Wszystko
o samochodach

Motosport / Formuła 1

Kto cię zmieni, Schumi?!

Data publikacji: Autor: Jaźwiecki Leszek, Micor Michał

Od czterech lat niepodzielnie na torach Formuły 1 rządzi i dzieli Michael Schumacher. Niemiecki kierowca jest najbardziej utytułowanym zawodnikiem F1. Ma na koncie aż sześć tytułów mistrza świata, z tego cztery ostatnie zdobywał rok po roku. To absolutny rekord. Czy ktoś może przerwać tę wspaniałą serię? Wielu kierowców ma „chrapkę” na tytuł, ale nadal

Od czterech lat niepodzielnie na torach Formuły 1 rządzi i dzieli Michael Schumacher. Niemiecki kierowca jest najbardziej utytułowanym zawodnikiem F1. Ma na koncie aż sześć tytułów mistrza świata, z tego cztery ostatnie zdobywał rok po roku. To absolutny rekord. Czy ktoś może przerwać tę wspaniałą serię?


Wielu kierowców ma „chrapkę” na tytuł, ale nadal głównym kandydatem będzie starszy z braci Schumacherów. Kierowcy Ferrari – oprócz Schumachera w zespole jeździ także Brazylijczyk Rubens Barrichello – w tym sezonie będą mieli do dyspozycji nowy samochód F2004.
– Przy projektowaniu tego modelu zastosowano tę samą filozofią co przy jego poprzedniku – zdradza Rory Byrne, główny projektant. – Chodzi tu przede wszystkim o aerodynamikę, obniżenie punktu ciężkości czy zwiększenie osiągów z opon Bridgstone.


Właśnie na opony najwięcej narzekał w poprzednim sezonie niemiecki mistrz kierownicy. Zdecydowanie lepiej spisywały się Micheliny, dlatego Schumacher zapowiedział, że jeśli Bridgstone nie poprawi swoich wyrobów, to odejdzie z Ferrari. Zimowe testy jednak ponownie wypadła na korzyść rywali, dlatego we włoskiej „stajni” panuje pewien niepokój.
Mimo tego Niemiec zapowiada siódme zwycięstwo w rywalizacji kierowców, w tym piąte z rzędu.
– Mam 35 lat i jestem jak butelka dobrego wina: im starszy, tym lepszy – przyznał „Schumi”. – Czuję ogromny głód kolejnych zwycięstw i mam wielką ochotę na jeszcze jeden tytuł. Ten rok jest dla mnie dużym wyzwaniem, a ja bardzo lubię pokonywać przeszkody.


Kto może zagrozić Niemcowi w zrealizowanie planów? Z pewnością może być nim wschodząca gwiazda Kimi Raikkonen. Fin już w poprzednim sezonie był blisko sprawienia niespodzianki – przegrał z Schumacherem zaledwie dwoma punktami. W detronizacji kierowcy Ferrari ma mu pomóc jego partner z zespołu, David Coulthard. Szkot, zgodnie z zapowiedziami szefów zespołu, ma nie tylko wspierać Raikkonena, ale także walczyć o punkty do klasyfikacji konstruktorów. Tym samym zmalały jego szanse na wywalczenie tytułu.


Ciekawie zapowiada się także korespondencyjny pojedynek Raikkonena z Pablo Montoyą o pozycję numer 1 w zespole w roku 2005. Kolumbijczyk w tym sezonie ścigać się będzie jeszcze w barwach Williamsa, ale za rok ma przejść do McLarena. Montoya pokazał, że ma wielki talent, choć czasami jego brawura nie pozwalała mu stanąć na „pudle”. Jeśli popracuje nad tym, to kto wie – może zastąpić Schumachera.


Z uwagą śledzić będziemy także innego młodego kierowcę – Fernando Alonso z Renault. 22-letni Hiszpan wygrał w ubiegłym sezonie GP Węgier i jest najmłodszym triumfatorem wyścigu w historii MŚ (miał 22 lata i 27 dni). Małe doświadczenie stawia go jednak raczej na pozycji kandydata do zwycięstwa w dwóch–trzech wyścigach, ale nie w całym cyklu.
W gronie pretendentów do tytułu wymieniani są także Niemiec Ralf Schumacher z teamu Williams-BMW oraz drugi kierowca Ferrari Brazylijczyk Rubens Barrichello. W tej elitarnej rywalizacji zadebiutuje w tym roku trzech kierowców: Austriak Christian Klien (Jaguar) oraz Włosi Gianmaria Bruni (Minardi) i Giorgio Pantano (Jordan).


Nowy sezon F1 rozpocznie się 7 marca wyścigiem o Grand Prix Australii na torze w Melbourne. Zakończy GP Brazylii w Sao Paulo 24 października. W tym sezonie kierowców czeka 18, a nie jak dotychczas 17 startów, w tym dwa na nowo wybudowanych torach w Bahrajnie i Szanghaju.


Zmiany w regulaminie
W porównaniu z poprzednim rokiem w regulaminie rozgrywania zawodów Formuły 1 zaszło sporo zmian. Oto najważniejsze z nich:
Zakaz elektronicznych wspomagań
Nie wolno już używać automatycznej skrzyni biegów i tzw. start-automatyki.
Reguła jednego silnika
Od tego roku wprowadzono regułę, że w wyścigach sobotnim (kwalifikacje) i głównym w niedzielę dozwolony jest udział tylko z jednym silnikiem. Wymiana silnika jest niedopuszczalna.


Nowy system kwalifikacji
Skreślono pierwszą sesję kwalifikacyjną z piątku. W zamian, w sobotę, będą przeprowadzone dwie sesje. Podczas jednej sesji każdy kierowca ma do dyspozycji tylko jedno okrążenie pomiarowe. W pierwszym wyścigu kwalifikacyjnym zawodnicy startują na postawie aktualnej klasyfikacji kierowców (pierwsze zawody według klasyfikacji za poprzedni sezon), czyli najlepszy kierowca startuje pierwszy. Kolejność w drugiej kwalifikacji będzie odwrotna do rezultatu z pierwszej, tzn. najszybszy z sesji pierwszej, startuje jako ostatni.
Pierwszy wyścig kwalifikacyjny rozpoczynać się będzie o godzinie 14.00 czasu miejscowego. Drugi – zaraz po zakończeniu pierwszego.
Kto w pierwszej sesji nie zaliczy okrążenia pomiarowego, np. z powodu defektu, nie otrzyma drugiej szansy.


Parc Ferme
Po kwalifikacjach samochody przetrzymywane będą w Parc Ferme. Przy bolidach nie można dokonywać zmian, oprócz ustawienia przedniego spoilera i zaprogramowania urządzeń elektronicznych. Ewentualne naprawy będzie można wykonać tylko i wyłącznie za zgodą komisji.


Wolny trening
W piątek ponownie rozgrywane będą dwie sesje treningowe. Skreślono natomiast prywatne testy.


Samochód rezerwowy
Z wyjątkiem czterech najlepszych zespołów w poprzednim sezonie (Ferrari, Williams, McLaren i Renault), wszystkie pozostałe ekipy mogą podczas piątkowych treningów wystawić trzeci samochód. Zasada ta ma choć trochę pomóc małym zespołom w walce z potęgami i przy okazji znaleźć nowych sponsorów, bo trzeci bolid nie musi być tak samo pomalowany jak dwa pozostałe.


Prędkość w boksach
Podczas kwalifikacji i wyścigu samochody w boksach nie mogą jechać szybciej niż 100 km/godz. (dotychczas 80 km/godz.). Podczas GP Monaco ze względów bezpieczeństwa prędkość może być zmniejszona, bo boksy są tam bardzo wąskie.


Opony
Na samochód przypada 40 opon przeznaczonych na suchą nawierzchnię, po 20 na tył i przód. W piątek są dozwolone trzy komplety opon na auto i nie można ich wykorzystać w sobotę.
Nie zmieniono natomiast liczby opon na deszcz. Może być ich tak jak dotychczas 28.


WARTO WIEDZIEĆ
> Pierwsze podwozie z włókien węglowych skonstruował
McLaren w 1981 roku.
> Długość kodu źródłowego oprogramowania bolidu F1 dochodzi do 500 000 linii.
> Samochód F1 wraz z kierowcą nie może ważyć więcej niż 600 kg.
> Bolidy F1 osiągają prędkości ponad 300 km/godz., a z 200 km/godz. mogą wyhamować w ciągu niewiele ponad 3 sek.


Wyścigi w TV4
Dobra wiadomość dla miłośników wyścigów Formuły 1. Szefowie stacji telewizyjnej TV 4 i firmy marketingowej Turning Point, która jest właścicielem praw do zawodów F1, podpisały umowę. Dzięki niej, po ponad 10 latach przerwy, znów będzie można zobaczyć w niekodowanym kanale telewizyjnym bezpośrednie relacje z wyścigów.
Oprócz bezpośrednich transmisji z zawodów, będą także godzinne programy relacjonujące sesje kwalifikacyjne i skróty najciekawszych wydarzeń z niedzielnych wyścigów, które zostaną wyemitowane w poniedziałek.
– Jestem bardzo zadowolony, że telewidzowie w Polsce będą mogli podziwiać pasjonujący świat Formuły 1. Moje wieloletnie starania, aby stało się to faktem, zakończyły się powodzeniem. Nie mam wątpliwości, że relacje z wyścigów Grand Prix będą wielkim, antenowym sukcesem. Mam również nadzieję, że wzrost zainteresowania Formułą 1 w Polsce umożliwi jednemu z polskich wyścigowych talentów dotarcie w niedalekiej przyszłości na wyżyny sportów motorowych – powiedział Paul Turner, dyrektor firmy Turning Point. Pierwszy tegoroczny wyścig o Grand Prix Australii na torze w Melbourne zostanie rozegrany już w najbliższą niedzielę. Relacja z sesji kwalifikacyjnej znajdzie się na antenie TV4 w sobotę (6 marca) o godzinie 23.00, bezpośrednia transmisja z zawodów Grand Prix zostanie przeprowadzona w niedzielę o godz. 03.45, a emisja poniedziałkowego (8 marca) programu przedstawiającego najciekawsze wydarzenia weekendu przewidziana jest na godzinę 18.00.


Najlepsi kierowcy w historii
70 zwycięstw – Michael Schumacher (Niemcy)
51 zwycięstw – Alain Prost (Francja)
41 zwycięstw – Ayrton Senna (Brazylia)
31 zwycięstw – Nigel Mansell (W. Brytania)
27 zwycięstw – Jackie Stewart (W. Brytania)
25 zwycięstw – Jim Clark (USA), Niki Lauda (Austria)
24 zwycięstwa – Juan–Manuel Fangio (Argentyna)
23 zwycięstwa – Nelson Piquet (Brazylia)
22 zwycięstwa – Damon Hill (W. Brytania)


Liczby
40 milionów dolarów to roczny kontrakt Michaela Schumachera.
9,5 miliona dolarów zarabiać będzie w McLarenie Pablo Montoya.
2-3 miliona to roczny zarobek testera McLarena Aleksandra Wurza.


TERMINARZ

07.03.
21.03.
04.04.
25.04.
09.05.
23.05.
30.05.
13.06.
20.06.
04.07.
11.07.
25.07.
15.08.
29.08.
12.09.
26.09.
10.10.
24.10.
Grand Prix Australii
Grand Prix Malezji
Grand Prix Bahrajnu
Grand Prix San Marino
Grand Prix Hiszpanii
Grand Prix Monako
Grand Prix Europy
Grand Prix Kanady
Grand Prix USA
Gran Prix Francji
Grand Prix W. Brytanii
Grand Prix Niemiec
Grand Prix Węgier
Grand Prix Belgii
Grand Prix Włoch
Grand Prix Chin
Grand Prix Japonii
Grand Prix Brazylii
Albert Park
Sepang
Sakhir
Imola
Barcelona.
Monako
Nurburgring
Montreal
Indianapolis
Magny Cours
Silverstone
Hockenheim
Hurgaroring
Spa
Monza
Szanghaj
Suzuka
Interlagos

Zespoły i ich kierowcy
Scuderia Ferrari Marlboro
Debiut: GP Monaco w 1950 roku, 686 startów, 167 zwycięstw, 13-krotny mistrz świata kierowców, 13-krotny mistrz świata konstruktorów. Silnik: Ferrari V10. Opony: Bridgestone.
1. Michael Schumacher (Niemcy).
35 lat, 194 starty w GP, 70 zwycięstw, 6-krotny mistrz świata.
2. Rubens Barrichello (Brazylia).
30 lat, 188 startów w GP, 7 zwycięstw.
WestMcLaren-Mercedes
Debiut: GP Monaco w 1965 roku, 566 startów, 137 zwycięstw, 11-krotny mistrz świata kierowców, 8-krotny mistrz świata konstruktorów. Silnik: MercedesV10. Opony Michelin.
5. David Coulthard (Wlk. Brytania).
31 lat, 157 starty w GP, 13 zwycięstw.
6. Kimi Raikkonen (Finlandia).
23 lata, 49 startów w GP, 1 zwycięstwo.
Lucky Strike BAR-Honda
Debiut: GP Australii w 1999 roku, 62 starty, bez zwycięstw w GP. Silnik: Honda V10, Opony: Michelin.
9. Jenson Button (Wlk. Brytania).
24 lat, 66 starty w GP, bez zwycięstw.
10. Takuma Sato (Japonia).
26 lat, 18 startów w GP, bez zwycięstw.
Jaguar-Cosworth
Debiut: GP Australii w 2000 roku. 67 startów w GP, 1 zwycięstwo. Silnik: Cosworth V10. Opony: Michelin.
14. Mark Webber (Australia).
27 lat, 32 starty w GP, bez zwycięstw.
15. Christian Klien (Austria).
22 lata, debiutant.
Jordan-Ford
Debiut: GP USA w 1991 roku. 213 startów, 4 zwycięstwa w GP. Silnik: Cosworth V10. Opony: Bridgstone.
18. Nick Heidfeld (Niemcy).
25 lat, 66 starty w GP, bez zwycięstw.
19. Giorgio Pantano (Włochy).
25 lat, debiutant.
BMW Williams F1 Team
Debiut: GP Argentyny w 1978 roku, 478 startów, 112 zwycięstw, 7-krotny mistrz świata kierowców, 9-krotny mistrz świata konstruktorów. Silnik: BMW V10. Opony: Michelin.
3. Juan Pablo Montoya (Kolumbia).
27 lat, 50 startów w GP, 3 zwycięstwa.
4. Ralf Schumacher (Niemcy).
27 lat, 114 starty w GP, 6 zwycięstw.
Mild Seven Renault Team F1
Debiut: GP Wielkiej Brytanii w 1977 roku, 439 startów, 27 zwycięstw, 2-krotny mistrz świata kierowców i mistrz świata konstruktorów. Silnik: Renault V10. Opony: Michelin. Dane dotyczą również zespołu Benetton Renault.
7. Jarno Trulli (Włochy).
28 lat, 113 startów w GP, bez zwycięstw.
8. Fernando Alonso (Hiszpania).
22 lata, 34 starty w GP, 1 zwycięstwo.
Sauber-Petronas
Debiut: GP Południowej Afryki w 1993 roku. 179 startów, bez zwycięstw w GP. Silnik: Petronas. Opony Bridgstone.
11. Giancarlo Fisichella (Włochy).
30 lat, 123 starty w GP, 1 zwycięstwo.
12. Felipe Massa (Brazylia).
22 lata, 16 startów w GP, bez zwycięstw.
Toyota-Panasonic
Debiut: GP Australii w 2002 roku. bez zwycięstw w GP. Silnik: Toyota V10. Opony: Michelin.
16. Cristiano da Matta (Brazylia).
26 lat, 14 startów w GP, bez zwycięstw.
17. Olivier Panis (Francja).
36 lat, 140 startów w GP, 1 zwycięstwo.
Minardi-Cosworth
Debiut: GP Brazylii w 1985 roku. 303 starty, bez zwycięstw. Silnik: Cosworth V10. Opony: Bridgstone.
20. Gianmaria Bruni (Włochy).
22 lata, debiutant.
21. Zsolt Baumgartner (Węgry).
23 lata, 2 starty w GP, bez zwycięstw.
Materiały przygotowali: Leszek Jaźwiecki i Michał Micor

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości