Które auta palą mniej

Mikołaj Krupiński
Jednym z najważniejszych kryteriów przy zakupie nowego auta jest zużycie paliwa. Jaki czynnik wziąć pod uwagę kupując nowy samochód?

Jednym z najważniejszych kryteriów przy zakupie nowego auta jest zużycie paliwa. Jaki czynnik wziąć pod uwagę kupując nowy samochód?

Fot. Dariusz Gdesz
Fot. Dariusz Gdesz

Dla fanów konkretnej marki wybór jest oczywisty. Zrozumiałe jest także kryterium jakości produktu lub dobre skojarzenia z danym modelem, ale w czasach, gdy ceny paliw drylują kieszenie właścicieli, rozsądek podpowiada ofertę pod kątem średniego spalania.

Niestety, żeby zaoszczędzić, trzeba najpierw sporo wydać, szczególnie, gdy kupujemy auto z silnikiem wysokoprężnym. A różnica w cenie między “ropniakiem" i “benzyną" może wynieść nawet 20 proc., dlatego ten silnik można śmiało polecić kierowcom, którzy rocznie pokonują minimum 20 tys. km.

Do wyższej ceny samochodu trzeba także doliczyć droższe ubezpieczenie i serwis, z uwagi na bardziej skomplikowaną budowę. Rekompensatą jest za to niskie zużycie paliwa, duża moc (szczególnie w nowoczesnych dieslach) oraz wysoki moment obrotowy, dostępny już przy niskim zakresie obrotów silnika. Dodatkową zaletą jest również fakt, iż wersje wysokoprężne mają bogatsze wyposażenie seryjne.

Synonimem niskiego spalania są także auta z napędem hybrydowym, choć również w tym przypadku oszczędność oznacza spory wydatek, bo aż 99 900 zł. Tyle trzeba zapłacić za podstawową wersję Toyoty Prius. Dzięki silnikowi spalinowemu o pojemności 1,8 litra, mocy 98 KM oraz drugiemu elektrycznemu o mocy 80 KM, auto spala w cyklu mieszanym 3,8 litra benzyny na 100 km.

Jednak aby jeździć oszczędnie, nie trzeba kupować Priusa. Za niecałe 50 tys. zł możemy nabyć bardzo popularne na polskim rynku auta z segmentu A lub B. Dzięki relatywnie niewielkiej masie własnej tych pojazdów, oszczędnym silnikom, takie samochody zadowalają się średnio niecałymi 5 litrami benzyny lub 4 litrami oleju napędowego na 100 km.

Zupełnie inne wartości spalania charakteryzują auta terenowe lub SUV z motorami o dużych pojemnościach skokowych. O tym, że pokaźna masa i moc to wysokie spalanie wiedzą najlepiej właściciele Hummera H2. Ważący blisko 3 tony “kolos" z 8-cylindrowym silnikiem o poj. 6.2 “połyka" benzynę w tempie 21,4 litra na sto kilometrów. Ponad sześciokrotnie mniej paliwa na pokonanie tego samego dystansu potrzebuje najoszczędniejsze auto na rynku, Smart Fortwo z silnikiem o poj. 0.8 litra i masie 770 kg. Fortwo jest także 10-krotnie tańszy niż Hummer, co potwierdza zależność, że duże i paliwożerne auta są drogie.

Pamiętajmy, iż bez względu na to, jaki typ napędu wybierzemy, średnie zużycie paliwa deklarowane przez producentów przeważnie znacznie odbiega od wskazań komputera pokładowego. Nawet kilkudziesięcioprocentowa różnica między danymi katalogowymi, a rzeczywistymi liczbami wynika z faktu, iż najczęściej koncerny motoryzacyjne badają zużycie paliwa w warunkach laboratoryjnych. Oczywiście bardzo duży wpływ na wyższe spalanie ma także styl jazdy. Niedelikatne, a często wręcz brutalne obchodzenie się z pedałem gazu, szczególnie w przypadku samochodów z silnikiem benzynowym, skutkuje częstszymi wizytami na stacjach paliw, a co za tym idzie - wyższymi kosztami eksploatacji.

Zdaniem eksperta
dr inż. Włodzimierz Ostaszewski,

Prezes Centrum Analiz i Prognoz PETROexpress

- Mniejsze pojemności silnika oznaczają zwykle mniejsze zużycie paliwa. Jest to też jedna z dróg ograniczenia emisji nie tylko ditlenku węgla do atmosfery, ale także i toksycznych składników spalin. Jedną z prób wyprodukowania ekologicznego, oszczędnego pojazdu było wprowadzenie samochodów hybrydowych. Jednak takie rozwiązanie wcale nie przynosi oszczędności paliwa, czasem wręcz przeciwnie, i już zupełnie “blado" wypada na tle diesli. Do tego są to pojazdy o wiele droższe w eksploatacji i serwisie. Bardziej skomplikowane technicznie, zwykle cięższe. Jeżeli miałbym wskazać przyszłość napędu pośród tych trzech (benzynowe, hybrydy, diesle) w aspekcie zużycia paliwa, to wskazałbym niewątpliwie na nowoczesne silniki wysokoprężne, o niewielkich pojemnościach z coraz to lżejszych i bardziej wytrzymałych materiałów konstrukcyjnych z zaawansowanymi, elektronicznymi układami sterowania. Już nawet w słynnym wyścigu "24 godziny Le Mans" wygrywają samochody z silnikami diesla, które oferują wyższą sprawność cieplną, trwałość, i mniejsze zużycie paliwa.

Fot. Toyota
Fot. Toyota
Fot. Smart
Fot. Smart
Fot. Volvo
Fot. Volvo
Fot. Honda
Fot. Honda
Fot. Opel
Fot. Opel
Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

NAJOSZCZĘDNIEJSZE

Z SILNIKIEM BENZYNOWYM/ELEKTRYCZNYM

Marka/model

Wersja

wyposażenia

Cena

(zł)

Silnik/moc

Nadwozie

Skrzynia biegów

Średnie

spalanie

1. Toyota Prius

Luna

99 900

1.8 Ben/98 KM

5d

Automatyczna-6

3,9

2. Smart fortwo

pure

36 600

1.0 Ben/61 KM

3d

Automatyczna-5

4,3

3. Honda Insight

Base

76 800

1.3 Ben/88 KM IMA

5d

Automatyczna-CVT

4,4

3. Suzuki Alto

Club

29 900

1.0 Ben/68 KM

5d

Manualna-5

4,4

4. Toyota IQ

Sol

54 800

1.0 Ben/69 KM

3d

Manualna-5

4,5

5. Citroen C1

Flirt

34 400

1.0 Ben/68 KM

3d

Manualna-5

4,6

5. Peugeot 107

Happy

34 400

1.0 Ben/68 KM

3d

Manualna-5

4,6

5. Toyota Aygo

Terra

32 600

1.0 Ben/69 KM

3d

Manualna-5

4,6

6. Honda CR-Z

S

85 900

1.5 Ben/114 KM IMA

3d

Manualna-6

5,0

6. Opel Agila

Essentia 2010

38 890

1.0 Ben/65 KM

5d

Manualna-5

5,0

6. Opel Corsa

Essentia 2010

38 440

1.0 Ben/65 KM

3d

Manualna-5

5,0

6. Suzuki Splash

Club

38 900

1.0 Ben/65 KM

5d

Manualna-5

5,0

6. Toyota Yaris

Terra

40 690

1.0 Ben/69 KM

3d

Manualna-5

5,0

6. Hyundai i10

Base

29 900

1.1 Ben/66 KM

5d

Manualna-5

5,0

7. Chevrolet Spark

Spark 2010

30 990

1.0 Ben/68 KM

5d

Manualna-5

5,1

7. Fiat 500

Pop

42 500

1.2 Ben/69 KM

3d

Manualna-5

5,1

7. Ford Ka

Trend 2010

36 500

1.2 Ben/69 KM

3d

Manualna-5

5,1

7. Kia Picanto

City

31 400

1.0 Ben/62 KM

5d

Manualna-5

5,1

Z SILNIKIEM WYSOKOPRĘŻNYM

1. Smart Fortwo

pure

40 800

0.8 Die/54 KM

3d

Automatyczna-5

3,3

1. Volvo C30

DRIVe Start&Stop Kinetic

84 500

1.6 Die/109 KM

3d

Manualna-5

3,3

2. Opel Corsa

Essentia 2010

51 140

1.3 Die/95 KM CDTI

3d

Manualna-5

3,7

3. Volkswagen Polo

Trendline 2011

52 190

1.2 Die/75 KM TDI

3d

Manualna-5

3,8

4. Mini One D

 75 000

1.6 Die/90 KM

3d

Manualna-6

3,9

4. Mini Cooper D

 84 500

1.6 Die/110 KM

3d

Manualna-6

3,9

5. Audi A3

Ambition 2010

100 300

1.6 Die/105 KM

3d

Manualna-5

4,1

5. Toyota Yaris

Terra

49 200

1.4 Die/90 KM

3d

Manualna-6

4,1

6. Fiat 500

Pop

50 500

1.3 Die/75 KM

3d

Manualna-5

4,2

6. Ford Ka

Trend 2010

43 500

1.3 Die/75 KM

3d

Manualna-5

4,2

6. Ford Fiesta

Ambiente 2009

49 600

1.4 Die/68 KM TDCi

3d

Manualna-5

4,2

6. Ford Fiesta

Sport 2009

59 000

1.6 Die/90 KM TDCi

3d

Manualna-5

4,2

6. Opel Astra IV

Essentia 2010

67 700

1.3 Die/95 KM CDTI

5d

Manualna-5

4,2

6. SEAT Ibiza

Reference 2010

55 990

1.6 Die/90 KM

3d

Manualna-5

4,2

6. Skoda Fabia

Classic

49 250

1.6 Die/90 KM

5d

Manualna-5

4,2

6. Volkswagen Polo

Trendline 2010

53 790

1.6 Die/90 KM

3d

Manualna-5

4,2

6. Volkswagen Polo

Highline 2010

59 590

1.6 Die/105 KM

3d

Manualna-5

4,2

NAJBARDZIEJ PALIWOŻERNE

Z SILNIKIEM BENZYNOWYM/ELEKTRYCZNYM

Marka/model

Wersja

wyposażenia

Cena

(zł)

Silnik/moc

Nadwozie

Skrzynia biegów

Średnie

spalanie

1. H8ummer H2

Luxury 2009

437 213

6.2 Ben/398 KM

5d

Automatyczna-6

21,4

2. Bentley Continental GTC

Speed

1.099 660

6.0 Ben/610 KM

2d

Automatyczna-6

16,6

2. Bentley Continental Flying Spur

Speed

1.000 530

6.0 Ben/610 KM

4d

Automatyczna-6

16,6

2. Bentley Continental GT

Speed

1.017 500

6.0 Ben/610 KM

2d

Automatyczna-6

16,6

3. Mercedes Klasa M

63 AMG

482 000

6.2 Ben/510 KM

5d

Automatyczna-7G

16,5

4. Aston Martin

V12 Vantage

818 000

6.0 Ben/517 KM

2d

Manualna-6

16,4

4. Maybach Maybach 62

S

2.554 192

6.0 Ben/612 KM

4d

Automatyczna-5

16,4

5. Cadillac Escalade

Sport Luxury 2009

439 991

6.2 Ben/409 KM

5d

Automatyczna-6

16,2

6. Jeep Grand Cherokee 2

SRT8 2010

291 070

6.1 Ben/425 KM

5d

Automatyczna-5

16,1

7. Maybach Maybach 62

 2.235 040

5.5 Ben/550 KM

4d

Automatyczna-5

15,9

7. Mercedes Klasa G

55 AMG

593 500

5.5 Ben/507 KM

5d

Automatyczna-5

15,9

8. Cadillac STS-V

2009

445 949

4.4 Ben/476 KM

4d

Automatyczna-8

15,1

9. Land Rover Range Rover Sport

S/C 2010

393 600

5.0 Ben/510 KM

5d

Automatyczna-6

14,9

9. Land Rover Range Rover

S/C 2010

521 200

5.0 Ben/510 KM

5d

Automatyczna-6

14,9

9. Porsche Cayenne

Turbo 2010

551 960

4.8 Ben/500 KM

5d

Automatyczna-6

14,9

9. Porsche Cayenne

Turbo S 2010

655 365

4.8 Ben/550 KM

5d

Automatyczna-6

14,9

10. Mercedes CL

65 AMG

1 034 000

6.0 Ben/612 KM

2d

Automatyczna-5

14,8

11. BMW M5

 445 400

5.0 Ben/507 KM

5d

Automatyczna-7

14,6

Z SILNIKIEM WYSOKOPRĘŻNYM

1. Mercedes Klasa GL 450

podstawowa

397 000

4.0 Die/306 KM

5d

Automatyczna-7

11,6

2. Land Rover Range Rover

Autobiography 2010

525 200

3.6 Die/272 KM

5d

Automatyczna-6

11,1

2. Land Rover Range Rover Sport

HSE PLUS 2010

374 000

3.6 Die/272 KM

5d

Automatyczna-6

11,1

3. Mercedes Klasa G 350

podstawowa

356 000

3.0 Die/224 KM

5d

Automatyczna-7

11,0

3. Mercedes Klasa G 350

podstawowa

359 000

3.0 Die/224 KM

2d

Automatyczna-7

11,0

3. Mercedes Klasa G 350

podstawowa

331 500

3.0 Die/224 KM

3d

Automatyczna-7

11,0

4. Jeep Commander

Limited 2009

228 425

3.0 Die/218 KM

5d

Automatyczna-5

10,8

5. Mercedes Klasa M 450

podstawowa

333 500

4.0 Die/306 KM

5d

Automatyczna-7

10,6

6. Toyota Land Cruiser V8

X

365 000

4.5 Die/286 KM

5d(5-os)

Automatyczna-6

10,2

6. Toyota Land Cruiser V8

X

373 500

4.5 Die/286 KM

5d(7-os)

Automatyczna-6

10,2

6. Jeep Grand Cherokee 2

Overland

239 706

3.0 Die/218 KM

5d

Automatyczna-5

10,2

7. Land Rover Defender

110 Station Wagon

158 800

2.4 Die/122 KM

5d

Manualna-6

11,1

8. Audi Q7

2010

312 000

4.2 Die 340 KM

5d

Automatyczna-6

9,9

* Dane prodecentów

Zobacz także:

Jak jeździć najoszczędniejLPG w aucie na gwarancji
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty