Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Który miernik lakieru wybrać przy kupnie samochodu używanego?

Materiał partnera zewnętrznego
Coraz więcej sprowadzanych samochodów pojawia się na naszych drogach. Głównym czynnikiem tego jest kusząco niska cena. Jednak w parze idzie duże ryzyko, że auto kupione z importu może mieć nieciekawą przeszłość. Najczęściej spotykamy się z przekłamanymi przebiegami i ukrytymi wadami po kolizjach lub wypadkach.Fot. materiały partnera zewnętrznego
Coraz więcej sprowadzanych samochodów pojawia się na naszych drogach. Głównym czynnikiem tego jest kusząco niska cena. Jednak w parze idzie duże ryzyko, że auto kupione z importu może mieć nieciekawą przeszłość. Najczęściej spotykamy się z przekłamanymi przebiegami i ukrytymi wadami po kolizjach lub wypadkach.Fot. materiały partnera zewnętrznego
Coraz więcej sprowadzanych samochodów pojawia się na naszych drogach. Głównym czynnikiem tego jest kusząco niska cena. Jednak w parze idzie duże ryzyko, że auto kupione z importu może mieć nieciekawą przeszłość. Najczęściej spotykamy się z przekłamanymi przebiegami i ukrytymi wadami po kolizjach lub wypadkach.

Przy wadliwej lub powierzchownej naprawie uszkodzonej blacharki po kilku miesiącach może pojawić się rdza lub nawet pękająca szpachla. Przy wypadkach często kończy się poważnym uszkodzeniem pojazdu. Auto z naruszoną konstrukcją już nie będzie spełniało w 100% swoich funkcji związanych z bezpieczeństwem, nie wspominając już o przypadkach składania aut z dwóch połówek lub nawet czterech ćwiartek (!).

Co ciekawe, zdarzają się przypadki, że w nowych salonowych autach, stwierdza się przeprowadzane naprawy blacharskie. Najczęściej takie usterki zdarzają się przy transporcie, na jazdach testowych lub przy wypożyczeniach. Wszystkie zarysowania lub uszkodzenia zostają naprawiane przed sprzedażą.

Jak możemy samodzielnie sprawdzić stan techniczny samochodu?

Jeszcze 20 lat temu mało kto słyszał o miernikach grubości lakieru. Na rynku były dostępne głównie analogowe testery magnetyczne w postaci długopisów. Niestety charakteryzują się one małą dokładnością i często służą do orientacyjnej oceny. Były też dostępne testery precyzyjne, głównie amerykańskie, ale ich cena wówczas przewyższała niejednokrotnie współczesne elektroniczne mierniki grubości lakieru.

Od około 10-15 lat na rynku są już dostępne i coraz bardziej popularne elektroniczne mierniki grubości lakieru. Głównym liderem na polskim rynku tego typu przyrządów jest firma Prodig Tech®, która od 2006 roku produkuje całą gamę mierników, wprowadzając co roku nowe rozwiązania. W roku 2018 firma wypuściła dwie serie nowych mierników, o których warto napisać.

Są to mierniki serii GL-PRO-2 i GL-PRO-6, każdy z nich występuje w trzech wersjach:

  • F (tylko do blach stalowych),
  • FA (do blach stalowych i aluminiowych)
  • FAZ (do blach stalowych i aluminiowych z dodatkową funkcją wykrywającą cynk na blasze stalowej).
Coraz więcej sprowadzanych samochodów pojawia się na naszych drogach. Głównym czynnikiem tego jest kusząco niska cena. Jednak w parze idzie duże ryzyko,
Coraz więcej sprowadzanych samochodów pojawia się na naszych drogach. Głównym czynnikiem tego jest kusząco niska cena. Jednak w parze idzie duże ryzyko, że auto kupione z importu może mieć nieciekawą przeszłość. Najczęściej spotykamy się z przekłamanymi przebiegami i ukrytymi wadami po kolizjach lub wypadkach.

Fot. materiały partnera zewnętrznego

    Model GL-PRO-2                         Model GL-PRO-6

 

Co charakteryzuje te mierniki grubości lakieru?

Coraz więcej sprowadzanych samochodów pojawia się na naszych drogach. Głównym czynnikiem tego jest kusząco niska cena. Jednak w parze idzie duże ryzyko,
Coraz więcej sprowadzanych samochodów pojawia się na naszych drogach. Głównym czynnikiem tego jest kusząco niska cena. Jednak w parze idzie duże ryzyko, że auto kupione z importu może mieć nieciekawą przeszłość. Najczęściej spotykamy się z przekłamanymi przebiegami i ukrytymi wadami po kolizjach lub wypadkach.

Fot. materiały partnera zewnętrznego

Przede wszystkim nowoczesność i szybkość pomiaru oraz szereg innowacyjnych funkcji. Mierniki serii GL-PRO-2 mają kształt obudowy pistoletowej, z sondą wbudowaną zakończoną tzw. kulką; są wyposażone w kolorowy wyświetlacz LCD z czytelnym wynikiem pomiaru. GL-PRO-6 posiadają obudowę bardziej tradycyjną, sondę umieszczoną na przewodzie, która zakończona jest również kulką. Oba mierniki wyposażone zostały w funkcję „Asystent pomiaru®” dla motoryzacji. Główną innowacyjnością mierników w wersjach FAZ jest możliwość wykrycia warstwy cynku na blachach stalowych. Jest to istotne, ponieważ często w naprawianych samochodach stosuje się zamienne tanie odpowiedniki fragmentów karoserii, które nie są ocynkowane. Łatwo w ten sposób wykryć wymieniany element, nawet gdy lakier wydaje się mieć grubość porównywalną z oryginalną warstwą.

Przedstawione powyżej mierniki są rozwiązaniami bardziej profesjonalnymi i co za tym idzie nieco droższymi. Dla osób, które dokonują pomiarów sporadycznie, np. tylko podczas zakupu samochodu dla siebie wystarczą przyrządy prostsze:

  • GL-1+   tylko do blach stalowych (w tym ocynkowanych),
  • GL-1s+ do blach stalowych (w tym ocynkowanych) z sondą na przewodzie,
  • GL-2+  do blach stalowych (w tym ocynkowanych) i aluminiowych.

Mierniki te mają funkcję „Asystent pomiaru®”, który za pomocą czerwonej diody LED podpowiada o stanie lakieru:

dioda nie świeci

lakier oryginalny

dioda pulsuje

druga warstwa lakieru

dioda świeci

szpachla

Jest to funkcja przydatna zwłaszcza dla osób, które pomiarami grubości lakieru zajmują się sporadycznie. Należy zaznaczyć, że funkcja ta tylko służy jako pomoc i nie może być ostatecznym wyznacznikiem czy lakier jest oryginalny.

Dla osób, które nieco częściej dokonują pomiarów, można polecić mierniki serii GL:

  • GL-6+
  • GL-6s+
  • GL-6XL
  • GL-8
  • GL-8s

Są to mierniki z większą dokładnością pomiaru, z szeregiem dodatkowych funkcji. Model GL-8 i GL-8s posiadają sondy z głowicami ruchomymi, które eliminują drgania ręki i umożliwiają dokładniejszy styk czoła sondy do blachy.

Miernik ze wbudowaną sondą czy na przewodzie?

Mierniki z sondą wbudowaną są wygodniejsze podczas transportu. Pomiar wykonujemy jedną ręką, lecz ciężej zmierzyć trudnodostępne miejsca. Miernikami z sondą na przewodzie pomiary wykonuje się dokładniej, ponieważ sonda nie jest sztywno zamontowana w obudowie miernika – w jednej ręce trzyma się miernik, a w drugiej sondę pomiarową, która precyzyjnie przylega do badanej blachy.

Jak poprawnie wykonać badanie miernikiem lakieru?

Dokonując oceny samochodu, należy wykonywać jak najwięcej pomiarów. Jeżeli sprzedający nie zgadza się na to, powinno to być jasnym sygnałem, że ma coś do ukrycia. Pomiary należy przeprowadzić w odstępach około 10-15cm w dwóch osiach. Dobrą metodą jest porównywanie symetrycznie samochodu, np. lewą stronę z prawą. W tych samych lustrzanych miejscach grubość lakieru powinna być podobna. Na dachu lakier może być cieńszy, ponieważ jest on mniej narażony na odpryski. Oryginalna grubość lakieru powinna wynosić w granicach 100-140um, jednak w nowszych autach stosuje się coraz cieńsze lakiery, a ich warstwy zaczynają się nawet od 70-80um. Grubości lakieru w granicach 200um oznaczają niejednokrotnie drugą warstwę lakieru, a wartości od 300um nawet szpachlę.

Pamiętajmy, że sam pomiar lakieru to nie wszystko, zawsze warto auto zabrać na stację diagnostyczną i dokonać oględzin samochodu pod okiem specjalisty. A po samochód wybrać się z zaprzyjaźnionym mechanikiem, który pomoże nam w zakupie naszego wymarzonego auta.

Opracował mgr inż. Arkadiusz Berliński, właściciel firmy Prodig Tech®

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty