Kryteria zamiany opon

Maciej Fabijański
Rozmiarowy zamiennik podstawowego ogumienia musi spełniać szereg wymogów.
Rozmiarowy zamiennik podstawowego ogumienia musi spełniać szereg wymogów.
Zmiana rozmiaru ogumienia wymaga jednoczesnego spełnienia określonych wymogów konstrukcyjnych.

Według obowiązujących wymogów zamiennik opony powinien mieć średnicę  mniejszą od podstawowej o maksymalnie 2 proc. a

Rozmiarowy zamiennik podstawowego ogumienia musi spełniać szereg wymogów.
Rozmiarowy zamiennik podstawowego ogumienia musi spełniać szereg wymogów.

większą o maksymalnie 1,5 proc.

Oto przykłady teoretycznych  zamienników spełniających powyższe warunki dla opony o rozmiarze 175/65R14: 185/50R16; 175/60R15; 205/45R16; 195/60R14; 225/35R17; 185/70R13; 195/40R17; 145/80R14; 165/70R14; 225/40R16; 205/50R15; 255/35R16; 185/55R15; 225/45R15; 155/65R15; 215/35R17; 195/45R16; 175/50R16; 205/55R14; 165/60R15; 215/40R16; 155/80R13; 245/35R16; 165/75R13; 185/60R14; 205/60R13; 195/50R15; 170/70R13; 215/45R15; 175/55R15.

Zamiennik oprócz określonej szerokości i wysokości  oraz średnicy felgi, na którą będzie montowana opona musi mieć jeszcze taki sam albo lepszy indeks nośności oraz indeks prędkości. Ten pierwszy oznacza maksymalną  nośność opony, czyli zdolność przenoszenia obciążenia wynikającego z dopuszczalnej masy pojazdu. Drugi wskaźnik to maksymalna dopuszczalna prędkość eksploatacyjna.

Kolejne wymogi związane z zamianą ogumienia wynikają z konkretnych rozwiązań konstrukcyjnych zastosowanych w danym samochodzie. Na przykład średnica tarcz i bębnów hamulcowych może uniemożliwiać założenie felg mniejszych od tych przeznaczonych dla podstawowego ogumienia. Kolejna sprawa to ograniczenia wynikające z rozmiarów wnęki koła. Opona musi mieć taki rozmiar aby nie wchodzić w kolizję z krawędzią błotnika, a do tego potrzeba różnych felg. Wszystko to razem sprawia, że z bardzo dużej listy teoretycznych zamienników ostatecznie zostaje tylko kilka rozmiarów, które nadają się do zamontowania w danym aucie.

Przykładem może być Volkswagen Golf 3. Opony stosowane w nim mają następujące rozmiary: 175/70R13; 185/60R14; 195/50R15; 205/50R15. Żadna z opon nie koliduje z krawędzią błotnika. Żeby to uzyskać zastosowano felgi o różnej wartości odsadzenia, czyli tzw. offsecie. W przypadku szerszych opon dało to nawet korzystniejszy ujemny promień zataczania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty