorodowane tłumiki lub całe układy. Co się dzieje? Wszystkiemu winne są katalizatory.

Zanim pojawiły się katalizatory, układy wydechowe wymieniano bardzo rzadko. Były one wewnętrznie konserwowane sadzą i niespalonymi resztkami olejów.
W starszych modelach aut układy wydechowe wymieniało się raz na 10 lat.

Katalizator bardzo szybko rozgrzewa się do wysokiej temperatury. Para wodna, powstająca w nim podczas oczyszczania spalin, jest przepychana do tylnej części układu wydechowego. Ta jest jeszcze zimna. Para stygnie i skrapla się. Zwykle najwięcej w ostatnim tłumiku. Pozostaje więc nim płyn, w którym są rozpuszczone różne chemiczne związki ze spalin. Jest wśród nich także siarka, więc płyn ma charakter kwasu. Oczywiście z czasem nagrzewa się także ostatni tłumik i wówczas płyn odparowuje. Ale następuje to dopiero po przejechaniu mniej więcej 20 km. Tymczasem większość przejazdów w mieście - do pracy, na zakupy, czy do znajomych - nie trwa aż tak długo. Warto więc choćby raz na tydzień wybrać się na dłuższą przejażdżkę, żeby pozbyć się płynu z tłumików.

Producenci aut stosują różne rodzaje materiałów, ale na razie nie udało się w znaczący sposób poprawić żywotności układów. Ostatnio firma Bosal wypuściła serię układów wydechowych, które mają w tłumiku otworek odpływowy. Pozwala to odprowadzić przynajmniej część wody z układu wydechowego, ale powodują także wyraźny wzrost hałasu. - Niektórzy klienci wracają do nas i musimy zaspawać otworki, bo ich zdaniem hałas jest zbyt duży - mówi Bronisław Górecki, właściciel warsztatu i hurtowni układów wydechowych.

Wymieniając układ wydechowy warto wybrać zestaw wykonany ze stali aluminiowanej, bardziej odpornej na korozję. Na rynku jest wielu producentów, pozwalających na wybór różnych klas jakościowych i cenowych. Układ powinien mieć znak bezpieczeństwa.

Nie zawsze jednak trzeba wymienić cały układ, często wystarczy tłumik. Najczęściej wymienia się ostatni tłumik (dwa razy częściej, niż środkowy).
Bronisław Górecki, właściciel warsztatu i hurtowni układów wydechowych

Kiedyś układy wydechowe wymieniało się raz na 10 lat. Teraz jest bardzo dobrze, jeżeli układ wytrzyma 4 - 5 lat. Z reguły trzeba go wymieniać już po 2 - 3 latach.
Trwałość układu wydechowego jest inna u każdego producenta. Stosunkowo długo wytrzymują układy wydechowe fiatów, szybciej pojawiają się kłopoty w oplach i renault.

Najbardziej rozpowszechnieni producenci
Bosal - belgijska firma o stuletniej tradycji, która produkuje układy wydechowe od 60 lat. Dostarcza układów wydechowych na tzw. pierwszy montaż (do fabryk samochodów) m.in. dla: Renault, Volkswagena i Seata.

Walker - część amerykańskiego koncernu Tenneco, jednego z największych producentów części samochodowych. Ma kilkudziesięcioletnie doświadczenie. Dostarcza układy wydechowe m.in. do fabryk Opla. Kilka lat temu firma uruchomiła wielki magazyn i zakład produkcyjny w Rybniku.

Asmet - polski producent, posługujący się takimi samymi technologiami, jak firmy zachodnie i importowanymi materiałami. Ma w swojej ofercie 150 produktów mających certyfikaty pozwalające sprzedawać je w Unii Europejskiej.

Polmo Brodnica - dostawca wysokiej jakości układów wydechowych, m.in. na pierwszy montaż do fabryk Daewoo i Fiata.

Izawit, Manix, Płóciennik - producenci tańszych układów dla mniej wymagających klientów.

Ulter, Michel - tłumiki sportowe.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości