Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Ksenony a tradycyjne żarówki

Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Fot. Hella Żarówki ksenonowe pozbawione są jarzącego się drucika wykonanego z wolframu. W tej żarówce świeci gaz.

Żarówki ksenonowe pozbawione są jarzącego się drucika wykonanego z wolframu. W tej żarówce świeci gaz, przez który przepływa prąd elektryczny o napięciu przekraczającym 20 tysięcy voltów. Fot. Hella

 

Tego rodzaju żarówki wytwarzają światło o jasnej barwie, zbliżonej do światła słonecznego. Światło żarówek ksenonowych nie męczy oczu, dobrze odwzorowuje barwy i daje lepszy kontrast.

 

Znacznie droższe od tradycyjnych, reflektory z żarówkami ksenonowymi stosowane są w samochodach klas wyższych. Oprócz wymienionych mają tą zaletę, że nie przepalają się i emitują przez długi okres czasu taki sam strumień światła. Jednak, aby nie raziły innych uczestników ruchu, wymagają stosowania urządzeń zapewniających odpowiedni kąt padania światła niezależnie do obciążenia pojazdu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • kamil (gość)

    moim zdaniem ksenony powinny zastapić zwykłe żarówki i powinny być montowane w każdym aucie seryjnie, mają durzo lepsze światło.

  • mario (gość)

    mam autko z ksenonami i musze przyznac, ze jest to super wynalazek!!strumień, barwa i jasność nieporównywalna ze zwykłymi halogenami..polecam wszystkim!!warto za to dopłacic;)

  • Adam

    Ksenony maja jeszcze wadę, oślepiają innych. Wynika to chyba!! z tego, że nie jest to źródło światła punktowe i trudniej uzyskać po odbiciu od lustra równoległą wiązkę promieni. Ale prawdopodobnie przyszłość należy do ksenonów

  • _KriS (gość)

    Z tym oślepianiem przez samochód zaopatrzony w ksenony to chyba jakaś bzdura. Jeżdżę już od kilku lat Octavią zaopatrzoną w reflektory ksenonowe - mają one automatyczną regulację kąta padania światła oraz obowiązkowo spryskiwacze reflektorów. Zatem w miarę zbliżania się do poprzedzającego samochodu kąt padania światła sie obniża aby nikogo nie oślepiał. Oślepianie to raczej złudzenie wynikające z innej barwy i mocy strumienia świetlnego. Co do oślepiania to warto popatrzeć na ustawienie świateł wielu użytkowników dróg i wszystko okaże się jasne! Natomiast na polskich drogach z licznymi nierównościami terenu nawet najlepsze nowinki techniczne nie pomogą.

  • Adam

    Kris masz rację, że należało by przyjżeć się ustawieniu świateł w większości polskich samochodów. Co do oślepiania to wszystkie te systemy zostały wprowadzone właśnie aby ograniczyć oślepianie innych, w tradycyjnym oświetleniu nie były one konieczne przy ksenonach, spryskiwanie reflrktorów, oraz ich samopoxiomowanie jest wymagane prawem.

  • john2

    Kris mam pytanie. Niedawnokupiłem samochód z ksenonami (9-cio letni) i te zarówki świecą w kolorze pomarańczowym nie wiem dlaczego? Czy być może się już wyczerpały.

  • vivaldi3

    No zgadzam się- porównując żarniki ksenonowe do zwykłych żarówek samochodowych to trzeba przyznać, że nie ma porównania. Moim zdaniem to wszystkie samochody powinne posiadać takie oświetlenie dla samego bezpieczeństwa siebie i innych. Z tego co wiem to świetną firmą, która w naszym kraju legalnie sie tym zajmuje jest well done (www.well-done.pl) Poczytajcie sobie jeśli jesteście zainteresowani założeniem u siebie ksenonów ;-)

  • Jot (gość)

    może dla kierującego pojazdem z ksenonami to i dobrze ale ja osobiście przeklinam te wszystkie spawarki nadjeżdżające z przeciwka...jakimś dziwnym trafem zwykłe halogeny mnie tak nie irytują pozdrawiam

  • misiekDST (gość)

    tylko ze o ksenony trzeba zadbac po kilku latach szyba reflektora matowieje i sa na niej rysy jak tez sama optyka soczewki ulega zuzyciu... pozdrawiam mobili

  • Jaser (gość)

    Ksenony nawet źle ustawione nie oślepiają tak jak halogeny. Mam w swoim Citroenie xenony od osramu i jeżdżę czesto w nocy bo wsiach prawie i naprawdę nie żałuję że w garażu stoi nowszy opel z halogenami.

  • Komentarz usunięty.
  • Andrzej (gość)

    Błąd na błędzie w tym artykule. Kto to pisał? Po pierwsze ksenon to lampa a nie żarówka. Po drugie 'mają tę zaletę' a nie 'tą zaletę'. Pozdrawiam i odsyłam autora do przeczytania stosownej lektury oraz zapoznania się z regułami poprawnej pisowni.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości